• Anonym (Eleven)

Olagligt att offentligöra otrohet?

Jag går sista året på gymnasiet, och jag vet att min klassföreståndare har en affär med en annan elevs mamma samtidigt som han är gift och har barn.
    Jag vet det av den anledningen att den andra eleven är min bästa vän... Hon har berättat för mig hur hon äcklas av detta och att klassföreståndaren och vännens mamma endast hävdar att de är vänner... Min väns mamma är singel skall tilläggas så hon bedrar inte någon.
    Nu har jag och min vän smygfotat klassföreståndaren när han badar i badtunnan med vännens mamma. De gjorde inget sexuellt men jag tror ändå inte att klassföreståndarens fru skulle uppskatta detta, speciellt inte som de var nakna.. Iallfall är det va jag kommer hävda till frun eftersom kompisens mamma var topless, att läraren hade badbyxor på sig syns inte på fotot {#emotions_dlg.djavulsk}
    Funderar lite på juridiken när det gäller att offentligöra detta. Min vän vågar inte av förklarliga skäl men vi har pratat om att jag kommer vara den som gör det. Detta kommer inte ske i utpressningssyfte, men givetvis så måste jag erkänna att jag njuter av att hämnas mina låga betyd som klassföreståndaren satt på mig.
    Frågan är om det är olagligt att skrämma honom lite innan vi offentligör deras affär för hans fru? Så att han får våndas ett tag. Jag kommer inte kräva någonting för att inte offentligöra det eftersom jag ändå kommer göra det, men vill att han skall lida ett tag innan.
    Inte gör jag väl fel här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 13:55
    Kommer snart ett avslöjande och outning i form av en uppdatering av denna tråden, skall jag göra det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 14:13
    Nu kommer avslöjandet! Denna kommentar kommer att bli min sista i denna tråd. Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag förolämpat någon eller stött någon med mitt språk och kommentarer. Det var en del i experimentet.

Detta är en påhittad historia, dessutom är det jag som är läraren, dock heter jag inte Göran och jag har ingen affär heller.

Jag valde att skapa denna tråd för att på kort tid visa mina elever två saker,

1 Att saker kan på mycket kort tid få spridning på internet, oavsett om de är sanna eller ej. Att det inte spelar någon roll och att man måste vara försiktigt med vad man drar igång, vill det sig illa kan man öppna pandoras box när det gäller skvaller och rykten, jag tror att vissa av eleverna förstår detta.

2 Mer intressant: Hur man kan med lämplig (eller omogen beroende på hur man ser det) argumentationsteknik få en massa att ändra åsikt till ett i allmänhet felaktigt beteende, i detta fallet otrohet. Hade jag skrivit en snyfthistoria istället med en annan skapare och huvudperson så hade de flesta rått mig till att avslöja den som är otrogen. Här blev konsekvensen tvärtom.

Så jag avslutar denna tråd här, dessutom är arbetsdagen snart slut :)

• Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?
  • villbusa

Att berätta om otrohet är inte olagligt, men ditt upplägg känns ju väldigt nära en utpressningssituation, så varför inte bara säga som det är rakt av utan krusiduller....

• Anonym (Eleven)
    villbusa skrev 2014-01-09 12:00:21 följande:
    Att berätta om otrohet är inte olagligt, men ditt upplägg känns ju väldigt nära en utpressningssituation, så varför inte bara säga som det är rakt av utan krusiduller....
    För att jag vill hämnas, jag tjänar inget ekonomiskt på det, men får en viss tillfredsställelse måste jag medge..
    Vad har jag att förlora? dåliga betyg har jag redan.
  • villbusa

Har han gett dig dåliga betyg för att han är korkad, eller för att du inte presterat bättre?  Alldeles oavsett får du ju ta hänsyn till det där med fotograferingen i inlägg 2.

Risken om du skruvar lite för mycket på upplägget är bara att du skadar dig själv.... Otrohet är inte olagligt, bara omoraliskt....

• sstv

Med tanke på ditt resonemang i frågan TS låter det som att låga betyg är motiverad. 

• Anonym (y)

Alltså... Det där låter väldigt nära förtal vilket är staffbart. Såatte. Jag skulle inte göra det.

• Modernmom

Du vet väl inte vad han har för överenskommelse med sin fru? Du har inte med detta att göra, tyckercjag.

• Anonym (Wildrat)

Att berätta för hans fru är inte olagligt men att utpressa/skrämma någon är det. Jag gissar också att du förtjänar dina betyg med tanke på vad du vill göra...

• villbusa
    Modernmom skrev 2014-01-09 12:22:25 följande:
    Du vet väl inte vad han har för överenskommelse med sin fru? Du har inte med detta att göra, tyckercjag.

En klok synpunkt! Kan vara nog så sårande att en utomstående lägger sig i och moraliserar över något man har fullt koll på redan.
  • Anonym (Eleven)
    sstv skrev 2014-01-09 12:13:27 följande:
    Med tanke på ditt resonemang i frågan TS låter det som att låga betyg är motiverad. 
    Vad har denna kommentar med min fråga att göra? Har du svårt att hålla dig tilll ämnet eller är du bara en sån som måste kommentera allt och alla även om de inte är relevant?
Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?