• Anonym (boensam?)

Okej att bo ensam i en trea?

Jag har tidigare tyckt att det har varit lite konstigt om folk bor för stort. Jag vet bland annat ett par utan barn som bor i en fyra (hyresrätt) och ensamstående personer (utan barn) som bor själva i hus. Jag har alltid tyckt att det är lite konstigt och ansett att de inte behöver bo så stort.

Men det ändrades nyligen när jag insåg att det finns billiga lägenheter som jag kan söka. Jag har letat efter en tvåa, då jag är trött på att bo mindre och vara så trångbodd och satsa på compact living-lösningar. Men så har jag sett billiga treor med hyror på 4-5 tusen. Jag tycker att det är billigt då man kan få både ettor och tvåor för samma månadshyra. Nackdelen är väl att dessa treor inte ligger särskilt centralt och det är stadsdelar med dåligt rykte.

Jag måste erkänna att jag har blivit lockad att söka en sådan lägenhet. Jag skulle garanterat ha råd att betala hyran i alla fall, och bussförbindelserna är goda. Att stadsdelarna har dåligt rykte, det är mindre viktigt för mig så länge jag gillar en eventuell lägenhet och kan tänka mig att bo där. Men då blir jag själv en sådan som kommer att bo lite för stort.

Är det acceptabelt att bo själv i en trea? Är det bättre att ta in en inneboende så får hyra det andra sovrummet? Eller är det bättre att satsa på en tvåa istället, även om jag kan behöva en trea i framtiden?

• Svar på tråden Okej att bo ensam i en trea?
  • Anonym (Nja...)

Jag har en våning på över 600 kvm. Solo. Dock har jag KÖPT den. Stora hyresrätter tycker jag är mer tillför halvfattiga barnfamiljer. Tycker det är fel att du som ensamstående ska sno åt dig en trea.

• PrinsessanLeia

Nä jag tycker faktiskt inte man får bo hur stort som helst. Är ett jäkla slöseri med energi att värma upp yta som folk inte behöver. En lägenhetstrea är väl helt ok men en större villa för en ensamstående är ju idioti.

• Haskel
    "Okej att bo ensam i en trea?"

Ursäkta om jag låter lite otrevlig nu TS.

Men du frågar väl inte oss på FL, om du FÅR lov att bo i en trea? Den enda du kan/ska fråga, är dig själv och din egen ekonomi. Vill/kan du du bo i en trea, så ska du göra det. Mår någon annan dåligt över ditt val av boende, så är det deras problem.

Mvh Haskel.
  • Furstinna

Klart du får. Jag och min dotter har precis flyttat till en femma ;). Mitt sovrum, hennes sovrum, kontor, pysselrum/lekrum. Lite dyrare men jag står inte ut med liten yta. Har nu 125 kvm och stormtrivs! Bodde i en trea innan men kändes som en skokartong. .

• Gazebo

Självklart. Jag bor ensam i en stor trea, varannan vecka har jag min dotter här. Bo mindre än vad jag gör idag är inget alternativ om jag ska vara ärlig.

• amalie79

Klart man kan, jag har själv gjort det, däremot är det många bolag i sådana stadsdelar som mer eller mindre antagit policyn att inte ge sådana lägenheter till ensamstående. Det finns som sagt många trångbodda barnfamiljer

• Flisan79

Vilken dröm att bo i en trea själv

Bor just nu i en trea på 75 kvm.....fast med man och TRE barn, he!

Eftersom att jag är tatuerare/konstnär/illustratör så skulle jag verkligen vilja ha ett eget "arbetsrum/ateljé"....one day maby, one day

• Anonym (Lina)

Klart man får bo hur litet/stort man vill och har råd med! Vissa har skrivit om att man på så vis "tar" stora lägenheter från barnfamiljer vilket jag faktiskt inte tänkt tanken på, förmodligen för att jag bor i en stad där det inte är svårt alla att få lägenhet. Men tänker man så blir det ju visserligen lite tokigt, men det är väl fortfarande upp till var och en kan jag tycka. Själv har jag precis köpt ett radhus med 4sovrum, 2badrum, kök, vardagsrum och tvättstuga till endast mig och min lilla son :) Anledningarna var att jag vill bo i området som är oerhört barnvänligt och att jag vill köpa något vi kvar i även om jag skulle träffa någon ny och få fler barn så sonen slipper flytta. Insåg ickså att det skiljde sig ytterst lite i månadskostnad mot en 3:a och hade råd så då slog jag till :)

• vampyria2
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 18:16:15 följande:
    Det var billigt Jag bor i Gnesta och betalar samma summa ungefär för en fyra på 96 kvm. Femmorna kostar en tusenlapp mer, de 'bra' femmorna kostar 1800 mer. Med bra femma menar jag de med uthyrningsdel, det skulle passa oss perfekt, men inte till det priset. Att äga hus ä i  många fall billigare än vår fyra tom.

Är fö född och uppväxt i Sötälje Först Puckvägen, sedan Bodastigen
    Haha jag bodde på Myrstigen när jag växte upp och har kommit så långt där i från, bor på Bollvägen nu :p
    jag har en uthyrningsdel men efter som mina ungar har sina diagnoser så kan jag tyvärr inte hyra ut den, de har lite svårt för förändringar  :p

Gick du i Wasa eller i Blombackaskolan?
  • Anonym (??)

Hur stor lägenhet du väljer att bo i är upp till dig tycker jag, så länge du kan betala för dig så ser jag inga problem.

Däremot, flyta inte till ett ghetto för att det är billigt där, det är billigt av en anledning.

Tänk lite på din egen säkerhet och dina eventuella barn som inte förtjänar att födas in till "mångkulturell" helvete.

Man får precis det man betalar för och jag tycler att ens personliga säkerhet och barns framtid är värt nån tusing extra.

• dreamweaver
    Flygfotogen skrev 2014-01-04 15:26:36 följande:
    Absolut! Jag har 67 nyrenoverade kvm för mig själv och skäms inte ett dugg.
    Varför skulle du skämmas? 
Svar på tråden Okej att bo ensam i en trea?