• Anonym (Nere)

Får inte info

Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende. Mamman ger mig inte information.
    Exempelvis så var det tydligen utvecklingssamtal för dottern som lämnade lappen till mamman. Inte fått nån information om att det skulle vara eller vad som sades på samtalet. Ett annat exempel är att dottern kommer hem till mig besviken att jag inte kom på uppspelningen på musikskolan. Hon hade lämnat lappen till mamman. Ett tredje exempel är att hon varit iväg vid två tillfällen med dottern till barnpsykolog utan att meddela mig varken före eller efter eller då inte sagt vad det handlar om.

Samtidigt pågår en upptrappning från mammans sida där hon nu vill att Tingsrätten fastställer boendet till henne. Soc-tanten jag går hos på rådgivning höjer ett varningens finger och säger att blir det fastställt så kommer snart frågan om vårdnaden upp.

Samlar givetvis på mig detta i min lilla lista över saker men hur ska jag förhålla mig till detta? Jag upplever detta som allvarliga kränkningar men hur ser familjerätt och tingsrätt på det hon håller på med?

• Svar på tråden Får inte info
  • Anonym (Nere)

Fast vad jag hört så när det gäller skolan och vård så har jag skyldighet att informera den andra föräldern. Men så hårt är det kanske inte?

• Grappa
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 22:28:32 följande:
    Fast vad jag hört så när det gäller skolan och vård så har jag skyldighet att informera den andra föräldern. Men så hårt är det kanske inte?
    Skolan ska infa er bägge, men en bortglömd kallelse till musikskolan kommer inte påverka.
  • Anonym (Lisa)
    Simplifierat så vid enskild vårdnad har man viss juridisk informationskyldighet till andra förälder vad gäller saker av vikt för umgänge. Vid gemensam vårdnad läggs största vikten vid varje enskild förälders skyldighet att själva ta reda på viktiga saker. 

Any way: Vad jag kan utläsa av vad du skriver så skulle kanske  det bästa för dig,mamman och barnet att du och mamman gick samarbetssamtal och gemensamt kom fram till var gränserna ska gå. Dvs hur mycket kontakt  och info-utbyte ni ska ha med varandra och vad ni ska ta ansvar för enskilt.
    Det låter ju lite som att problemet inte har med barnet,vård och umgänge att göra i sig. Utan att problemet ligger i hur pass mycket gemensam kontakt ni ska ha?
  • Anonym (ensam)
    Om du hade haft ensam vårdnad hade du haft stor skyldighet att informera den andra föräldern eftersom denne då inte själv har rätt att få den via skola och vårdpersonal. Men eftersom ni har gemensam är det vars och ens skyldighet att ta reda på saker själv och begära information från skola och vården osv.
  • Anonym (Nere)

Och vården säger att dom inte har någon informationsskyldighet. Fast dom blev rejält sura att jag inte fått information om vårdbesök för "vad hade hänt om det var nått mer livsavgörande såsom allergier eller annat". Men det är ju inte lätt att veta vad man ska söka för information när ungen klämmer fram det först några månader efter besök hos psykolog.

Mamman har hela tiden hållit familjerätt och samarbetssamtal ifrån sig men nu kommer nog tingsrätten att förordna samarbetssamtal och då kommer jag givetvis ta med det i samtalet. Men det suger så mycket energi att försöka få reda på saker som jag tycker är självklara...

• Anonym (ensam)
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 23:37:39 följande:
    Och vården säger att dom inte har någon informationsskyldighet. Fast dom blev rejält sura att jag inte fått information om vårdbesök för "vad hade hänt om det var nått mer livsavgörande såsom allergier eller annat". Men det är ju inte lätt att veta vad man ska söka för information när ungen klämmer fram det först några månader efter besök hos psykolog.

Mamman har hela tiden hållit familjerätt och samarbetssamtal ifrån sig men nu kommer nog tingsrätten att förordna samarbetssamtal och då kommer jag givetvis ta med det i samtalet. Men det suger så mycket energi att försöka få reda på saker som jag tycker är självklara...
    Det har de inte heller vad jag vet och nej, det går inte att ständigt ringa vårdcentralen. MEN man kan göra det som vana, ringa en eller två ggr i v och fråga efter ny info om sitt barn, det brukar inte ta många ggr förrän en liten notis petas in i journalen om att även den föräldern som inte är med ska underrättas om barnets besök. Nu tror jag inte det fungerar på alla VC men en vän gjorde så då mamman aldrig talade om något alls och barnet har både astma och en diagnos.
  • Anonym (lagen)

Hur gammalt är ert barn? Barn har rätt till privata vårdkontakter, utan att föräldrar har rätt till information, och den rättigheten ökar i takt med att barnet blir äldre.

Du kan alltid försöka begära ut hennes journal från dem.

Istället för att känna att mamman inte informerar så lägg ansvaret på skolan, vården och musikskolan. Ert ständiga problem att inte kunna kommunicera skadar ert barn.
  • Anonym (Lisa)

Fast nu gör du en höna av en fjäder. Barnet hade ingen livshotande sjukdom utan det hela handlade om en psykologikontakt. Högst troligt hade mamman informerat dig om barnet drabbats av en livshotande allergi...tror du inte?

Din sista menig där "det suger så mycket energi att försöka ta reda på saker jag tycker är självklara"
    Eh hur tänker du då? Hur mycket energi tror du de flesta förälder lägger på sina barn ? Jo precis så mycket energi som krävs och oftast mycket till. Och det utan att någon annan serverar dem all info på silverfat :)
  • Anonym (Nere)

Det var psykologen som sa det och tyckte inte det var ok att inte informationen når båda vårdnadshavarna. Säkert lite höna-varning där men det kom inte från mig från början.

Kräver inga silverfat. Försöker bara förbereda mig på samtalen i tingsrätt och familjerätt och försöker reda i vad som är en rimlig nivå på informationen.

• Grappa
    Anonym (Nere) skrev 2013-12-27 00:25:17 följande:
    Det var psykologen som sa det och tyckte inte det var ok att inte informationen når båda vårdnadshavarna. Säkert lite höna-varning där men det kom inte från mig från början.

Kräver inga silverfat. Försöker bara förbereda mig på samtalen i tingsrätt och familjerätt och försöker reda i vad som är en rimlig nivå på informationen.
    Fast det är ju lite oroväckande att du i den här tråden vägrar ta till dig att mamman har inte gjort fel mot dig utan hela tiden på nytt försöker hitta fel hos mamman. Om den inställningen lyser igenom i tingsrätten så kan du skada din egen sak.
Svar på tråden Får inte info