• Anonym (?)

Kan man leva på spenatsoppa i en månad?

Jag undrar om det går att leva på spenatsoppa i en månad eller skulle man få näringsbrist då?
    Ska inte ha mjölk i, utan sojagrädde eller havregrädde. Plus ett ägg om dagen.

Går det?

• Svar på tråden Kan man leva på spenatsoppa i en månad?
  • Anonym (?)
    Anonym (Sinbad) skrev 2014-01-24 07:43:38 följande:
    Har du ätstörningar skulle jag bestämt avråda från spenatsoppa!  Ätstörningar kan påverka njurarna och då ska man absolut inte äta en massa spenat!  
    Ätstörningarna är inte särskilt allvarliga, det är nog mest att jag är för kräsen för mitt eget bästa och kan inte äta vad som helst...
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2014-01-24 07:45:03 följande:
    Kommer nog äta hälften potatis, hälften soppa... Ska bara leva snålt i en månad så några nässlor blir det nog inte än!

Mår inte så bra när jag äter mjöl, får blåsor i munnen bland annat så jag misstänker att jag inte tål gluten... men är inte säker än. 
    Aha, gluten, gissade det! Finns en variant som heter hud-celiaki. Ät ris, potatis, red alla soppor eller grytor med majsena redning eller ren majsena om du även skall skippa mjölken. Skrev inte du om havregrädde? På glutenfri hylla på mataffärerna finns rent havregryn att köpa som du kan göra gröt på, godkänd mat för glutenintoleranta. Ät inte stora mängder av Oatleys produkter, de görs inte på ren havre, de har låga halter gluten och till sås funkar det bra, men drick inte en massa havremjölk. Bättre du går på soja och risprodukter.

Ica har en bra infosida om gluten, men det är deras lathund jag vill tipsa dig om, länk till den hittar du här: http://www.ica.se/ica-tar-ansvar/mat-och-halsa/allergi-och-intolerans/gluten/
  • Anonym (A)

Förresten, om du misstänker glutenintolerans så skall man ta prover innan man äter glutenfri kost. Annars för att få diagnos måste du äta kost med gluten i tre (?) månader igen. Begär blodprov för celiaki på vårdcentralen och är värdet tillräckligt högt så skippar läkarna ibland numer att göra tarmprovet (gastroskopi). Kan vara värt att få en diagnos för att få ut pengar om du har en sjukförsäkring.

• Kjell2

Om du har ont om pengar är prio ett att få i i dig tillräcklig med kalorier för att du ska fungera som männsika, dvs kunna jobba, plugga, ta hand om familjen och dig själv.

Billiga kalorier är t ex havregryn, ris, potatis. Om du sen kompleterar med lite ägg, havremjölk så kommer du klara dig fint en månad. Spenat är bara bortkastade pengar, ger lite vitaminen mm men ingen energi som är prio ett.

Annat billigt är att köpa torkade bönor, ätort, kikärtor i lösvikt och koka

• Anonym (?)

Tack för alla svar igen!

Jag ska gå till Willy's strax. Jag har 190 kr att röra mig med så jag ska köpa:
    en påse spenat och en påse grönkål
    två kilo potatis
    ett paket havregryn
    ett paket havregrädde
    ett paket linser
    en påse morötter
    tre burkar passerade tomater
    ägg
    salt

Det borde räcka

• Anonym (bröd)

Ja jag kan bara säga att menyn låter väl lätt ensidig.

• Kjell2
    Anonym (?) skrev 2014-01-24 11:59:01 följande:
    Tack för alla svar igen!

Jag ska gå till Willy's strax. Jag har 190 kr att röra mig med så jag ska köpa:
    en påse spenat och en påse grönkål
    två kilo potatis
    ett paket havregryn
    ett paket havregrädde
    ett paket linser
    en påse morötter
    tre burkar passerade tomater
    ägg
    salt

Det borde räcka

Om det är vad du ska äta under en månad så lär du vara hungrig. Det blir inte många kalorier per dag. Kan drabba plug, jobb, familj negativt.
  • Petrol

Jag hade nog handlat andra grejer förvisso, men rent krasst så har jag svårt att se att en normal frisk vuxen inte hade fixat det utan att dra på sig några permanenta problem, även om det skulle va lite jobbigt och kostat på orken en hel del.

• Anonym (?)

Jag har bara 4 timmars plugg varje dag och jag går inte ut så mycket på vintern så ett liiitet underskott av kalorier gör inget. Som sagt är det bara en månad

Svar på tråden Kan man leva på spenatsoppa i en månad?