• Anonym (Eleven)

Olagligt att offentligöra otrohet?

Jag går sista året på gymnasiet, och jag vet att min klassföreståndare har en affär med en annan elevs mamma samtidigt som han är gift och har barn.
    Jag vet det av den anledningen att den andra eleven är min bästa vän... Hon har berättat för mig hur hon äcklas av detta och att klassföreståndaren och vännens mamma endast hävdar att de är vänner... Min väns mamma är singel skall tilläggas så hon bedrar inte någon.
    Nu har jag och min vän smygfotat klassföreståndaren när han badar i badtunnan med vännens mamma. De gjorde inget sexuellt men jag tror ändå inte att klassföreståndarens fru skulle uppskatta detta, speciellt inte som de var nakna.. Iallfall är det va jag kommer hävda till frun eftersom kompisens mamma var topless, att läraren hade badbyxor på sig syns inte på fotot {#emotions_dlg.djavulsk}
    Funderar lite på juridiken när det gäller att offentligöra detta. Min vän vågar inte av förklarliga skäl men vi har pratat om att jag kommer vara den som gör det. Detta kommer inte ske i utpressningssyfte, men givetvis så måste jag erkänna att jag njuter av att hämnas mina låga betyd som klassföreståndaren satt på mig.
    Frågan är om det är olagligt att skrämma honom lite innan vi offentligör deras affär för hans fru? Så att han får våndas ett tag. Jag kommer inte kräva någonting för att inte offentligöra det eftersom jag ändå kommer göra det, men vill att han skall lida ett tag innan.
    Inte gör jag väl fel här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 13:55
    Kommer snart ett avslöjande och outning i form av en uppdatering av denna tråden, skall jag göra det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 14:13
    Nu kommer avslöjandet! Denna kommentar kommer att bli min sista i denna tråd. Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag förolämpat någon eller stött någon med mitt språk och kommentarer. Det var en del i experimentet.

Detta är en påhittad historia, dessutom är det jag som är läraren, dock heter jag inte Göran och jag har ingen affär heller.

Jag valde att skapa denna tråd för att på kort tid visa mina elever två saker,

1 Att saker kan på mycket kort tid få spridning på internet, oavsett om de är sanna eller ej. Att det inte spelar någon roll och att man måste vara försiktigt med vad man drar igång, vill det sig illa kan man öppna pandoras box när det gäller skvaller och rykten, jag tror att vissa av eleverna förstår detta.

2 Mer intressant: Hur man kan med lämplig (eller omogen beroende på hur man ser det) argumentationsteknik få en massa att ändra åsikt till ett i allmänhet felaktigt beteende, i detta fallet otrohet. Hade jag skrivit en snyfthistoria istället med en annan skapare och huvudperson så hade de flesta rått mig till att avslöja den som är otrogen. Här blev konsekvensen tvärtom.

Så jag avslutar denna tråd här, dessutom är arbetsdagen snart slut :)

• Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?
  • Anonym (Eleven)
    Rocket Mania skrev 2014-01-09 13:48:22 följande:
    Dina föräldrar måste vara så stolta över dig.
    Tack Solig
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Eleven) skrev 2014-01-09 13:45:02 följande:
    Nej jag tror det måste vara lögn.

Ex Lärare Göran är homosexuell pedofil, då är det lögn och förtal.

Om jag säger den rena sanningen, Lärare Göran är en otrogen make så är det inte förtal om det är sant.

Oj, nu sa jag ju hans namn.... hoppas ingen blir sårad nu 

Fel. Förtal har inget med sanningshalten i påståendet att göra.
  • Petite Chérie
    Anonym (Eleven) skrev 2014-01-09 13:48:51 följande:
    Ja men hon kan inte flytta hemifrån då hon fortfarande pluggar och inte har vare sig jobb eller bostad. Eller kan du kanske fixa en billig hyresrätt i Stockholm?

Som jag tidigare skrev så tror jag risken är minimal att de blir ihop om han blir utslängd, de är inte alls varandras typ.

Jahaa, hon kan inte ta sig hemifrån och därför så ska mamman tippa på tå runt henne. Som en 18-årig bebis.

Fast det är de nog, annars hade de antagligen inte inlett en relation överhuvudtaget.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Anonym (Eleven)
    sstv skrev 2014-01-09 13:51:11 följande:
    Dina betyg är snarare något som du skulle tänkt på.
    Ingen fara, de kommer jag läsa upp på komvux, men först skall jag aupaira i Usa något år.
  • Fool
    Anonym (Eleven) skrev 2014-01-09 13:43:54 följande:
    Helt rätt!
    En som fattar hur det ligger till.
    Jag fattar inte hur de flesta här kan tycka att vi inte skall lägga oss i och att hans otrohet inte är vår sak och att hans fru och döttrar inte skall få veta.

Därför att detta är FL och här verkar de flesta tycka att otroheter ska sopas under mattan ASAP , sköt dig själv och skit i andra typ... men bara när det gäller andra , typ Flört
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Eleven) skrev 2014-01-09 11:50:25 följande:
    Frågan är om det är olagligt att skrämma honom lite innan vi offentligör deras affär för hans fru?
    Det beror väl på hur ni tänkt skrämma honom!
  • Anonym (Eleven)
    Anonym (Barn) skrev 2014-01-09 13:48:24 följande:
    Hur vet du det? Hur vet du något om hur deras förhållande ser ut? Hur vet du att han inte blir slagen hemma och därför söker sig utanför äktenskapet? Hur vet du att de inte är tillsammans för deras dotters skull och att deras förhållande redan är dött? I så fall skadar du hans familj mer än honom. 

Det finns så många orsaker till otrohet som inte gör det ok men som gör det förståeligt och om du inte har någon aning om hur deras liv ser ut tillsammans så kanske du ska tänka om och tänka rätt?
    Av det jag kan se på hans och hans döttrars öppna facebook profil så är de vääääärldens lyckligaste familj med Thailandsresor varenda vinter. Antagligen är han med prostituerade där istället för att spela golf som han säger.
  • Anonym (Eleven)
    villbusa skrev 2014-01-09 13:49:45 följande:

Du är helt fel på det, det kan vara hur sant som helst, men om syftet är att skada någon genom att sprida ett rykte sant eller osant, kan det mycket väl hamna under lagstiftningen om förtal.....   ta en titt på den rättsliga prövningen av upplägget inför Göteborgskravallerna...... 
    Fast där var det ju lögner som orsakde upploppen. Inte sanningar, alltså riktigt förtal.
  • Fool
    Petite Chérie skrev 2014-01-09 13:52:37 följande:

Jahaa, hon kan inte ta sig hemifrån och därför så ska mamman tippa på tå runt henne. Som en 18-årig bebis.

Fast det är de nog, annars hade de antagligen inte inlett en relation överhuvudtaget.

Nja , eller så kanske han bara ville knulla lite vid sidan av ?
    Dessutom så är det statistiskt sett få förhållanden som börjar på det sättet som håller... nej jag tror snarare att det som kommer hända är det som oftats händer... att när han blir påkommern så skiter han i brallan , dumpar älskarinna på två röda och fjäskar för frugan för att bli förlåten.
  • villbusa
    Petite Chérie skrev 2014-01-09 13:52:37 följande:

Du är så rätt på det Petite!
    En 18 åring som bor kvar hemma får fan visa lite respekt för den som försörjer henne, alltså håller henne med mat och husrum.  
    Livet är inte alltid enkelt och det blir inte alltid som man tänkt. OM bebis avslutar mammans relation mot mammans vilja får hon kanske räkna med att åka ut och klara sig på egen hand. Hur man än vrider och vänder på lagar och föreskrifter kan inte en förälder tvingas ta ansvar för någon som är 18 år och har rätt att fatta egna beslut.....  

Låt mamman vara ifred och var glad att din kompis slipper be socialen om hjälp till eget boende....
Svar på tråden Olagligt att offentligöra otrohet?