• Anonym (Nere)

Får inte info

Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende. Mamman ger mig inte information.
    Exempelvis så var det tydligen utvecklingssamtal för dottern som lämnade lappen till mamman. Inte fått nån information om att det skulle vara eller vad som sades på samtalet. Ett annat exempel är att dottern kommer hem till mig besviken att jag inte kom på uppspelningen på musikskolan. Hon hade lämnat lappen till mamman. Ett tredje exempel är att hon varit iväg vid två tillfällen med dottern till barnpsykolog utan att meddela mig varken före eller efter eller då inte sagt vad det handlar om.

Samtidigt pågår en upptrappning från mammans sida där hon nu vill att Tingsrätten fastställer boendet till henne. Soc-tanten jag går hos på rådgivning höjer ett varningens finger och säger att blir det fastställt så kommer snart frågan om vårdnaden upp.

Samlar givetvis på mig detta i min lilla lista över saker men hur ska jag förhålla mig till detta? Jag upplever detta som allvarliga kränkningar men hur ser familjerätt och tingsrätt på det hon håller på med?

• Svar på tråden Får inte info
  • Anonym (75)
    Anonym (lagen) skrev 2013-12-27 11:09:25 följande:
    Det är lätt att kalla en förälder som aldrig får ett brev med en kallelse osv för lat. Jag antar att du får hem all info rörande dina barn. Vissa skolor är skitdåliga på att informera båda vårdnadshavarna. Och sjukvården skickar aldrig dubbla kallelser.
    Nej, jag får inte hem all information från mina barn, de tappar bort lappar och man kan inte lita på att det datum eller klockslag som de uppger stämmer med verkligheten. Alltså lägger jag en del tid på att maila skola, musikskola, fotbollsklubb, etc, för att ha koll. Och jag har svårt att tro att jag är ensam om det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (lagen) skrev 2013-12-27 11:25:39 följande:
    Ja, och när de fortsätter att strunta i att skicka info till båda vårdnadshavarna så får man anmäla igen, och igen.... Vad hjälper det?

Nej, här gör sjukvården inte det även om man ber dem.

Tror du skolan skulle bryta mot lagen med flit? Min dotters skola fick stora skälvan när de insåg att de inte skickat inbjudan till utvecklingssamtal till pappan. Han har inte bett om det, han och jag har god kontakt så jag brukar meddela sådant som är av vikt men ändå är de skolans skyldighet att erbjuda båda föräldrarna samma möjligheter.
  • BioBonus

Vi får all info dubbelt som rör bonus. Alltid. Från skolan, fritis och numera även från sjukvården. Det har varit separata utvecklingssamtal några gånger pga praktiska omständigheter. Dubbla kallelser till läkarbesök.
    Maken har bett om det. Och han får det.

• Anonym (lagen)
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-27 11:33:23 följande:
    Tror du skolan skulle bryta mot lagen med flit? Min dotters skola fick stora skälvan när de insåg att de inte skickat inbjudan till utvecklingssamtal till pappan. Han har inte bett om det, han och jag har god kontakt så jag brukar meddela sådant som är av vikt men ändå är de skolans skyldighet att erbjuda båda föräldrarna samma möjligheter.
    Ja, de struntar även i att få godkännande från båda vårdnadshavarna vid inskrivning och vid ledighetsansökningar osv, så ja. Även skolhälsovården slarvar. På vissa skolor funkar det säkert som det ska, men långt ifrån alla sköter sig. Jag vet många som har problem.
    BioBonus skrev 2013-12-27 11:50:54 följande:
    Vi får all info dubbelt som rör bonus. Alltid. Från skolan, fritis och numera även från sjukvården. Det har varit separata utvecklingssamtal några gånger pga praktiska omständigheter. Dubbla kallelser till läkarbesök.
    Maken har bett om det. Och han får det.
    Som sagt, på vissa ställen i landet funkar det men på många fungerar det inte alls.

• Nenne666

Jag fattar inte vad den här mamman har för svårigheter med att meddela vad som gäller. Måste det finnas en lag på att hjälpas åt som förälder? Mamman behöver inte så då slipper hon... Det är åt helvete galet. Om jag som mamma får info om nåt så meddelar ju jag mig - för BARNETS skull. Pappan kan omöjligt veta om mamman beställt tid hos vårdcentralen tex, men av någon underlig anledning så ska TS magiskt nog va intresserad nog att räkna ut detta på förhand. Annars är han ingen engagerad pappa... Mamman behöver kanske inte meddela pappan, men det är INTE till hennes fördel att skita i det, då det KAN se ut som att hon aktivt går in och försvårar samarbetet. Jag anser att mamman är lat och lider av samarbetsproblem och ser det inte ur barnets perspektiv. Får hon reda på nåt, skicka ett sms, detsamma gäller pappan. Fungerar inte detta från nåt av hållen eller bådas så måste det regleras även om övriga instanser skickar dubbla utskick.

• BioBonus
    Nenne666 skrev 2013-12-27 11:57:19 följande:
    Jag fattar inte vad den här mamman har för svårigheter med att meddela vad som gäller. Måste det finnas en lag på att hjälpas åt som förälder? Mamman behöver inte så då slipper hon... Det är åt helvete galet. Om jag som mamma får info om nåt så meddelar ju jag mig - för BARNETS skull. Pappan kan omöjligt veta om mamman beställt tid hos vårdcentralen tex, men av någon underlig anledning så ska TS magiskt nog va intresserad nog att räkna ut detta på förhand. Annars är han ingen engagerad pappa... Mamman behöver kanske inte meddela pappan, men det är INTE till hennes fördel att skita i det, då det KAN se ut som att hon aktivt går in och försvårar samarbetet. Jag anser att mamman är lat och lider av samarbetsproblem och ser det inte ur barnets perspektiv. Får hon reda på nåt, skicka ett sms, detsamma gäller pappan. Fungerar inte detta från nåt av hållen eller bådas så måste det regleras även om övriga instanser skickar dubbla utskick.

Jag håller helt med dig. Så svårt är det inte att lägga ett sms eller ett mail. Och lik förbannat så verkar det vara många som inte gör det. Förstår inte heller varför. 

Fast det är inte alltid så enkelt att ändra en person beteende även om man tycker det är korkat :) Då kan det vara enklare att gå direkt till skolan eller läkarmottagningen.

• SupersurasunkSara
    Anonym (lagen) skrev 2013-12-27 11:57:01 följande:
    Ja, de struntar även i att få godkännande från båda vårdnadshavarna vid inskrivning och vid ledighetsansökningar osv, så ja. Även skolhälsovården slarvar. På vissa skolor funkar det säkert som det ska, men långt ifrån alla sköter sig. Jag vet många som har problem.

Som sagt, på vissa ställen i landet funkar det men på många fungerar det inte alls.

Ok, jag tvivlar på att anmälan då har gått till skolinspektionen, för de kan vara väldigt hårda.

• SupersurasunkSara
    Nenne666 skrev 2013-12-27 11:57:19 följande:
    Vi har en sida av saken här. Kanske har mamman meddelat sig förut, men upplevt att pappan inte är intresserad och ledsnat. Jag ledsnade under en period och meddelade ingenting, men efter att pappan faktiskt visat intresse för barnen och umgänge så har jag börjat meddela igen eftersom jag vet att pappan inte själv anstränger sig för att ta reda på något.

Kanske har pappan motsatt sig än det ena än det andra för att han kan, så mamman ledsnar av den anledningen. Faktum kvarstår att TS själv har ett stort ansvar att se till att all info kommer till honom också.
    Man har ingen som helst skyldighet att informera om något annat än vad som påverkar umgänget, och vill man av någon anledning inte så slipper man som du uttrycker det.

• Nenne666

Min dotters pappa hade jag knappt någon aning om vart han befann sig, jag skickade mail eller sms som jag i min tur sparade. Om han sen tog upp att han inte fått infon så kunde jag bevisa att den gått ut till det angivna numret, adressen, mailen. För detta togs upp när jag va i rätten då jag klaga på hans oengagemang och han påstod att han aldrig fick något . Det va busenkelt att upprätthålla och ge relevant information och sen spara det inför framtiden.

• Nenne666

Jag föredrog dessutom att sköta allt via mail och sms framför muntligt, just för att ha bevis på vad jag gjort för att vara samarbetsvillig. Vilket rätten såg (bland annat) och dömde till min fördel. Vill man samarbeta så är det inte helt svårt , man behöver ju inte ens prata med varandra eller ses för att få det att fungera bra ändå.

Svar på tråden Får inte info