• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ortelius

Efter ett år i processen så har jag förstått en del av den. Annat är oförståeligt.

1. Det spelar ingen roll när intervjun genomförs, platsen i kön beror på ansökningsdatum. Om intervjun sker efter 1 eller 12 månader spelar därför ingen roll i ett läge där kön till beslutsfattande handläggare är omkring 13 månader.

2. Det finns inget sätt att påskynda handläggningen. Om det fanns så skulle det ha varit väl spritt redan och alla skulle göra så. Möjligheten att begära förtur avskaffades i oktober 2015

2b. Migrationsverket kan visserligen prioritera ärenden på ett fåtal grunder, det handlar främst om den sökande är barn utan vårdnadshavare i hemlandet eller om ett barn snart ska fylla 18.

3. I några länder går det snabbare att ansöka via pappersblankett än via webb. Detta för att de delvis hanteras på annat sätt.

4. Olika bud om kompletteringar. Obligatoriska dokument måste finnas. Relevanta dokument som kan underlätta beslutsfattandet, som fotografier, flygbiljetter och chattloggar som visar att man umgås, säger vissa är bra att skicka in medan andra säger att man ska invänta begäran. Oväsentliga dokument bör sannolikt undvikas. Läste om någon som skickade in bevis på att partnern hade jobb som väntade i Sverige i tron att det skulle ses som positivt att partnern skulle vara en självförsörjande person som inte skulle ligga Sverige till last, istället ledde det till extra undersökning med många fler månaders väntetid eftersom det såg misstänkt ut, som att det kunde vara ett skenförhållande enbart för jobbets skull.

5. Antalet anknytningsärenden är i uppåtgående, vilket beror att många som beviljas asyl ansöker om familjeåterförening. Från förra året var överskjutande balans 49200 ärenden (sådana i systemet som inte hade avgjorts). Till 2017 ökar den siffran till 59400. Nästa år räknar man dessutom att det blir rekord i inlämnade ansökningar med 97000 nya ärenden.

• Yessirr
    Ortelius skrev 2016-08-19 10:32:56 följande:

Efter ett år i processen så har jag förstått en del av den. Annat är oförståeligt.

1. Det spelar ingen roll när intervjun genomförs, platsen i kön beror på ansökningsdatum. Om intervjun sker efter 1 eller 12 månader spelar därför ingen roll i ett läge där kön till beslutsfattande handläggare är omkring 13 månader.

2. Det finns inget sätt att påskynda handläggningen. Om det fanns så skulle det ha varit väl spritt redan och alla skulle göra så. Möjligheten att begära förtur avskaffades i oktober 2015

2b. Migrationsverket kan visserligen prioritera ärenden på ett fåtal grunder, det handlar främst om den sökande är barn utan vårdnadshavare i hemlandet eller om ett barn snart ska fylla 18.

3. I några länder går det snabbare att ansöka via pappersblankett än via webb. Detta för att de delvis hanteras på annat sätt.

4. Olika bud om kompletteringar. Obligatoriska dokument måste finnas. Relevanta dokument som kan underlätta beslutsfattandet, som fotografier, flygbiljetter och chattloggar som visar att man umgås, säger vissa är bra att skicka in medan andra säger att man ska invänta begäran. Oväsentliga dokument bör sannolikt undvikas. Läste om någon som skickade in bevis på att partnern hade jobb som väntade i Sverige i tron att det skulle ses som positivt att partnern skulle vara en självförsörjande person som inte skulle ligga Sverige till last, istället ledde det till extra undersökning med många fler månaders väntetid eftersom det såg misstänkt ut, som att det kunde vara ett skenförhållande enbart för jobbets skull.

5. Antalet anknytningsärenden är i uppåtgående, vilket beror att många som beviljas asyl ansöker om familjeåterförening. Från förra året var överskjutande balans 49200 ärenden (sådana i systemet som inte hade avgjorts). Till 2017 ökar den siffran till 59400. Nästa år räknar man dessutom att det blir rekord i inlämnade ansökningar med 97000 nya ärenden.

Tack för svaret Ortelius. 

13månader tills man får beslutsfattande handläggare. Gött liksom, fan va gött!

5. För hösten 2015 asylansökan så tar det väl ca 10månader för att det skall bli beviljat och sedan få uppehållstillstånd. Så kan vi kan väl anta att 2016 och 2017 sker en stor ökning av anhörigsärenden precis som du beskrev. 
    Så från 2015 finns 49200 ej avgjorda anhörigsärenden, som det ser ut för 2016 så har MIG betat av ca 17 800 ärenden (beviljat). 
    Om man tittar på statistiken så betar de av
    2015 - 2670 beviljade ärenden/månad
    2016 - 2541 beviljade ärenden/månad

Siffrorna visar endast beviljade ärenden, kan ej hitta avgjorda anhörigsärenden (dvs. både beviljade och icke beviljade). 

49 200 - (2541*12) = 18 708 ärenden 
    18 708 / 2541 = ca +7 månader... (helt fel tänkt från min sida).

Såg någon statistik från MIG på facebook att de från JAN-MAJ 2016 avgjorda ärenden är på totalt 25 260 (beviljat och icke beviljat) dvs. ca 5052 avgjorda äreden/månad. 

Så från icke avgjorda ärenden från 2015 kan nog betas av:
    49 200 - (5052*12) = -11 424 
    Vid 2016 årets slut kan man väl förvänta sig att de har börjat på 2016 anknytningsärenden. 
    Inkomna första gångs ansökan (anknytning) JAN-MAJ 2016 var på 20 129st,
    så baserat på statistiken så vid 2016 slut ska MIG vara på 2016 feb-mars månad.

Notera: det är mycket antaganden jag har gjort med siffrorna... sen beror det mycket på hur MIG allokerar resurserna, dvs. är det på asyl eller anknytningsärenden det gäller för 2016/2017? Jag läste iaf att det var prio 2016 på anknytningsärenden.

Haha jag är kanske helt ute och cyklar.. Om någon har bättre statistik och komma med, gör gärna det, då kan man iaf "förvänta" sig något 

Cheers!
  • Ortelius

Enligt Utlänningsförordningen så ska handläggningstiden inte överskrida 9 månader, så det bryter man mot.

Av som gjort webbansökan är det de som lämnade in ansökan i första halvan av juli 2015 som nu tilldelas beslutande handläggare. Sen kan beslutet komma redan efter någon timme. Om det behövs att en andra beslutsfattare ska kontrollera beslutet eller om kompletteringar behövs så kan det ta någon månad till. Har man riktigt otur så kan ärendet hamna i utredningsflödet och även den svenska partnern behöver intervjuas, i så fall tar det uppemot ett år extra.

Statistiken för anknytningsärenden är inte lika fullständig som den för asyl, kanske ett utslag av att det är ett mindre prioriterat område. I den senaste prognosen från 25 juli finns en del info om hur de ser utvecklingen, läs särskilt sidan 31 och framåt:

www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac387159144ce/1469515935477/Migrationsverkets+prognos+4%2816%29+2016-07-25.pdf

Balans väntas nås först i slutet av 2018. De skriver också att för att vända utvecklingen krävs att resurser tillförs vilket kan ske när asylärendena har avarbetats, på annan plats i dokumentet skriver de att detta kan ske mot slutet av 2017. Jag hoppas att det är fel och att kötiderna börjar gå ner tidigare än så.

• Ortelius
    Yuosef skrev 2016-08-17 23:09:55 följande:

Hej jag har hört att man får blankett på intervju ?

Du kanske tänker på en fullmakt? Ja, det brukar ofta erbjudas i samband med intervjun. Det är bra att ge partnern i Sverige fullmakt, det underlättar i kontakterna med Migrationsverket och skulle deras beslut behöva överklagas så kan partnern i Sverige göra det med fullmakten.

Se här:

www.swedenabroad.com/SelectImageX/53729/UATpowerofattorney.pdf
  • Anonym (E)

Hej är det någon som vet hur det blir när man har barn tillsammans med den som söker uppehållstillstånd, vem blir då anknytningspersonen barnet eller frun?

• patriciar
    Ortelius skrev 2016-08-19 19:33:39 följande:

Enligt Utlänningsförordningen så ska handläggningstiden inte överskrida 9 månader, så det bryter man mot.

Av som gjort webbansökan är det de som lämnade in ansökan i första halvan av juli 2015 som nu tilldelas beslutande handläggare. Sen kan beslutet komma redan efter någon timme. Om det behövs att en andra beslutsfattare ska kontrollera beslutet eller om kompletteringar behövs så kan det ta någon månad till. Har man riktigt otur så kan ärendet hamna i utredningsflödet och även den svenska partnern behöver intervjuas, i så fall tar det uppemot ett år extra.

Statistiken för anknytningsärenden är inte lika fullständig som den för asyl, kanske ett utslag av att det är ett mindre prioriterat område. I den senaste prognosen från 25 juli finns en del info om hur de ser utvecklingen, läs särskilt sidan 31 och framåt:

www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac387159144ce/1469515935477/Migrationsverkets+prognos+4%2816%29+2016-07-25.pdf

Balans väntas nås först i slutet av 2018. De skriver också att för att vända utvecklingen krävs att resurser tillförs vilket kan ske när asylärendena har avarbetats, på annan plats i dokumentet skriver de att detta kan ske mot slutet av 2017. Jag hoppas att det är fel och att kötiderna börjar gå ner tidigare än så.

Hej Ortellius, 

gaaahhh, jag får fullständig panik när jag ser att du skriver OM man har otur så blir svenska partnerna (jag) kallas till intervju. Att det då kan ta 1år till? Är det sant? Hur? Va? Har du erfarenhet av det? 

Vi ansökte: Okt 2015
    Brev om att boka intervju: Mars 2016
    Intervju : Maj 2016
    Tyst sedan dess! 
    Min kille är från Turkiet. 

Tacksam för svar. Ha en trevlig helg :)
  • Ortelius
    patriciar skrev 2016-08-26 15:38:54 följande:

Hej Ortellius, 

gaaahhh, jag får fullständig panik när jag ser att du skriver OM man har otur så blir svenska partnerna (jag) kallas till intervju. Att det då kan ta 1år till? Är det sant? Hur? Va? Har du erfarenhet av det? 

Vi ansökte: Okt 2015

Brev om att boka intervju: Mars 2016

Intervju : Maj 2016

Tyst sedan dess! 

Min kille är från Turkiet. 

Tacksam för svar. Ha en trevlig helg :)

Nej jag har ingen egen erfarenhet av det men jag är med i en Facebookgrupp med över 2000 medlemmar som delar beslut med varandra där flera med den erfarenheten finns. Det verkar vara ganska få som tas ut för muntlig utredning, gissningsvis under 10% av ärendena.

Gå med själv i Facebookgruppen

m.facebook.com/groups/607552706053504

Om den sökande partnern tidigare varit asylsökande eller vistats illegalt i Sverige är sannolikheten större att även partnern i Sverige kallas på intervju. Samma sak om det är stor åldersskillnad i förhållandet eller om den svenska partnern tidigare tagit hit en partner som anhörig. Också om paret inte har träffats på lång tid (1 år) eller väldigt lite så kan det se oseriöst ut. Inget av detta garanterar att det blir muntlig utredning precis som det inte garanterar att det inte blir det om man haft en långvarig relation och inga konstigheter i ansökan.

Bäst är nog att inte oroa sig över det eftersom det drabbar ganska få, bättre att hantera eventuella besvikelser när de kommer och inte i förväg.
  • Yessirr
    Ortelius skrev 2016-08-26 21:43:44 följande:
    Nej jag har ingen egen erfarenhet av det men jag är med i en Facebookgrupp med över 2000 medlemmar som delar beslut med varandra där flera med den erfarenheten finns. Det verkar vara ganska få som tas ut för muntlig utredning, gissningsvis under 10% av ärendena.

Gå med själv i Facebookgruppen

m.facebook.com/groups/607552706053504

Om den sökande partnern tidigare varit asylsökande eller vistats illegalt i Sverige är sannolikheten större att även partnern i Sverige kallas på intervju. Samma sak om det är stor åldersskillnad i förhållandet eller om den svenska partnern tidigare tagit hit en partner som anhörig. Också om paret inte har träffats på lång tid (1 år) eller väldigt lite så kan det se oseriöst ut. Inget av detta garanterar att det blir muntlig utredning precis som det inte garanterar att det inte blir det om man haft en långvarig relation och inga konstigheter i ansökan.

Bäst är nog att inte oroa sig över det eftersom det drabbar ganska få, bättre att hantera eventuella besvikelser när de kommer och inte i förväg.
    Hej Ortelius, 

Hur går det för dig? Minns att du har väntat i ca 1år, några tips för oss som fortfarande har ca 1år kvar? 

Jag klickar på länken till facebookgruppen men det funkar inte, la in en ansökan tidigare men blev ej beviljad :(

Tack för senast, rapporten visar iaf att under 2017 kommer MIG att öka produktiviteten, lättare sagt än gjort men jag hoppas! Och så kommer nyheten om 80/90 talisterna på MIG haha.. Nämen, det verkar som om de kör på, frågan är bara hur länge de orkar innan personal går i väggen... 

Cheers!
  • ylvalindqvist

Hej!

Jag heter Ylva Lindqvist och pluggar journalistik på Lunds universitet. Nu söker jag människor att intervjua till ett reportage som ska handla om problematiken och känslorna kring kärlek över nationsgränser. 

Jag vill skriva om hur det är för par ? där ena parten är svensk medborgare och den andra från något land utanför EU ? som genomgår/har genomgått processen av att försöka få den ena att få komma till Sverige. Hur lång tid tar/tog det? Hur länge orkar man vänta? Hur upplevs bemötandet från Migrationsverket? 

Bor du i Skåne och är/har varit i den här situationen, eller känner någon som har? Hör gärna av dig till mig här eller på mejladress: [email protected]

• Ortelius
    Yessirr skrev 2016-08-29 22:42:48 följande:

Hej Ortelius, 

Hur går det för dig? Minns att du har väntat i ca 1år, några tips för oss som fortfarande har ca 1år kvar? 

Jag klickar på länken till facebookgruppen men det funkar inte, la in en ansökan tidigare men blev ej beviljad :(

Tack för senast, rapporten visar iaf att under 2017 kommer MIG att öka produktiviteten, lättare sagt än gjort men jag hoppas! Och så kommer nyheten om 80/90 talisterna på MIG haha.. Nämen, det verkar som om de kör på, frågan är bara hur länge de orkar innan personal går i väggen... 

Cheers!

Det borde vara inom någon månad nu för egen del, såvida lotteriet inte går mig emot och det blir ett år till i en utredningskö (det vill jag inte tänka på).

Det här har tagit rätt hårt på mig, så jag är kanske ingen expert på hur man bör göra.. När vi lämnade in ansökan, precis innan flyktingkrisen slog till, så angav Migrationsverket 4-8 månaders handläggningstid i normalfallet (hoppades då på just 4 månader för vårat enkla ärende..), sedan har det bara ökat och ökat. Hoppas att det i vart fall slutat öka nu.

Bästa metoden är nog att planera in ett antal träffar/resor under året, så många ni kan, för att ta det som i etapper, samt ha daglig kontakt via telefon eller Messenger eller något. Tänk på att det är helt okej att partnern besöker Sverige under ansökningstiden, det har Migrationsverket även gått ut med på sin hemsida om.

Själv tänkte jag passa på att göra en massa saker: träning, kurser, pyssla i trädgården, läsa böcker, umgås mer med vänner. Har inte blivit så mycket av det, tankarna är hela tiden på annat håll och jag har känt ångest när Migrationsverket hela tiden skrivit upp handläggningstiderna. Tur nog har jag ett jobb jag kunnat lägga mycket tid på. Har tyckt det är tråkigt när det blivit helg, har också längtat till måndag så att Migrationsverket kan fortsätta beta av kön.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid