Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 21:39:18 följande:
Tycker tråden drar iväg något.
Jag har tagit kontakt med skolan. Har koll! Har kontakt med musikskolan men missat en spelning. Ska ta kontakt med psykolog nu när jag just fått reda på att hon varit där.
Min poäng är att jag anser det är bäst för dottern att bo här växelvis och risken ökar avsevärt är jag rädd för att jag får reda på allt mindre och tappar närheten till mitt barn om hon istället ska bo här varannan helg istället för varannan vecka. Tror även risken ökar att det naturliga blir att informera mamman istället för mig. Bara en känsla...
För övrigt anser jag inte det är att curla den andra föräldern om saker som berör barnet. Dottern är rent ut sagt skitdålig på att säga vad som är på gång eller glömmer lappar trots tjat. Dessutom verkar hon anse att har hon meddelat ena föräldern så har hon gjort sitt. Vad mer kan man begära av ett barn egentligen? Är det nått viktigare på gång så skickar jag hellre ett SMS för mycket än för lite till mamman typ "har xxxxxx meddelat att det är utedag på tisdag". Ofta har det då visat sig att informationen inte gått fram.
Soc-tanten sa inte att vårdnaden går över men hon sa att det är vanligt att först begär en förälder boendet. Efter ett tag kommer en ny ansökan. Om den sen går igenom är en annan sak.
Fortfarande tycker jag inte att du kan förvänta dig att bli informerad. Jag försöker inte vara taskig även om du uppfattar det så men du verkar faktiskt lite passiv. Information skaffar man sig, man väntar inte på den. Vet du dessutom att dottern är dålig på att säga vad som är på gång eller glömmer lappar så är det ju ännu viktigare.
Du hade inte behövt missa någon spelning om du visat intresse och pratat om musikskolan. Det krävs ingen raketforskare för att räkna ut att det finns någon slags uppträde mot slutet av terminen på en aktivitet faktiskt. Det är bara att fråga när det närmar sig terminsslut om det inte ska vara någon avslutning eller dylikt. Hade du gjort det så hade du inte missat spelningen.
utvecklingssamtal är heller inget konstigt, det vet man att det hålls varje år/termin, det är bara att fråga dottern eller ännu hellre maila läraren och samtidigt passa på att skriva att dottern är ganska glömsk så du skulle uppskatta om läraren kunde förmedla all viktig information till dig.
Det låter faktiskt som att du pratar för lite med din dotter om både skolan och musikskolan men jag kan ju ha fel om det. Jag har bara svårt att sätta mig in i hur man kan missa en spelning sådär för att man inte fått en lapp. Jag får heller inga lappar då min dotter är ytterst tankspridd av sig, men det gör liksom inget eftersom vi pratar om hennes aktiviteter och skola konstant så jag vet ändå på ett ungefär när något är på gång och ser då till att själv ta reda på exakt information.