• Anonym (Bonus)

Hur kan man undvika skatt på bonusen?

Jobbar för ett företag som delar ut bonus då det går bra. I år verkar det som om jag kommer slå i vårt bonustak och få ut ca 100'000 SEK i bonus. Tyvärr ryker hälften direkt i skatter.... Eftersom jag redan skattar på min vanliga lön det räcker och blir över undrar jag om det finns något man kan göra för att slippa skatten på bonusen?

• Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?
  • Anonym (stora!)

Nej, det går normalt sett inte att göra så. Tro mig! Både min man och jag får stora bonusar varje år och ingen av oss orkar lägga ner all den energi som i så fall skulle krävas för att slippa undan. Du ska i så fall skatta i annat land eller bedriva mycket avancerad skatteplanering i flera plan och för detta behöver du mest troligt juristhjälp. Med andra ord: NEJ! Det skulle kosta dig nästan lika mycket som du får skatta, så det är ingen idé.

• Anonym (Bonus)
    Nyfikna72 skrev 2014-02-01 15:03:52 följande:
    Skatteplanera kanske man kan göra men är du anställd och får bonus av din arbetsgivare så står den ju med på lönespecen och då beskattas den. Har du eget företag är det klart att man säkert kan trolla lite men jag tror knappast man kan slippa den, möjligen skjuta upp och omfördela och kvitta mot annat.

Funderar på om det är mest lönsamt att få den som en vanlig månadsutbetalning eller som en engångsutbetalning utöver lönen. Skattesatsen är annorlunda tydligen.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (gaddad) skrev 2014-02-01 15:06:11 följande:
    www.personalkonsulten.se/post/Skatt-vid-loneu... Scrolla ner till engångsbelopp dit bonus tillhör

Tack för länken. Kanske vore bäst att få det som en engångsutbetalning. Verkar bli lägre skatt då åtminstone.
  • Anonym (gaddad)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 15:06:17 följande:
    Funderar på om det är mest lönsamt att få den som en vanlig månadsutbetalning eller som en engångsutbetalning utöver lönen. Skattesatsen är annorlunda tydligen.

Engångsutbetalning förstås!!

Runt 23 procent skatt
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (stora!) skrev 2014-02-01 15:04:34 följande:
    Nej, det går normalt sett inte att göra så. Tro mig! Både min man och jag får stora bonusar varje år och ingen av oss orkar lägga ner all den energi som i så fall skulle krävas för att slippa undan. Du ska i så fall skatta i annat land eller bedriva mycket avancerad skatteplanering i flera plan och för detta behöver du mest troligt juristhjälp. Med andra ord: NEJ! Det skulle kosta dig nästan lika mycket som du får skatta, så det är ingen idé.

Tack för svaret. Jag har ett konto i ett annat land men jag tror inte vårt lönekontor går med på att betala bonusen dit trots att svenska Skatteverket inte skulle kunna se utbetalningen.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (gaddad) skrev 2014-02-01 15:09:07 följande:
    Engångsutbetalning förstås!! Runt 23 procent skatt

Enligt länken verkar det som om skattesatsen beräknas på årsinkomsten och då hamnar jag på 53%.
  • Anonym (gaddad)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 15:10:54 följande:
    Enligt länken verkar det som om skattesatsen beräknas på årsinkomsten och då hamnar jag på 53%.

Fy fan:/

Vansinnigt
  • Anonym (Men)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 15:06:17 följande:

Men oavsett om du får bonusen uppdela på månadslön eller som engåndsumma och det är olika skattesatser blir det ändå inte samma skattesats vid deklarationen? Både månadslön och bonus räknas väl som inkomst av tjänst?

Har du kollat med lönekontoret om du över huvud taget kan tänka sig att dela ut bonusen på annat sätt till dig? De kanske redan undersökt detta. Dels för er som anställda men även för att hålla nere skatten för företaget.

Vad säger dina kollegor? Har de några tips? Eller är de bara glada att få så mycket i bonus?

Jo, fråga företaget om du kan få byta ut bonusen mot aktier i företaget. Men det är ju även en risk, företaget kan bli mindre värt.
  • Luminorbase

Det går men är mycket komplicerat om du är löntagare. När det gäller en sådan liten summa som 100' är det inte värt besväret utan det bästa är att ta det i en klumpsumma och bita i det sura äpplet till följd av vårt perverst höga skattetryck.

Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?