• Anonym (halvfet)

Ni som lyckats gå ner 10 kg.

Hur gjorde ni?

Körde ni någon diet? Motion? Hur lång tid tog det osv.

Jag skulle behöva gå ner 10 kg till slutet av maj. Jag har svårt att gå ner i vikt pga av en medicin jag tar. Jag har dessutom lätt att tappa motivationen. Hur ska jag lyckas?

• Svar på tråden Ni som lyckats gå ner 10 kg.
  • Pymsan

Jag gick ner 14 kilo på ett drygt halvår genom att äta GI och jogga några ggr i veckan. Unnade mig ibland men bara lite och sällan. Min motivation var ett foto av mitt knubbigaste jag på kylen. Väldigt enkelt men för mig effektivt...

• FruHo

Jag gick med i Viltväktarna. Har tappat 14 kg sen i mars.

• Anonym (halvfet)
    P30 skrev 2013-12-16 17:28:57 följande:
    Ja, delvis, är instruktör på ett gym i Gbg, har själv en vikthistoria och har gått ner totalt 50kg, tog nästan tio år men har gått ner 20kg första året, därefter ibland lite upp, sedan lite mer ner.

Jag har använt pulver under perioder, träning, gi och lchf och för mig funkade lchf och pulver bäst. Dock tror jag inte att kroppen mår bra av sådana enorma mängder fett som det handlar om - och vill bara tillägga att ni i tråden som säger att man inte måste äta mycket fett och ändå kunna käka lchf uppenbarligen inte har någon koll alls.

Grundvalen för lchf är att äta samma mängd protein som tidigare, men byta ut kolhydrater mot fett. Hitta gärna en av de stora och namnkunniga lchf-förespråkarna som går ut med att det är ok att dubbla mängden protein och äta lite fett och inga kolhydrater...

Däremot är jag övertygad om att det är det som sker hemma i stugorna, folk äter mer protein, håller sig mer mätta och får därför i sig färre kalorier. Det finns problem om man äter för mycket protein, men till ts och alla er andra som vill gå ner i vikt:

Under viktminskningsperioderna är träning viktigt. Konditionsträning med intervaller för att må bra och gymträning för att bevara muskelmassan och få en långsiktig viktnedgång. Det som är lika viktigt är att äta protein. Det spelar ingen roll i vilken form, det spelar mindre roll hur mycket, men mer än idag och protein till varje måltid. Många fuskar tex med proteinet till frukost, vilket är superviktigt.

När det gäller itrim tycker jag det finns för- och nackdelar. Har man en stor övervikt tror jag att fördelarna överväger. Jag gillar inte riktigt att man skall köpa deras pulver och jag tycker att det är på tok för lite protein i deras upplägg, vilket nog snarare beror på livsmedelsverket än itrim. Jag tror att modellen med att skriva långsiktiga kontrakt, att det kostar pengar, stor viktminskning i början och kombination med träning är riktiga vinnare.

Sen hade jag som sagt hellre sett små justeringar i det och tycker kanske möjligen att det är lite dyrt. Å andra sidan är det jäkligt välinvesterade pengar för alla dem som får det att funka. Som jag tidigare skrev: är du inte beredd att satsa kommer du inte att nå målet. Punkt.
    Jag tror att jag behöver en jäkligt tuff start för att sen övergå till något normalt. Det är nog den faktorn som fått mig att misslyckas så många gånger. Jag kan lätt hålla en tuff diet i 12 veckor, men sen ger jag upp. Jag behöver vägledning så att jag inte faller tillbaka till gamla mönster igen efter att jag lyckats gå ner flera kilo. Dessutom så känns allt redan lättare när jag fått min mamma med på spåret. 

Itrim är visserligen ett långt program att följa. Men om ett år så ska vi på en längre utlandsresa så att vara i trim då sporrar verkligen.
  • Anonym (halvfet)
    Pymsan skrev 2013-12-16 21:28:06 följande:
    Jag gick ner 14 kilo på ett drygt halvår genom att äta GI och jogga några ggr i veckan. Unnade mig ibland men bara lite och sällan. Min motivation var ett foto av mitt knubbigaste jag på kylen. Väldigt enkelt men för mig effektivt...
    Det där med fotot ska jag absolut ta efter
  • Anonym (-10kg)

Jag har!
    Jag använde mig av shape up- appen.

Väldigt smidigt! och tog mig ca ett halvår att gå ner detta! :)

• Anonym (smal igen)

Som sagt, bort med vetemjölet, sockret och mjölkprodukterna. På det kommer du LÅNGT. Det gjorde jag, och jag håller vikten också.

• knightcat

Gått ner 24 kg varav 10 kg på 4 månader. Ville göra det så enkelt som möjligt så jag drog ner på kolhydrater, ökade proteinmängden och minskade portionerna samt åt fem mål om dagen regelbundet. Enda motionen var promenader mellan 30-60 min ett par ggr i veckan. Gick från 87 kg till 63 kg. Har ett par kilon kvar innan jag är nöjd men tänkte pausa nu under jul och nyår. Är dock noga med att hålla vikten så jag inte går upp!

• Gullulla

Kört ViktVäktarna då jag känner att det är det ända som funkar för mig.
    Jag kan ej köra en diet och utesluta saker under en tid för då går jag upp allt och lite till.
    Jag har gått ner 10 kilo på 10 veckor, jag registrerar allt jag äter plus 3 halvsnabba promenader på( 5km)  60 minuter i veckan.
    Nu vart jag gravid ( lite oplanerat) men kör delvis efter viktväktarna och hoppas kunna göra det hela vägen.

Så jag tror att det det som är bäst för kroppen och psyket är att äta mindra och röra sig mer.

Men alla är olika så klart

Lycka till och du kommer att klara det om du bara hittar rätt viljestyrka!!

• Anonym (2)

Jag har gjort det två gånger, första gången fick jag dysenteri i ett u-land så det kanske inte är att rekommendera Flört

Andra gången hade jag inte tid att träna så jag tränade inte alls, däremot åt jag väldigt ofta. Små små måltider, ungefär varannan timme. Tex ett äpple, ett ägg, en halv dl ris med en halv dl gryta. Känns kanske jobbigt att äta så mycket men det funkade! Blodsockret höll sig jämnt, magsäcken krympte, jag var aldrig hungrig eller sötsugen och jag gick ner. Undvek att äta 3-4 timmar innan jag gick och la mig också, sov minst 8 timmar och drack minst 1.5 liter vatten varje dag.

• Anonym (halvfet)

Nu har jag suttit hela kvällen och tittat på nytagna foton av mig. Usch, jag är verkligen inte nöjd med vad jag ser. När jag tittar i spegeln så tycker jag inte alls att det ser lika illa ut som det gör på vissa foton. Jag har även tittat på gamla bilder av mig där jag var smal och såg fantastisk ut!!! Åh jag känner mig så peppad att tappa all extra vikt och känna mig nöjd med mig själv igen. I morgon tänker jag skriva ut den västa och den bästa bilden och fästa dom på kylskåpet.

• Anonym (tips)
    knightcat skrev 2013-12-17 06:42:02 följande:
    Gått ner 24 kg varav 10 kg på 4 månader. Ville göra det så enkelt som möjligt så jag drog ner på kolhydrater, ökade proteinmängden och minskade portionerna samt åt fem mål om dagen regelbundet. Enda motionen var promenader mellan 30-60 min ett par ggr i veckan. Gick från 87 kg till 63 kg. Har ett par kilon kvar innan jag är nöjd men tänkte pausa nu under jul och nyår. Är dock noga med att hålla vikten så jag inte går upp!

Åt du inget bröd? Kan du ge tips på frukost, lunch middag mellenmål?☺ tycker det är svårt utan bröd älskar knäckebröd och lingongrova äter knäcke varje morgon ☺
  • Fjärilslarv
    Anonym (halvfet) skrev 2013-12-16 13:17:54 följande:
    Hur gjorde ni?

Jag skulle behöva gå ner 10 kg till slutet av maj. Jag har svårt att gå ner i vikt pga av en medicin jag tar. Jag har dessutom lätt att tappa motivationen. Hur ska jag lyckas?
    hård träning, bra mat och så 5 mål mat om dagen.
    det tog ca 2 år, men då har jag gått ned lite över 20cm i midjan också.
    sakta men säkert är min metod =).
  • Pymsan

Bra frukost kan vara tex ägg, grönsaker, skinka, keso, lite fil eller naturell yoghurt med typ linfrö eller nåt.

• Anonym (halvfet)
    Sara 634 skrev 2013-12-19 00:12:11 följande:
    Jag slutade med mina mediciner mot psykisk ohälsa och började äta fler gånger om dagen och har gått ner snart 40 kilo på 3 år

Jag kan tyvärr inte sluta med mina mediciner då mitt tillstånd är kroniskt. Det är så jäkla synd att det är så.
  • Anonym (14kg)
    Anonym (halvfet) skrev 2013-12-16 13:17:54 följande:
    Hur gjorde ni?

Jag har gått ner 8 kilo de två senaste månaderna, vet inte riktigt hur dock. 14 kilo allt som allt sedan förra hösten.
    Jag använder mig av tankemetoden. Att ligga och tänka på sig själv med en snygg och fräsch kropp varje kväll är den bästa motivationen. Och några veckor senare lade jag märke till att jag inte längre tyckte om socker över huvud taget, eller sötsaker och onyttig mat alls för den delen.

Annars är det kaloriunderskott som gäller. Diet och träning.
  • Gladskit

Jag tror inte att du kommer ha några problem med att fixa detta till maj, tidsmässigt har du gott om tid. Och just därför tycker jag du ska ta dig den tiden att komma fram till vad som fungerar för dig, i din vardag och utifrån dina förutsättningar. Gärna också att du tänker över vad som fungerar långsiktigt så att det inte blir en "Quick fix" utan mer av en bestående livsstilsförändringar. Vad är du beredd att ändra på för att nå ditt mål?

Motivationsbilder och målbilder är bra. Själv gjorde jag en scrapbook med bilder på kläder jag skulle vilja använda när jag nått mitt mål, sånt som inte satt snyggt när jag fortfarande hade mina kilon kvar. Det var en bra morot.

Och sen så gör kosten mer för vikten än vad träningen gör. Jag förespråkar absolut en kombination för alla mår bra av att röra på sig oavsett man vill gå ner i vikt eller ej. Men kosten har större påverkan än träningen.

• Sara 634
    Anonym (halvfet) skrev 2013-12-19 00:14:05 följande:

Jag kan tyvärr inte sluta med mina mediciner då mitt tillstånd är kroniskt. Det är så jäkla synd att det är så.
    Det förstår jag. Jag har också kroniska problem, men jag kände ju aldrig att medicinerna fungerade för mig. Så för mig var det bara positivt att sluta. (blev av med både biverkningar och vikt) Efter som jag mår lika dåligt med eller utan och så är jag hellre utan. 
    En blogg om psykisk ohälsa - saramodigh.bloggplatsen.se/
Svar på tråden Ni som lyckats gå ner 10 kg.