• Svar på tråden Förstföderskor juli 2014 Stockholm
  • NyMamma76

    Ja jag!


    Är vad de kallar en lite "äldre" mamma (37), bor i innerstan och är i v 13 + 6 idag! Barnet var totalt oplanerat och därför har resan hittils varit lite kämpig, men det löser sig väl! Ser fram emot en sjukt spännande resa...Är dessutom total graviditets-analfabet har jag märkt. Min sambo vet fasiken mer än jag! Ha ha...
     Har första ultraljudet imorgon och börjar bli lite nervös. Det är väl först då det kommer kännas verkligt antar jag.
    Har du börjat visa mage än? Hur är det med dina energinivåer?
    Vore kul om vi kunde följas åt och gnälla, förundras, glädjas och jämföra ihop!
    Ha det bra!

    /Jenny

  • 113jagvetinte
    NyMamma76 skrev 2014-01-09 10:58:00 följande:
    Ja jag! Är vad de kallar en lite "äldre" mamma (37), bor i innerstan och är i v 13 + 6 idag! Barnet var totalt oplanerat och därför har resan hittils varit lite kämpig, men det löser sig väl! Ser fram emot en sjukt spännande resa...Är dessutom total graviditets-analfabet har jag märkt. Min sambo vet fasiken mer än jag! Ha ha...  Har första ultraljudet imorgon och börjar bli lite nervös. Det är väl först då det kommer kännas verkligt antar jag. Har du börjat visa mage än? Hur är det med dina energinivåer? Vore kul om vi kunde följas åt och gnälla, förundras, glädjas och jämföra ihop! Ha det bra! /Jenny

    vad kul! Det är exakt samma för mig, har oxå haft det kämpigt, min graviditet var heller inte planerad. Jag är något yngre än dig (21) , min kille är lite skeptisk och vet inte riktigt vad han vill då det blir en extrem kultur krock då vi inte är gifta.. Men jag vill verkligen inte göra abort för allt i världen och har varit på 2 ultraljud och sett mitt barn så det finns inte på världskartan att jag tar bort det. Första ultraljudet var för att se hur långt gången jag var, då var jag redan i v 9 och andra gjorde jag nu i tisdags (KUB- test). Har inte börjat visa min mage än men om någon skulle fråga så skulle jag inte ljuga :) hur har du gjort? Jag har haft såna humörsvängningar dom senaste dagarna att det inte är sant. Är arg på allt och alla helt utan anledning och då blir jag arg på mig själv för att jag känner mig elak fastän jag inte vill vara det.. Nersätta gärna hur det gick på ultraljudet :D det är väldigt känsligt men en sån lycka man känner när man ser den lilla går inte att jämföra med något i världen :) lycka till :)
  • Ser85

    Hei hei! Jeg er 29 år, og har nettopp flyttet til Solna (fra Norge). Jeg venter mitt første barn i juli. Hadde vært fint å bli kjent med andre her i Stockholms-området.

  • sofha705

    Hej hej! Jag är också förstföderska, gick precis in i v16. Har inte haft mage förrän för någon dag sedan. Då sade det poff och byxorna går inte att knäppa längre...

    Ja, humörsvängningar känner jag igen. Irriterar mig på det mesta! Senast idag på en kille på tbanan som smaskade när han tuggde tuggummi! Och så lite illamående som komme och går, men blir oftast bättre när jag får i mig något ätbart igen.

    Bor söder om stan, i Hägersten. Ska bli kul att följas åt!

  • 113jagvetinte
    Ser85 skrev 2014-01-09 22:08:38 följande:
    Hei hei! Jeg er 29 år, og har nettopp flyttet til Solna (fra Norge). Jeg venter mitt første barn i juli. Hadde vært fint å bli kjent med andre her i Stockholms-området.

    Vad roligt! När i juli är du beräknad? Vad fick dig att flytta till Sverige? Grattis till graviditeten :)
  • 113jagvetinte
    sofha705 skrev 2014-01-09 22:24:11 följande:
    Hej hej! Jag är också förstföderska, gick precis in i v16. Har inte haft mage förrän för någon dag sedan. Då sade det poff och byxorna går inte att knäppa längre... Ja, humörsvängningar känner jag igen. Irriterar mig på det mesta! Senast idag på en kille på tbanan som smaskade när han tuggde tuggummi! Och så lite illamående som komme och går, men blir oftast bättre när jag får i mig något ätbart igen. Bor söder om stan, i Hägersten. Ska bli kul att följas åt!

    Det där ned byxorna känner jag igen haha! Aa såna småsaker blir jag med galen på man börjar nästan koka och vill säga åt personen! Själv bor jag i Skärholmen, ganska nära :) hur gammal är du?
  • NyMamma76

    Jaha... Såhär kan det också gå! Var på första ultraljud/kub idag. Fick reda på att jag har en förhöjd risk för kromosomavvikelse T-någonting. Inte den för Downs, utan den mer elaka typen där barnet sällan ens överlever graviditeten. Så nu blir det moderkaksprov nästa. Risken var visserligen bara 1:39 (eller 97% chans till FRISKT barn som min positive sambo säger...), men ändå. Inte det resultat man vill ha. Man vill ju att barnmorskan tjoar : Men det HÄR ser ju bra ut!!! Haha... Men vi försöker vara positiva, andra med sämre kvot har ju fått fullt friska barn!

    Annars var ju ultraljudet magiskt! Lilla bönan låg därinne och vevade med armarna och uppskattade inte barnmorskans bökande! Haha... Så söt!

    Hoppas ni får en fin helg allihopa!

    Kram.

  • NyMamma76

    Ps: Humörsvängningar är jag förskonad från hittills, men jag är så känslosam!!! Jag storgrät senast på bio till en LANTMÄNNEN-reklam... Allvarligt...? Jag kan ligga vaken på natten (efter en av många kissvändor) och börja gråta över vad 17 som helst. Noja över att min sambo ska lämna mig, vara ledsen över att jag inte kunnat åka skidor, vara ledsen över att jag inte kan bo i hus på Värmdö. You name it.., totala i-landsproblem som just då känns så himla sorgliga. Och när folk blir lyckliga på film etc då är det bara dags att ta fram gummistövlarna och invänta skyfallet. Ibland undrar man fan vem man är numer! Är det bara jag? :-/

  • 113jagvetinte
    NyMamma76 skrev 2014-01-10 17:30:01 följande:
    Jaha... Såhär kan det också gå! Var på första ultraljud/kub idag. Fick reda på att jag har en förhöjd risk för kromosomavvikelse T-någonting. Inte den för Downs, utan den mer elaka typen där barnet sällan ens överlever graviditeten. Så nu blir det moderkaksprov nästa. Risken var visserligen bara 1:39 (eller 97% chans till FRISKT barn som min positive sambo säger...), men ändå. Inte det resultat man vill ha. Man vill ju att barnmorskan tjoar : Men det HÄR ser ju bra ut!!! Haha... Men vi försöker vara positiva, andra med sämre kvot har ju fått fullt friska barn! Annars var ju ultraljudet magiskt! Lilla bönan låg därinne och vevade med armarna och uppskattade inte barnmorskans bökande! Haha... Så söt! Hoppas ni får en fin helg allihopa! Kram.

    Men 97% till ett friskt barn känns ju väldigt lovande ändå! Jag hade 1:1380 på att mitt barn skulle ha downs, det finns ju risker med allt, hur känner du nu? Vad rådde barnmorskan dig till? Ansåg hon att det var en väldigt stor risk? Jag tycker det låter bra ändå :) men jag förstår din oro och speciellt nu när vi är som känsligast kommer ju alla tankar i världen fram.. Hoppas det går bra iallafall och jag önskar dig och liten all lycka :)
  • Knoddas

    Hej på er!

    Jag väntar också mitt första barn, är i vecka 20 nu. Bor i södra Stockholm, Stuvsta närmare bestämt. Var på RUL för några dagar sedan... Jag har sååååå svårt att förstå att det bor en liten en i min mage:)

Svar på tråden Förstföderskor juli 2014 Stockholm