• Anonym (panik)

Bor i sanitär olägenhet

Jag vet att det här är mitt fel. Jag vet verkligen det, men jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Min lägenhet är i princip förstörd. Jag har saker överallt, skräp, disk, matrester. Det är bananflugor, hundspya på golvet i köket som jag inte klarat att ta rätt på, en påse med mögliga mandariner på golvet som legat där ett par månader, etc. Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till längre. Det blir bara kaos. 

Jag har boendestöd men har inte haft det sen början av december då jag varit bortrest. Nu ska hon hit på måndag men jag kan verkligen inte släppa in henne då det ser ut såhär. Har två hundar också och mår dåligt över att de måste bo såhär, men kan verkligen inte ta tag i det. Jag har psykiska sjukdomar och även missbruksproblem som jag försöker ta mig ur. Har precis blivit vuxen men står utan socialt skyddsnät då jag inte har kontakt med släkt och mamma bor väldigt långt härifrån.

Jag försöker ta tag i det, men det går verkligen inte utan slutar med att jag har panik och gråter.

Någon som varit med om detta själv eller någon som har tips på hur jag ska fixa allt? Lägenheten är 26 kvadrat så den är inte stor, men som det är nu så är det saker precis överallt, till och med i sängen. Det gör mitt psykiska mående värre och jag ser snart ingen utväg. Snälla, hjälp mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 19:52
    Jag har dessutom fått en varning av hyresvärden på mitt kaos.

• Svar på tråden Bor i sanitär olägenhet
  • Fjärilslarv
    MajaVira skrev 2014-01-25 20:30:54 följande:
    Och om du hade tänkt till lite hade du insett att en massa städutrustning inte hjälper om problemet är att det är grejer överallt. Eller har du uppfunnit en magisk "städar-upp-allt-och-lägger-det-på-rätt-plats" maskin?
    nej självklart måste man plocka upp först, men sen krävs det ju lite utrustning för att det ska gå lätt att städa när man röjjt.
  • Anonym (panik)
    Pallas skrev 2014-01-25 20:09:14 följande:
    Tråkigt att höra att du mår så kasst! Bra att du har fått stöd ändå. Kan du kanske försöka se det som en bra grej att du inte klarar av kaoset tills boendestödet kommer på måndag? Det är ju verkligen ett kvitto på hur illa ställt det är och hur mycket du behöver det stöd du kan få.

Om du bor i Uppsalatrakten kan jag hjälpa dig på sikt (tyvärr är jag sjuk för tillfället och har svårt). Jag har haft det som du men har det nu rättså städat för det mesta. I över 2 år har jag hållit till i en tråd här på FL där alla har det städkaosigt  mer eller mindre ofta. Inte riktigt lika illa som du beskriver, men ändå helt oöverkomligt stökigt och ibland smutsigt. I den tråden
    har jag fått hjälp med verktyg för att kunna hålla mig på banan och ett otroligt stöd! Det fanns även en tråd för inte så länge sedan om en tjej som var orolig för att bli vräkt av brandsäkerhetsskäl för att de hade alldeles för stökigt och prylmängder av hoarding-mått. Har du läst den? Den tjejen fick också mycket stöd.

Personligen tycker jag inte att ens mycket stök och ett visst mått av det andra kallar snuskighet är några problem - så länge den som bor i det (människa som djur) lider av det. Nu verkar du lida av din situation på flera sätt - det är stigmatiserande att ha det osanitärt, du har fått en varning av hyresvärden och du mår dåligt psykiskt i botten.
    Ja, det är väldigt illa här. Men jag vill verkligen göra en förändring. Det är därför jag hoppas att jag kan hålla det fint så snart det blivit okej här. 

Jag bor tyvärr inte i Uppsala. Men tack ändå. <3

Jag ska kolla upp dom trådarna, har missat dom. 

Ja, jag lider verkligen av att ha det såhär :(
    Anonym (städtanten) skrev 2014-01-25 20:16:45 följande:
    Jag förstår till fullo dina känslor inför att släppa in boendestödjaren i ditt kaos. Men de som jobbar som boendestödjare har nog sett det mesta. Det du ska vara mest orolig för är nog hundarna så du inte riskerar att bli av med dem. De är faktiskt ditt ansvar, hur dåligt du än mår för tillfället. Och kanske det inte är så bra att ha två hundar på så liten bostadsyta?
    Du varken hinner eller orkar röja upp allt detta tills boendestödjaren kommer, men du kan göra NÅGOT. Ta det värsta först. Se till att få ut sopor och matrester, ta upp hundspyan, om den har torkat så försök skrapa bort den.

Ingen begär att du ska fixa allt själv. Det finns ju en anledning till att du har boendestödjare, och det var olyckligt att du varit utan så länge.

Lämna FL nu, och sätt igång och röj! Känn inga krav att du måste hinna allt, men som sagt, röj upp det värsta, så kommer du att må lite bättre!

Kram och lycka till!
    Jag är jätteorolig att någon ska ta hundarna av mig :( Är även orolig över mitt boendestöds reaktion då hon ser min lägenhet. Det har alltid varit stökigt hos mig, men hon har aldrig sett min lägenhet såhär illa. Jag skäms verkligen.
    puss skrev 2014-01-25 20:18:50 följande:
    Var bor du? Jag kan hjälpa dig.
    Jag kan skicka dig ett pm. 
    Anonym (milla) skrev 2014-01-25 20:29:02 följande:
    Jag har också boendestöd och tycker att du ska ta hjälp av det i det här fallet, det är ju faktiskt just precis detta som de är till för. Ditt boendestöd kan hjälpa dig att ta tag i det handgripligen, och hjälpa dig göra en plan för att få ordning på resten efter att er bokade tid är slut. Skäms inte inför dem, de har sett mycket sånt här, tro mig!

Så du tror inte att hon kommer bli arg på mig eller så om hon får se hur det ser ut? Är så orolig för hur hon ska reagera :(

• Pallas
    Pallas skrev 2014-01-25 20:09:14 följande:
    Personligen tycker jag inte att ens mycket stök och ett visst mått av det andra kallar snuskighet är några problem - så länge den som bor i det (människa som djur) INTE lider av det. Nu verkar du lida av din situation på flera sätt - det är stigmatiserande att ha det osanitärt, du har fått en varning av hyresvärden och du mår dåligt psykiskt i botten.
    Fixade dit ett "inte" som försvann.
  • Ann Cistrus
    puss skrev 2014-01-25 20:18:50 följande:
    Var bor du? Jag kan hjälpa dig.
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Pallas

Om du vill kan du skicka PM till mig också. Jag och puss bor mig veterligen inte så långt ifrån varandra och kanske kan göra en gemensam insats.

• Anonym (B)

Vet hur det är, jag levde så ett tag förra året. Dock "tvingade" min mamma in sig i lägenheten och sen hjälpte hon mig att städa hela dagen. Det kändes helt otroligt skönt när det var rent igen.

Skulle gärna hjälpt dig om jag kunde men chansen att vi bor nära varandra är nog inte så stor? 

• msmurphy

Var bor du? Jag bor i Linköping och kan hjälpa dig.

• Anonym (B)

Jag bor i västra götaland, om du bor i närheten kan jag hjälpa till!

• Fjärilslarv
    Pallas skrev 2014-01-25 20:28:40 följande:
    Men lägg av, hur var det där konstruktivt? Du vill bara trycka till där det gör ont, jag tycker du kan hålla klaffen, rent ut sagt!
    njae det var faktiskt ett konstaterande... för de djur man älskar vill man inte ska bo i en sanitär olägenhet.
    bra då vet jag vad du tycker om mig (inte för att jag bryr mig nämnvärt).
  • Anonym (panik)

Jag bor i Gävleborgs län. Tack till alla som hör av sig och vill hjälpa. <3

Svar på tråden Bor i sanitär olägenhet