• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellin2016

Hi .. just one question. If I ask yo change my application to "inifrån änsokan " and MV reject that change, can that harm my whole case or I just can continue wait in my homeland ? Thanks:)

• Brazillove

Hejsan jag tänkte bara titta in i denna tråd.
    Jag har en liten fråga.
    Det är så att jag har dejtat en brasiliansk kille i ett och ett halvt år nu.
    Vi har känt varandra i 11 år, 12 till hösten.
    Han ansöker nu om uppehållstillstånd för att vara med mig i Sverige.

Jag undrar dock...
    Ska vi ta med så mycket som möjligt om våran relation för att försäkra om att inte få avslag?
    Vi är inte gifta men vi planerar att gifta oss och skaffa barn, ringarna har han redan köpt.
    Är det bra att ta med kvitto om ringarna också?

Så orolig då jag hört folk få avslag för att dom inte är gifta :(
    Han har besökt Sverige i sammanlagt 3 månader. 

• Doffer

Jag har inte hört något om att man skulle få avslag för att man inte är gift, snarare tvärtom, det vill säga att det inte har så stor betydelse för ansökan om man är gift eller ej. Ni bör dock ta med så mycket som möjligt, ju mer desto bättre. Sen kan ju alltid Migrationsverket välja om de vill gå igenom allt man bifogat eller inte. Ibland verkar de inte bry sig om att kolla på foton och dylikt men om det finns där så är det ju ett stort plus. Ni kan ju även skicka uppdateringar också efter att ni gjort eran ansökan så ser Migrationsverket att ni fortfarande väntar för vänta får man göra...

Lycka till!

• Anonym (E)

Hej!Det sägs ju att reglerna för anhörigvandring kommer att ändras. Och att alla kommer att omfattas av försörjningskravet(rätta mig om jag har fel) och då ska man ju kunna visa att man kan försörja både sig själv, partner och barn om man har, samt ha en lägenhet som är tillräckligt stor för alla 2-3 pers. Min fråga är då hur vet man att man tjänar tillräckligt och att t.ex 10 tusen kr i månaden räcker, eller hur vet man att lägenheten är tillräckligt stor för båda? Sen så undrar jag måste man ha allting klart dvs god ekonomi och lägenhet INNAN partnern söker uppehållstillstånd eller ska man liksom kunna ordna det under ansökningstiden? Tacksam för svar!

• Anonym (Jadu)
    Anonym (E) skrev 2016-05-12 15:36:10 följande:

Hej!Det sägs ju att reglerna för anhörigvandring kommer att ändras. Och att alla kommer att omfattas av försörjningskravet(rätta mig om jag har fel) och då ska man ju kunna visa att man kan försörja både sig själv, partner och barn om man har, samt ha en lägenhet som är tillräckligt stor för alla 2-3 pers. Min fråga är då hur vet man att man tjänar tillräckligt och att t.ex 10 tusen kr i månaden räcker, eller hur vet man att lägenheten är tillräckligt stor för båda? Sen så undrar jag måste man ha allting klart dvs god ekonomi och lägenhet INNAN partnern söker uppehållstillstånd eller ska man liksom kunna ordna det under ansökningstiden? Tacksam för svar!

Man utgår från kronofogdens normalbelopp och kalkylerar utifrån det. Vad gäller lägenheten så är det en indviduell bedömning som görs utefter varje ärende. Småbarn brukar dock lämnas utanför bedömningen kring lägenhetsstorlek.
  • Anonym (E)
    Anonym (Jadu) skrev 2016-05-13 13:43:16 följande:
    Man utgår från kronofogdens normalbelopp och kalkylerar utifrån det. Vad gäller lägenheten så är det en indviduell bedömning som görs utefter varje ärende. Småbarn brukar dock lämnas utanför bedömningen kring lägenhetsstorlek.

Jaha, jag har läst att en lägenhet med ett sovrum,vardagsrum,kök/kovrå allså en tvåa räcker när man är två vuxna. Och då tänkte jag ifall man måste ha tre rum ifall man har ett barn också, så det är ju bra att barn lämnas utanför bedömningen liksom har man köpt en bostadsrätt med två rum ganska nyligen är det ju inte så kul o behöva flytta till en större. Tackar så mycket för ditt svar!

Jag undrar också ifall allt ska vara klart och om man ska ha god ekonomi innan partnern söker uppehållstillstånd?  

• Anonym (Jadu)
    Anonym (E) skrev 2016-05-13 14:54:01 följande:

Jag undrar också ifall allt ska vara klart och om man ska ha god ekonomi innan partnern söker uppehållstillstånd?  

Jag ör inte säker på detta och kan därför inte svara.
  • Anonym (E)

Någon annan som vet? smilla75 kanske?

• Smilla75
    Anonym (E) skrev 2016-05-16 10:52:14 följande:

Någon annan som vet? smilla75 kanske?

Om man uppfyller försörjningskravet avgörs vid prövningstillfället men har man angivit att man har för låg inkomst/ingen bostad blir det inte någon utredning utan det blir avslag på formell grund.

Jadu har skrivit bra ovan om normalbeloppet. Det är ca 5000 kr per vuxen och drygt hälften för barn.

Bostaden ska vara ägd eller hyrd. Värdens godkännande krävs vid andra handsuthyrning. En 1:a räcker för ett par. Om barn krävs sovrum. Två barn kan dela sovrum.
  • Anonym (E)
    Smilla75 skrev 2016-05-16 19:50:20 följande:

Om man uppfyller försörjningskravet avgörs vid prövningstillfället men har man angivit att man har för låg inkomst/ingen bostad blir det inte någon utredning utan det blir avslag på formell grund.

Jadu har skrivit bra ovan om normalbeloppet. Det är ca 5000 kr per vuxen och drygt hälften för barn.

Bostaden ska vara ägd eller hyrd. Värdens godkännande krävs vid andra handsuthyrning. En 1:a räcker för ett par. Om barn krävs sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Tack så mycket för svar,då räcker väll en tvåa för två vuxna och ett barn? Undrar också ifall allt ska vara klart liksom lägenhet och bra ekonomi innan partnern söker uppehållstillstånd, eller om man t.ex kan skriva att man kommer att köpa en bostadsrätt under ansökningstiden?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid