Anonym (tallriksmodellen) skrev 2013-12-16 16:32:40 följande:
Jag har gått ner 9 kg det här året. Hade BMI 23,5 vid start och ligger på BMI 20,5 nu så var inte överviktig vid start. Är 40+ också så det sägs börja sitta hårdare fast med kilona.
Hur som; tallriksmodellen har jag tänkt. Har fyllt upp halva tallriken med sallad, två medelstora potatisar /ris och så kött/kyckling/fisk. Äter tre varma mål mat per dag och ett till två mellanmål. Har också börjat motionera, joggar flera gånger i veckan men bara korta pass, 2-3 km per gång.
Exempel på en vanlig dag:
Frukost: kokt rågflingsgröt (1dl rågflingor, 2dl vatten) som ätes med frysta osockrade bär (ca en halv till en dl) och en par msk grynost, ett kokt ägg och en macka hårdbröd med två skivor skinka på och paprikaringar eller gurka. Två glas väl utspädd hemkokt saft gjord på bär och lite socker.
Förmiddag: En banan och ett glas vatten
Lunch: äter alltid lunch ute vid jobbet. Tar en tallrik, fyller halva med sallad, två potatisar (tre om de är väldigt små) och så kött/fisk/kyckling. Bara lite lite salladsdressing på salladen om ens någon, sås till maten. Är det mat som inte mättar så bra tar jag även en skiva bröd. Dricker vatten till.
Eftermiddag: Ett glas vatten. Om jag är hungrig tar jag en frukt till mellanmål. Men oftast är jag mätt efter lunchen.
Middag hemma kl 17: Liknande som lunchen, men mat jag gjort själv. Undviker färdigmat och försöker så långt som möjligt göra eget. Genren är vanlig enkel husmanskost. Dricker mjölk till.
Kväll: Om jag tränat eller annars bara är hungrig blir det fruktsallad med kvark. T.ex. en halv banan, en halv klementin och ett halvt äpple som tärnas och läggs i en skål. Ovanpå det rejält med kvark och så lite vaniljsocker ovanpå.
Försöker ransonera godiset till en dag i veckan. Då blir det vanligen ca 150g Candy King. Fika med god bulle varje fredag i jobbet.
Tränat har jag gjort för att må bra, bli piggare och gladare och få bättre kondition. Men jag tränar på väldigt låg nivå. Kcal i träningen går det en vanlig vecka ca 1500. Jag tränar enbart hemma, inga pass vid gym eller liknande. Utan snörar på skorna hemma och så iväg bortåt 15 min och så¨svänger jag och far hemåt igen. Effektivt och behändigt :) Stretchar och gör lite styrkeövningar hemma sen.
Så jag är nu 40+ och känner mig riktigt nöjd med ett BMI på 20,5 :) Det är jätteroligt att shoppa kläder när det faktiskt blir rätt snyggt utan stor mage som ska döljas.
Så lycka till TS!! Det här fixar du!!!!
Ungefär så där äter jag nu. Tyvärr så måste jag dra ner extra på kalorierna pga av min medicin.

Innan jag började med den vägde jag 47kg, är 156 lång. Jag fick kämpa för att gå upp 2 kg. Nu behöver jag bara titta på en tallrik med mat så går jag upp i vikt.
Men jag ska fasen fixa det här! Har precis kommit överräns med min mamma om att vi ska kämpa tillsammans.