• Anonym (ledsen och arg)

Jag blev anklagad för snatteri!!

Idag var jag till affären och skulle handla lite smått inför helgen. Jag har självscanning och gick runt i affären och fyllde en korg med ganska skrymmande saker. När jag kom till godiset var det fullt i korgen och jag skulle ha några chokladkakor och såna där skumtomtar. Så jag scannade dem och lade dem i jackfickan och gick för att betala. Inga problem, drog kortet och betalade, , lastade över varorna i en påse, tog kvittot och kastade det i skräppåsen. Sen gick jag ut och när jag gick mot dörrarna blev jag stoppad av två personer ur personalen som bad att få titta i min jacka. Jag blev helt förvånad och fattade inte vad de menade så jag sa "va?" och då sa den ena "ja, vi vill titta i din jackficka" och pekade. Jag visade förstås jackfickan med chokladen och skumtomtarna och sa samtidigt att jag hade scannat dem. De trodde inte på mig och jag var tvungen att inför alla folk som stod vid kundtjänst (inklusive en av dottenrs fritidslärare!) följa med till självscannningsstationen för att "reda ut det här med chefen" som de sa. De som stod och väntade hörde väl kanske inte vad som sas, men jag vet inte. De ville ha mitt namn och telefonnummer och de sa att det skulle bli en polisanmälan och chockad som jag var så gav jag det till dom. Efter någon minut kom chefen och jag sa som det var, att jag hade scannat och lagt dem i fickan för att det var fullt i korgen. Han frågade mig då "har du kvar kvittot?" och då sa jag att jag hade kastat det och det kollade i skräppåsen och hittade mitt kvitto. Han bad om ursäkt och jag fick gå iväg. Är det verkligen ok att det går till så här? Får man inte lägga saker i fickan när man handlar? Får butikspersonal stoppa folk bara sådär och säga till dem att följa med? Jag grät när jag kom hem för att det var så skämmigt att stå där och bli anklagad som tjuv!

• Svar på tråden Jag blev anklagad för snatteri!!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:08:48 följande:
    De gjorde sitt jobb.
    de bad ju om ursäkt så vad är problemet?
    ja kan du inte bära en godispåse i handen eller vaddå?
    Gjorde bara sitt jobb?
    Personalen gjorde fel, bortom allt tvivel. De skötte det dessutom extremt dåligt.

Det man får göra är att gripa någon på flyende fot eller på bar gärning. TS var oskyldig, alltså saknades rätt att gripa henne/honom. Personalen hade inga befogenheter i det här fallet, de skötte sig oprofessionellt och agerade på ett sätt som var till skada för både ts och butiken. Jag hoppas och misstänker att de kommer få ett enskilt samtal med chefen.

De har helt enkelt ingen rätt att agera så, det finns bara ett tillfälle när man har det och det är när man är helt säker på att TS (eller ja, en person) faktiskt snattar eller stjäl varor. Då ska man vara hundra procent säker innan man gör det, annars är man på mycket hal is.

TS hade, om han/hon hade vetat det, kunnat gå från platsen utan att de hade kunnat göra något överhuvudtaget. Hade de gjort ett gripande då är vi inne på helt andra arenor, med olaga frihetsberövande etc.
    Anonym (ledsen och arg) skrev 2013-12-13 19:06:47 följande:
    Vad skulle jag göra då? Bära det i handen? Är det olagligt att stoppa saker i fickorna?
    Nej, det är det inte.

Man kan stoppa vad man vill i fickan, så länge man betalar eller lämnar kvar varan i butiken så är det inte straffbart. Jag har ofta saker i fickan på min jacka när jag handlar något litet eftersom jag sällan tar korg, aldrig varit några problem med det.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (...)
    Anonym (Anna) skrev 2013-12-13 19:10:21 följande:
    Jag tycker att det låter konstigt. När man väl har betalat för varorna får man väl lägga dem var man vill? Jag köper aldrig påsar och självscannar alltid. Brukar lägga varorna i jackfickorna (har stora) och i väskan jag har med mig. 
    Man har ju inte betalat varorna när man scannat dem, det har man först när man betalt med pengar.
    Så om man stoppar grejer i fickorna innan man betalat dem, fast scannat dem och då blir stoppad för misstänkt snatteri så får man skylla sig själv.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:13:39 följande:
    hon hade inte betalt varan hon hade scannat i den.
    scanna in är inte det samma som att betala.
    Spelar ingen roll. Det är inte snatteri att lägga varor i fickan, det finns inget personal, väktare, civilpersoner eller polis kan göra förrän snattaren har passerat kassan.

TS hade betalat vid passage vid kassan, alltså hade ägarskapet övergått från affären till TS.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fjärilslarv
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-13 19:18:51 följande:
    Spelar ingen roll. Det är inte snatteri att lägga varor i fickan, det finns inget personal, väktare, civilpersoner eller polis kan göra förrän snattaren har passerat kassan.

TS hade betalat vid passage vid kassan, alltså hade ägarskapet övergått från affären till TS.
    jag svarade på påståendet om att när man har scannat i det så är det lika med betalt.
    du kan nog se de och du tittar på det inlägget som jag svarade på.
  • Nyfikna72

Hade hon kunnat visa kvittot direkt så hade det aldrig hänt.......kontrollanterna såg ju bara att varorna stoppades i en ficka och utgick från stöld så de gjorde ju bara sitt jobb.

• Anonym (Ofredande)

Hade du betalat för varorna när personalen anklagade dig för snatteri? Kan anmälas hos polisen som ofredande! Är absolut inte ok att personalen går in och agerar om de inte sett dig begå brott...

• Anonym (Hehe)

Det var ju utomordentligt dumt av personalen att inte känna igen din dotters fritidslärare och därmed låta dig slippa undan ;) 

• Fjärilslarv
    Anonym (Ofredande) skrev 2013-12-13 19:23:00 följande:
    Hade du betalat för varorna när personalen anklagade dig för snatteri? Kan anmälas hos polisen som ofredande! Är absolut inte ok att personalen går in och agerar om de inte sett dig begå brott...
    då visar man upp kvittot och säger att det fick inte plats i korgen när jag handlade så är saken ur världen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fjärilslarv skrev 2013-12-13 19:21:41 följande:
    jag svarade på påståendet om att när man har scannat i det så är det lika med betalt.
    du kan nog se de och du tittar på det inlägget som jag svarade på.
    Hursomhelst så får man lägga varorna var man vill, oavsett om man betalat eller ej.
  • Gurkan

Oj, det hade jag inte ens tänkt på! Jag storhandlar en gång i. Veckan och det brukar bli en tre fyllda kassar. Jag har en halvtimmes resa hem och då brukar jag köpa något litet som en tablettask att ha på färden hem. När jag scannat den brukar jag stoppa den i handväska. Eftersom den annars lätt försvinner bland resten av varorna. Har även hänt om jag köper något som är ömtåligt eller litet. Som saffran. Kartongen med saffranspåsarna står i området för utcheckning så då har jag tagit rätt antal påsar, scannat in och lagt i handväskan för de inte ska komma bort. Behåller visserligen alltid kvittot men jag kanske bör tänka om?

Svar på tråden Jag blev anklagad för snatteri!!