• Anonym (boensam?)

Okej att bo ensam i en trea?

Jag har tidigare tyckt att det har varit lite konstigt om folk bor för stort. Jag vet bland annat ett par utan barn som bor i en fyra (hyresrätt) och ensamstående personer (utan barn) som bor själva i hus. Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt och ansett att de inte behöver bo så stort.

Men det ändrades nyligen när jag insåg att det finns billiga lägenheter som jag kan söka. Jag har letat efter en tvåa, då jag är trött på att bo mindre och vara så trångbodd och satsa på compact living-lösningar. Men så har jag sett billiga treor med hyror på 4-5 tusen. Jag tycker att det är billigt då man kan få både ettor och tvåor för samma månadshyra. Nackdelen är väl att dessa treor inte ligger särskilt centralt och det är stadsdelar med dåligt rykte.

Jag måste erkänna att jag har blivit lockad att söka en sådan lägenhet. Jag skulle garanterat ha råd att betala hyran i alla fall, och bussförbindelserna är goda. Att stadsdelarna har dåligt rykte, det är mindre viktigt för mig så länge jag gillar en eventuell lägenhet och kan tänka mig att bo där. Men då blir jag själv en sådan som kommer att bo lite för stort.

Är det acceptabelt att bo själv i en trea? Är det bättre att ta in en inneboende så får hyra det andra sovrummet? Eller är det bättre att satsa på en tvåa istället, även om jag kan behöva en trea i framtiden?

• Svar på tråden Okej att bo ensam i en trea?
  • Anonym (250 kvm)

Man får bo hur stort eller litet man vill för mig,jag kunde inte bry mig mindre. Har bott själv i två olika treor och nu bor vi två vuxna i ett stort hus på 250 kvm (inte frivilligt dock,försökt få barn i många år...) och har dessutom ett hus till på gården. Finns säkert de som reagerar på detta,men vi ville ha den gården och har råd så vem angår det egentligen?

• Sissel

Klart att det är okej!

Största sovrummet = Ditt sovrum
    Sovrum nr 2 = arbetsrum/bibliotek
    Sovrum nr 3 = Gästrum eller en stor "walk in closet"

• Anonym (mia)

Varför ska man bo jättetrångt när man inte behöver och heller inte känner för det? Vill man inte bo trångt och har råd med en större lägenhet, varför inte satsa på det så får studenter och andra som inte har råd att bo stort större möjlighet att skaffa en lägenhet som passar deras plånbokGlad  (det är ju jättestor konkurrens om små lägenheten i dagsläget)

Jag bor litet just nu med anledning av att jag/vi inte vill betala så mycket hyra för tillfället. Hade jag/vi haft ekonomi till det så hade jag absolut skaffat en större lägenhet/bostadsrätt eller kanske till och med hus!

Sedan finns det förstås folk som kan ha åsikter. Fick höra att en person gnällt som fasen när jag och sambon för några år sedan flyttade in i en 3:a. En 3:a är tydligen aaaallldeles för stort för två personer!! Nej det gick inte för sig, personen ifråga var jätteupprörd över det (ungefär fram till dess denna personen flyttade in i en 5rumslägenhet med sin kille). Man ska inte bry sig om vad andra säger, vill man ha en trea eller tiorumslägenhet och faktiskt också ha råd med det - så varför inte?Glad

• Nenne666

Jag vill inte ha mindre än en 3a sen när barnen flugit ur boet. Mindre än så känns trångt. Vad andra anser om det skiter jag i.

• Pudan

Visst sjutton går det bra - jag har bott själv i en stor femrumslägenhet och sedan själv där med ett  litet barn. Inte det minsta konstigt tycker jag. Hyran för min femma är endast 400 högre än snittpriset på 3:or här i stan. Då har jag dessutom trädgård  och balkong.  

Kan tillägga att nu när jag är sambo och vi bor två vuxna och en femåring i lägenheten börjar den kännas liten. Man vänjer sig vid det utrymme man har och jag/vi har alltid utnyttjat alla rummen. Härligt att ha mycket utrymme att kunna röra sig på. Klart du ska ta den större lägenheten  

• SupersurasunkSara
    Sissel skrev 2014-01-03 17:10:12 följande:
    Klart att det är okej!

Största sovrummet = Ditt sovrum
    Sovrum nr 2 = arbetsrum/bibliotek
    Sovrum nr 3 = Gästrum eller en stor "walk in closet"
    Fast då blir det ju en fyra

TS, det är helt ok att bo så stort du vill och har råd med. Jag kan dock erkänna att jag ibland, i bostadsbristens spår, kan bli lite irriterad på såna som sitter och håller på en fyra tex när de är ensamstående. Det finns så många trångbodda barnfamiljer som behöver de lgh bättre. Men det är ju upp till var och en. Kan säga att när min äldsta flyttar hemifrån så flyttar vi inte till mindre, då får vi ett rum till pysselrum eller något. Äntligen
  • SupersurasunkSara
    vampyria2 skrev 2014-01-03 12:01:36 följande:
    Jag har en femma och har två små barn som bor här VV, vet att jag skulle kunna byta till en mindre men hyran är så sjukt billig att jag kommer ändå inte undan med en mindre månadshyra om jag tar en fyra eller knappt en trea heller, så jag bor kvar och har det bra

Jag betalar 8041 kr för en femma på 120 kvm, bor i Södertälje och här är det väldigt billigt för den
    Det var billigt Jag bor i Gnesta och betalar samma summa ungefär för en fyra på 96 kvm. Femmorna kostar en tusenlapp mer, de 'bra' femmorna kostar 1800 mer. Med bra femma menar jag de med uthyrningsdel, det skulle passa oss perfekt, men inte till det priset. Att äga hus ä i  många fall billigare än vår fyra tom.

Är fö född och uppväxt i Sötälje Först Puckvägen, sedan Bodastigen
  • Sissel
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 18:13:45 följande:
    Fast då blir det ju en fyra

TS, det är helt ok att bo så stort du vill och har råd med. Jag kan dock erkänna att jag ibland, i bostadsbristens spår, kan bli lite irriterad på såna som sitter och håller på en fyra tex när de är ensamstående. Det finns så många trångbodda barnfamiljer som behöver de lgh bättre. Men det är ju upp till var och en. Kan säga att när min äldsta flyttar hemifrån så flyttar vi inte till mindre, då får vi ett rum till pysselrum eller något. Äntligen
    Vet inte vad jag fick fyra ifrån, men aja, blir roligt med många rum ändå
  • SupersurasunkSara
    Sissel skrev 2014-01-03 18:23:56 följande:
    Vet inte vad jag fick fyra ifrån, men aja, blir roligt med många rum ändå
    Japs. Om vi ska flytta härifrån blir det till hus. Och det måste ha MINST ett extrarum men helst två så min mans barn kan få ett eget även om han inte är här så ofta.
Svar på tråden Okej att bo ensam i en trea?