• Anonym (boensam?)

Okej att bo ensam i en trea?

Jag har tidigare tyckt att det har varit lite konstigt om folk bor för stort. Jag vet bland annat ett par utan barn som bor i en fyra (hyresrätt) och ensamstående personer (utan barn) som bor själva i hus. Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt och ansett att de inte behöver bo så stort.

Men det ändrades nyligen när jag insåg att det finns billiga lägenheter som jag kan söka. Jag har letat efter en tvåa, då jag är trött på att bo mindre och vara så trångbodd och satsa på compact living-lösningar. Men så har jag sett billiga treor med hyror på 4-5 tusen. Jag tycker att det är billigt då man kan få både ettor och tvåor för samma månadshyra. Nackdelen är väl att dessa treor inte ligger särskilt centralt och det är stadsdelar med dåligt rykte.

Jag måste erkänna att jag har blivit lockad att söka en sådan lägenhet. Jag skulle garanterat ha råd att betala hyran i alla fall, och bussförbindelserna är goda. Att stadsdelarna har dåligt rykte, det är mindre viktigt för mig så länge jag gillar en eventuell lägenhet och kan tänka mig att bo där. Men då blir jag själv en sådan som kommer att bo lite för stort.

Är det acceptabelt att bo själv i en trea? Är det bättre att ta in en inneboende så får hyra det andra sovrummet? Eller är det bättre att satsa på en tvåa istället, även om jag kan behöva en trea i framtiden?

• Svar på tråden Okej att bo ensam i en trea?
  • sextiotalist

Varför inte, mamma bor i en fyra och jag har barnlösa vänner som bor i stora villor.

• CeeJay

Självklart är det ok, alla får bo hur stort dom vill så länge dom har råd att betala, så tycker jag i alla fall

• Momalicious

Klart. Min mamma bor i ett stort hus själv. Det var liksom stort när jag bodde hemma med. Vi bor också i ett hus som idag är för stort med oanvända rum men tanken är ju tt dessa rum ska bli barnrum i framtiden.

• EnGladPingvin

Acceptabelt för vem? Vem bestämmer det? Det enda som betyder något är om du har råd och om du trivs och tycker det är värt kostnaden. Bo själv i en trea tycker jag för övrigt inte är så jättestort om man är i vuxen ålder. Ett sovrum, ett vardagsrum och ett gästrum är ju perfekt. Inneboende skulle jag själv inte palla med, men om man behöver någon att dela kostnaden med eller känner sig lite ensam kan ju det vara ett alternativ.

• Mother of 4

Jag bodde i en trea själv innan jag träffade sambon, jätteskönt att bo rymligt.

• Helly

Klart att det är OK. Om inte annat så gör ju det att man får mer plats om man skulle träffa någon. När jag träffade min man bodde han i en etta. Det var hopplöst att umgås hos honom, för det fanns liksom ingenstans att gå undan en stund om man ville vara ifred några minuter.

• Anonym (Yvve)

Det där ändras ju genom årens lopp. Jag tycker inte att det bör vara en princip att man inte ska få bo stort som ensamstående. Man rättar munnen efter matsäcken helt enkelt och prioriterar olika under livets gång. Antingen vill man bo centralt eller modernt och då får man oftast en mindre yta för samma summa som om man kan tänka sig att bo omodernare och mer ocentralt. Jag köpte som 20-åring en bostadsrätt på 4rok. Hyrde ut ett rum i några år. Blev sedan sambo och fick så småningom 3 barn. När barnen var i tonåren tyckte vi att vi bodde trångt eftersom de gärna ville ha varsitt rum. Sålde och flyttade till hus som var precis lagom stort då. Bor nu kvar i huset med utflugna barn och tycker att vi bor onödigt stort. Men trivs i området och bor billigt så en flytt är inte aktuell just nu. Så min åsikt är att själva området är det viktigaste. Satsa på en bostad i ett område där du trivs. Välj en "lagom" boendekostnad så att du har råd med hobbys och resor.

• MikNis

Du ska ställa dig frågan varför folk väljer att bo trångt i en 1-2 i stället för att bo i ett område med dåligt rykte.

• Tulpanen89

Jag bor ena vecka själv i en trea. Och ena veckan kommer mina 2 barn. Jag typ kvävs när jag har vänner här. En trea är inte alls för stort. Jag behöver mitt space. Ett rum är ju barnens men resten känns så skönt att ha det själv ibland. Dock ska jag flytta till en 4 snart. Hatar att bo trångt. Det gjorde jag som liten och df känns en rymlig lägenhet självklart för min del.

Satsa på en trea skulle jag säga.

• Anonym (xx)

Det är ju helt klart okej! Man får bo hur stor man vill, sålänge du kan betala hyran. 
    Det enda som kan vara är väl att man känner sig mer ensam. Jag bor själv i en liten fyra, har inte flyttat ihop med killen än. Det blir nästan lite för stort ibland. 

Svar på tråden Okej att bo ensam i en trea?