• Anonym (panik)

Bor i sanitär olägenhet

Jag vet att det här är mitt fel. Jag vet verkligen det, men jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Min lägenhet är i princip förstörd. Jag har saker överallt, skräp, disk, matrester. Det är bananflugor, hundspya på golvet i köket som jag inte klarat att ta rätt på, en påse med mögliga mandariner på golvet som legat där ett par månader, etc. Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till längre. Det blir bara kaos. 

Jag har boendestöd men har inte haft det sen början av december då jag varit bortrest. Nu ska hon hit på måndag men jag kan verkligen inte släppa in henne då det ser ut såhär. Har två hundar också och mår dåligt över att de måste bo såhär, men kan verkligen inte ta tag i det. Jag har psykiska sjukdomar och även missbruksproblem som jag försöker ta mig ur. Har precis blivit vuxen men står utan socialt skyddsnät då jag inte har kontakt med släkt och mamma bor väldigt långt härifrån.

Jag försöker ta tag i det, men det går verkligen inte utan slutar med att jag har panik och gråter.

Någon som varit med om detta själv eller någon som har tips på hur jag ska fixa allt? Lägenheten är 26 kvadrat så den är inte stor, men som det är nu så är det saker precis överallt, till och med i sängen. Det gör mitt psykiska mående värre och jag ser snart ingen utväg. Snälla, hjälp mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 19:52
    Jag har dessutom fått en varning av hyresvärden på mitt kaos.

• Svar på tråden Bor i sanitär olägenhet
  • Anonym (beenthere)

Titta! Så många fina människor som vill hjälpa TS, det gör mig lite rörd!

Men TS. Börja med att andas. Kanske gå en liten tur med hundarna. Försök tänka upp din lägenhet i huvudet. Vilka förutsättningar har du för ordning? Korgar, ica-kassar, lådor (skolådor, andra lådor), IKEA-säckar, hyllor, golvyta? Lokalisera dem i huvudet och skriv ner dem på en lista om det behövs. Där ska allt som ska sparas vara.

Försök tänk bort allt som är i oordning. Strunta i det för stunden. Därefter andas du lite till.

Du bor på 26 kvm. Tänk ut lägenheten i zoner. Du har redan en ordning. I byrån kanske du har kläder och annat. I hallen skor och jackor, kanske hundarnas grejer. I köket köksgrejer. Badrummet kanske du har tvättmaskin eller tvättkorg. Försök se rummet som dessa zoner.

Andas mer. Du fixar det här. Det känns helt övermäktigt. Men det går. En sak i taget. En bit i taget och det kommer gå, jag lovar.

Ta en zon i taget och se till att rensa ut allt från den zonen som inte ska vara där. Antingen tillhör grejen en annan zon och ska flyttas dit eller är det skräp som ska kastas. Stanna inte upp vid grejer och hittar du saker som inte tillhör en zon så skapar du en plats där "zonlösa" saker ska ligga tills du är klar.

Ta en zon i taget. Kanske börja med köket eftersom det låter som att det är i sämst skick. Eller, om det känns för jobbigt, ta hand om en annan zon sålänge. Poängen är att du ska fokusera på en zon i taget och bara den zonen.

Under tiden du gör det här kommer det kännas som att det bara blir stökigare. Det är bara en känsla. Försök fokusera på den zonen du är i just nu. Plocka, rensa, kasta. 

Du gör ordning. Du gör rent. Fokus på en sak i taget och det kommer gå finemang, okej? Stressa inte upp dig för att det känns alldeles för mycket. Ingen kommer ta dina hundar ifrån dig, boendestödjaren är till för att hjälpa dig och inte för att döma dig. Allt kommer gå bra. En sak i taget bara. :)

• Anonym (zzz)

Jobbar som boendestödjare och det du beskriver är ju sånt vi jobbar med. Vårt jobb går aldrig ut på döma någon utan att hjälpa, stötta och leta lösningar ihop med den vi är hos. Och som någon annan skrev tidigare i tråden så har vi sett det mesta och lite till :) Ta emot ditt stöd på måndag så kommer ni säkert kunna lösa det så det känns bättre för dig.

• W Goldberg
    Anonym (beenthere) skrev 2014-01-26 00:22:24 följande:

Ta en zon i taget. Kanske börja med köket eftersom det låter som att det är i sämst skick. Eller, om det känns för jobbigt, ta hand om en annan zon sålänge. Poängen är att du ska fokusera på en zon i taget och bara den zonen.

Håller med. 
  • Anonym (1+1)
    Anonym (panik) skrev 2014-01-25 21:19:16 följande:

Jag behandlar mina hundar väldigt bra, dessutom är vi ute väldigt mycket så de vistas inte i min lägenhet hela dagarna. Folk brukar berömma mig för att jag är så bra med hundarna så de lider INTE.
    Du klarar inte av att plocka upp en påse mögliga mandariner från golvet, klarar inte av att städa, utan har panik och gråter, men klarar av att vara ute i flera timmar varje dag och aktivera hundarna, bland andra som berömmer din fina hundhållning? Det går inte riktigt ihop.
  • AnnaGreta 378

Jag har jobbat som boendestödjare och tycker att du kan vara helt lugn.
    Många som har boendestöd har det som du. Det är verkligen inget att skämmas för!

Du får hjälp på måndag. Kanske kan ni tillsammans fixa en städplan/schema och jobba utifrån?
    Stort lycka till!

• AnnaGreta 378
    Anonym (1+1) skrev 2014-01-26 00:27:42 följande:
    Du klarar inte av att plocka upp en påse mögliga mandariner från golvet, klarar inte av att städa, utan har panik och gråter, men klarar av att vara ute i flera timmar varje dag och aktivera hundarna, bland andra som berömmer din fina hundhållning? Det går inte riktigt ihop.
    Varför tror du att det finns boendestöd och andra stödinsatser i samhället?
    Alla människor är inte likadana, du kan inte utgå från dej själv och dina egna förmågor/brister.
  • W Goldberg
    Anonym (1+1) skrev 2014-01-26 00:27:42 följande:
    Döm inte någon innan du suttit där själv.
    Jag har inte ens suttit där, men jag har vett nog att inte döma i alla fall.
    Det finns mycket i livet som många aldrig ska förstå.

• Anonym (beenthere)
    AnnaGreta 378 skrev 2014-01-26 00:30:53 följande:
    Alla människor är inte likadana, du kan inte utgå från dej själv och dina egna förmågor/brister.
    Jag tror vissa helt enkelt inte förstår att vi alla lever med olika förutsättningar. I vilket fall! Tack AnnaGreta för rytet! Bra! 
  • Anonym (1+1)
    AnnaGreta 378 skrev 2014-01-26 00:30:53 följande:
    Så hundarna ska bo i mögel för att man inte klarar av att sanera utrymmet så att de får leva i enlighet med vad lagen säger?
  • sär skriven
    Anonym (1+1) skrev 2014-01-26 00:52:47 följande:
    Så hundarna ska bo i mögel för att man inte klarar av att sanera utrymmet så att de får leva i enlighet med vad lagen säger?
    Men det var då själva faaa-aaan vad bjäbbiga ni är. Hon får ju hjälp på måndag, inte sant?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Bor i sanitär olägenhet