• Anonym (Bonus)

Hur kan man undvika skatt på bonusen?

Jobbar för ett företag som delar ut bonus då det går bra. I år verkar det som om jag kommer slå i vårt bonustak och få ut ca 100'000 SEK i bonus. Tyvärr ryker hälften direkt i skatter.... Eftersom jag redan skattar på min vanliga lön det räcker och blir över undrar jag om det finns något man kan göra för att slippa skatten på bonusen?

• Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?
  • Överste Senap

Är du för fin för att betala skatt som alla andra? Fick 125000 i bonus och där tar marginalskatten sin del. Oavsett var man står politiskt så följer man gällande lagstiftning i en demokrati.

• Anonym (mas)
    Överste Senap skrev 2014-02-01 18:14:29 följande:
    Är du för fin för att betala skatt som alla andra? Fick 125000 i bonus och där tar marginalskatten sin del. Oavsett var man står politiskt så följer man gällande lagstiftning i en demokrati.
    Det är inte olagligt att skatteplanera.
  • Anonym (mas)

TS om du räkna med att dra in såna här summor även i fortsättningen så kanske du bör fundera över andra alternativ än att vara anställd?

• Anonym (Bonus)
    Överste Senap skrev 2014-02-01 18:14:29 följande:

Min åsikt är att vi betalar för mycket skatt i Sverige. Med effektivare politik skulle tror jag att vi skulle kunna sänka skattetrycket rejält. Betala överpriser för feta kommunalpampar som bara lyfter arvode är inte min ide om effektivt styre... Jag betalar skatt så det räcker och blir över. När det gäller min bonus som jag personligen jobbat skithårt för, anser jag att svenska staten inte förtjänar ett öre. Kan jag undvika skatta på ett lagligt sätt på den så kommer jag göra det.
  • Anonym (Krösan)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 18:30:11 följande:

Min åsikt är att vi betalar för mycket skatt i Sverige. Med effektivare politik skulle tror jag att vi skulle kunna sänka skattetrycket rejält. Betala överpriser för feta kommunalpampar som bara lyfter arvode är inte min ide om effektivt styre... Jag betalar skatt så det räcker och blir över. När det gäller min bonus som jag personligen jobbat skithårt för, anser jag att svenska staten inte förtjänar ett öre. Kan jag undvika skatta på ett lagligt sätt på den så kommer jag göra det.
    jag håller med dig helt men tyvärr är detta fel forum att säga såna här saker i för du får bara påhopp. 

Det enda man kan göra är att bita ihop, rösta blått (vi har dock ju fått rätt mkt lägre skatt pg a det de senaste åren) . I slutändan är det egen företagare som är det enda sättet att få ut några riktiga pengar, helst ett företag som inte räknas som fåmansbolag (så skattar du ändå i inkomst av tjänst alt ordna så att du nyttja 3:12 reglerna). Skattmasen kommer jaga dig men du kan iallafall göra avdrag för en massa saker som egen företagare.

//jurist (ej skatte) som också tycker det svider rejält när de drar 58% av de pengar man slitit på helger och kvällar...

trösta dig med att gå in på sidan jobbskatteavdraget.se -där kan du se hur mkt mer du hade fått betala om sossarna suttit kvar vid makten (i mitt fall rör det sig om 5000 mer i skatt i månaden)
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Krösan) skrev 2014-02-01 20:00:44 följande:
    jag håller med dig helt men tyvärr är detta fel forum att säga såna här saker i för du får bara påhopp.  Det enda man kan göra är att bita ihop, rösta blått (vi har dock ju fått rätt mkt lägre skatt pg a det de senaste åren) . I slutändan är det egen företagare som är det enda sättet att få ut några riktiga pengar, helst ett företag som inte räknas som fåmansbolag (så skattar du ändå i inkomst av tjänst alt ordna så att du nyttja 3:12 reglerna). Skattmasen kommer jaga dig men du kan iallafall göra avdrag för en massa saker som egen företagare. //jurist (ej skatte) som också tycker det svider rejält när de drar 58% av de pengar man slitit på helger och kvällar... trösta dig med att gå in på sidan jobbskatteavdraget.se -där kan du se hur mkt mer du hade fått betala om sossarna suttit kvar vid makten (i mitt fall rör det sig om 5000 mer i skatt i månaden)

Jo, röstar blått och kommer fortsätta med det. 3700 kr mer varje månad är inte fy skam.
  • Läkerol
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 18:30:11 följande:

INSTÄMMER!!
  • Anonym (Frank)

Det finns ingen möjlighet att ta ut bonusen i exempelvis semester eller förkortad arbetstid?

• Trocca

När det gäller hur mycket skatt man ska betala så är det den sammanlagda inkomsten för hela året som man deklarerar för. Det spelar ingen som helst roll om de dragit engångsskatt eller månadslön. All lön beskattas och sedan jämförs det med inbetald skatt. Har man betalt för lite blir det kvarskatt, har man betalt för mycket får man tillbaka

• Anonym (Bonus)
    Anonym (Frank) skrev 2014-02-02 12:10:25 följande:
    Det finns ingen möjlighet att ta ut bonusen i exempelvis semester eller förkortad arbetstid?

Nej, det är hela bonussystemet är baserat på pengabelopp.
  • Luminorbase
    Trocca skrev 2014-02-02 15:33:59 följande:
    När det gäller hur mycket skatt man ska betala så är det den sammanlagda inkomsten för hela året som man deklarerar för. Det spelar ingen som helst roll om de dragit engångsskatt eller månadslön. All lön beskattas och sedan jämförs det med inbetald skatt. Har man betalt för lite blir det kvarskatt, har man betalt för mycket får man tillbaka

Nej. Inte om bonusen betalas ut i en klumpsumma separerat från lön. Då beskattas bonusen enligt en särskild tabell efter vilken årsinkomst man har.
  • Trocca
    Luminorbase skrev 2014-02-02 17:08:07 följande:
    Nej. Inte om bonusen betalas ut i en klumpsumma separerat från lön. Då beskattas bonusen enligt en särskild tabell efter vilken årsinkomst man har.

Den månad som man får ett engångsbelopp utbetalt så stämmer det att man drar enligt en särskild tabell, men när man deklarerar så läggs all lön ihop från en eller flera arbetsgivare och jämFörs med inbetald skatt. Det finns inte olika rutor för olika slags lön i samband med deklaration
  • Anonym (Ellen)

Engångsskatten är ju till för att jämna ut det faktum att du har en löpande inkomst i form av lön även resten av året. Om man skulle dra vanlig tabellskatt tex. i februari (om bonusen betalas ut då) så kommer det att bli för lite draget totalt sett. Annars är det helt korrekt att all skatt man betalar in för ett år läggs i samma penningpåse och man blir inte "lurad" på någon skatt. Utan har man sen vid sammanräkningen av alla kontrolluppgifter från banker, arbetsgivare, försäkringskassa osv betalat in för mycket eller för lite sett till sina inkomster så kommer det att justeras. Därför kallas det preliminärskatt. Den är preliminär!

Men för dig TS, du får nog se det som att 50k netto är bra mycket bättre än ingenting. Kanske även utreda möjligheten, som någon skrev, att få ut det i någon annan form av förmån? Eller unna dig tjänstledighet med avdrag utöver din semester under en period, om du vill få ner bruttoinkomsten och hamna lägre skattemässigt sett, på helår.

• MigSjälv
    Trocca skrev 2014-02-02 15:33:59 följande:
    Trocca skrev 2014-02-02 22:01:43 följande:

Den månad som man får ett engångsbelopp utbetalt så stämmer det att man drar enligt en särskild tabell, men när man deklarerar så läggs all lön ihop från en eller flera arbetsgivare och jämFörs med inbetald skatt. Det finns inte olika rutor för olika slags lön i samband med deklaration
    Stämmer bra!

Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?