• septem­berbab­y
    Äldre 30 Jan 04:12
    3219 visningar
    4 svar
    4
    3219

    kampsport?

    Hej, tränar jiujitsu två gånger i veckan. Är i v6 och undrar hur länge jag kan fortsätta med träningen. Vad bör jag vara observant på och är det nåt jag bör skippa helt (kast, fällningar)?

  • Svar på tråden kampsport?
  • Äldre 3 Feb 23:01
    #1

    Hej

    I många kampsporter hamnar kroppen lätt i ytterrlägen vilket kan leda till smärtor i leder och ligament. Det beror på att du har högre halter av hormonet relaxin i kroppen. Inom kampsporterna finns även en risk att du kan få sparkar och slag i magen. Det finns även en risk att falla då balansen och kroppskontrollen försämras. Jag kan inte avgöra när du bör sluta men tänk på att graviditeten är trots allt en ganska kort tid.


    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • septem­berbab­y
    Äldre 4 Feb 13:13
    #2
    Träningsexpert Elmina skrev 2014-02-03 23:01:49 följande:
    Hej

    I många kampsporter hamnar kroppen lätt i ytterrlägen vilket kan leda till smärtor i leder och ligament. Det beror på att du har högre halter av hormonet relaxin i kroppen. Inom kampsporterna finns även en risk att du kan få sparkar och slag i magen. Det finns även en risk att falla då balansen och kroppskontrollen försämras. Jag kan inte avgöra när du bör sluta men tänk på att graviditeten är trots allt en ganska kort tid.
    Hej, tack för ditt svar. 
    Är lättare jiujitsupass ok eller bör jag snarast hitta annan träningsform? Eller ska jag bara se till att inte bli sparkad/ta emot slag i magen? (Jag har bra och hänsynsfulla kompisar) Vi har inte höga kast inom vår Durewall-jiujitsu och kan hålla upp den som blir fälld.

    Tack =)
  • Äldre 11 Feb 13:22
    #3

    Hej

    Ursäkta sent svar!

    känner du att du inte hamnar i ytterlägen?

    Det känns svårt för mig att svara på om du kan fortsätta, risken finns trots allt att du får en spark, även om dina kompisar är försiktiga.

    min rekommendation är att hitta en annan träningsform.

    Lycka till!


    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • septem­berbab­y
    Äldre 11 Feb 14:15
    #4

    Jag är redan extra försiktig på grund av min EDS som gör att jag en överrörlig i alla leder.
    Vi tränar försvar mot mycket annat än slag och spark, bland annat strypgrepp och olika fast hållningar. Jag har märkt att armnedläggningar framåt, alltså där jag blir fälld på magen har jag börjat undvika. =)

Svar på tråden kampsport?