• Anonym (panik)

Bor i sanitär olägenhet

Jag vet att det här är mitt fel. Jag vet verkligen det, men jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Min lägenhet är i princip förstörd. Jag har saker överallt, skräp, disk, matrester. Det är bananflugor, hundspya på golvet i köket som jag inte klarat att ta rätt på, en påse med mögliga mandariner på golvet som legat där ett par månader, etc. Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till längre. Det blir bara kaos. 

Jag har boendestöd men har inte haft det sen början av december då jag varit bortrest. Nu ska hon hit på måndag men jag kan verkligen inte släppa in henne då det ser ut såhär. Har två hundar också och mår dåligt över att de måste bo såhär, men kan verkligen inte ta tag i det. Jag har psykiska sjukdomar och även missbruksproblem som jag försöker ta mig ur. Har precis blivit vuxen men står utan socialt skyddsnät då jag inte har kontakt med släkt och mamma bor väldigt långt härifrån.

Jag försöker ta tag i det, men det går verkligen inte utan slutar med att jag har panik och gråter.

Någon som varit med om detta själv eller någon som har tips på hur jag ska fixa allt? Lägenheten är 26 kvadrat så den är inte stor, men som det är nu så är det saker precis överallt, till och med i sängen. Det gör mitt psykiska mående värre och jag ser snart ingen utväg. Snälla, hjälp mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-25 19:52
    Jag har dessutom fått en varning av hyresvärden på mitt kaos.

• Svar på tråden Bor i sanitär olägenhet
  • Pallas
    Fjärilslarv skrev 2014-01-25 21:11:50 följande:
    njae det var faktiskt ett konstaterande... för de djur man älskar vill man inte ska bo i en sanitär olägenhet.
    bra då vet jag vad du tycker om mig (inte för att jag bryr mig nämnvärt).
    Nä, det var en svart-vit, subjektiv (och felaktig) åsikt. Inget annat.
  • Fjärilslarv
    Pallas skrev 2014-01-25 21:13:52 följande:
    Nä, det var en svart-vit, subjektiv (och felaktig) åsikt. Inget annat.
    enligt dig.
  • Anonym (panik)
    Fjärilslarv skrev 2014-01-25 21:11:50 följande:
    njae det var faktiskt ett konstaterande... för de djur man älskar vill man inte ska bo i en sanitär olägenhet.

bra då vet jag vad du tycker om mig (inte för att jag bryr mig nämnvärt).

Jag behandlar mina hundar väldigt bra, dessutom är vi ute väldigt mycket så de vistas inte i min lägenhet hela dagarna. Folk brukar berömma mig för att jag är så bra med hundarna så de lider INTE.
  • Fjärilslarv
    Anonym (panik) skrev 2014-01-25 21:19:16 följande:

Jag behandlar mina hundar väldigt bra, dessutom är vi ute väldigt mycket så de vistas inte i min lägenhet hela dagarna. Folk brukar berömma mig för att jag är så bra med hundarna så de lider INTE.
    att andas in mögel från mat är varken bra för människor eller djur.
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (panik) skrev 2014-01-25 20:08:05 följande:
    Vad mina hundar gjort mig? Jag älskar dom mer än livet i sig. Jag skulle inte klara mig utan dom.
    Jag tar också emot hjälp jag får, men vågar inte släppa in någon då det ser ut såhär.

Jag hoppas bara att jag ska lyckas fixa här innan mitt boendestöd kommer. Jag kan inte släppa in henne nu :( Jag försöker bli drogfri och reda upp allt, men det är svårt då min lägenhet ser ut såhär då det får mig att må sämre och sämre hela tiden. 

Kan jag verkligen släppa in mitt boendestöd i detta kaos?

Kram
    Självklart kan du släppa in henne. Hon har garanterat sett värre saker och hennes jobb är ju att ge stöd för att få ihop vardagen. Att starta den här tråden är ett jättestort steg i rätt riktning för dig, du är ju medveten om problemet. Använd din omtanke om hundarna som motivation.

Lycka till!

• Anonym (milla)

Så du tror inte att hon kommer bli arg på mig eller så om hon får se hur det ser ut? Är så orolig för hur hon ska reagera :(

Nej, det trot jag verkligen inte. Det är hennes jobb att möta dig professionellt och hjälpa dig. Hon har ingen anledning alls att bli arg på dig heller för den delen. 
  • Anonym (milla)

För att dra ett exempel så har mina boendestödjare fått sitta och lyssna i timtal när jag pratar och stortjuter, och en gång fick jag hjälp med att tvätta och städa min bil för att den hade agerat soptunna lite väl länge... De har även hjälpt mig att göra städscheman och vi pratar om hur jag ska göra för att hålla rent hemma osv. Det är exakt det här de är till för, att hjälpa oss som inte riktigt reder ut sånt här själva. 

• Anonym (Gävleborg)
    Anonym (panik) skrev 2014-01-25 21:13:22 följande:
    Jag bor i Gävleborgs län. Tack till alla som hör av sig och vill hjälpa.

Jag bor också i Gävleborgs län. Sandviken. Boendestödjarna har sett det mesta och blir inte arg för att det är ostädat, det är inte deras jobb att vara som en tjatig tonårsmorsa. Det enda de kan göra är att försöka hjälpa dig städa vad jag vet!
  • W Goldberg

Boendestödjaren är till FÖR DIG.
    Om du orkar göra ett ryck, så gör det, annars så är det ju faktiskt boendestödjarens uppgift att se till att du har det bra och ge dig hjälp.
    Det känns alltid bättre att släppa in någon om man har det hyfsat hemma, men fixar du inte det så bör ju rimligt vis boendestödjaren hjälpa dig med detta. 
    Hoppas det går bra.  ;)

Svar på tråden Bor i sanitär olägenhet