• Anonym (Bonus)

Hur kan man undvika skatt på bonusen?

Jobbar för ett företag som delar ut bonus då det går bra. I år verkar det som om jag kommer slå i vårt bonustak och få ut ca 100'000 SEK i bonus. Tyvärr ryker hälften direkt i skatter.... Eftersom jag redan skattar på min vanliga lön det räcker och blir över undrar jag om det finns något man kan göra för att slippa skatten på bonusen?

• Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?
  • Anonym (sherlock)

Haha, nej det är klart du inte kan! Tacka nej till bonusen då så slipper du betala skatt.

• Anonym (Bonus)
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-01 14:49:39 följande:
    Haha, nej det är klart du inte kan! Tacka nej till bonusen då så slipper du betala skatt.

Är du skattejurist eller revisor och kan svara på frågan med säkerhet? Eller gissar du bara?
  • Anonym (sherlock)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 14:52:10 följande:

Är du skattejurist eller revisor och kan svara på frågan med säkerhet? Eller gissar du bara?
    Jag är allmänbildad nog att veta det. Men häng kvar här i tråden och vänta på ett expertnej istället. Svaret kommer fortfarande vara nej, men det kanske känns bättre om nån som låtsas vara proffs svarar nej?
  • Nyfikna72

Skulle det gå så skulle det nog vara allmänt känt, då kan man ju sänka lönen och ha bonus jämt.

• Anonym (Bonus)
    Nyfikna72 skrev 2014-02-01 14:53:41 följande:
    Nej det finns inga sätt, hur ska det gå till?

Det ska tydligen gå att skatteplanera runt det men jag vet inte detaljerna.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-01 14:54:45 följande:
    Jag är allmänbildad nog att veta det. Men häng kvar här i tråden och vänta på ett expertnej istället. Svaret kommer fortfarande vara nej, men det kanske känns bättre om nån som låtsas vara proffs svarar nej?

Är det för mycket begärt att kunna ställa en enda fråga på FL och få ett seriöst svar istället för någon uttråkad blajjar som svara på saker de inte vet något om?
  • Anonym (sherlock)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 14:57:25 följande:

Är det för mycket begärt att kunna ställa en enda fråga på FL och få ett seriöst svar istället för någon uttråkad blajjar som svara på saker de inte vet något om?
    Jag är varken uttråkad eller blajar. Det är till 100% säkert att du inte kan undvika skatten, men eftersom du inte gillar svaret så tror du mig inte. Men snart kommer nån som påstår sig vara proffs och svarar samma sak, så då kan du vara nöjd.
  • Nyfikna72

Skatteplanera kanske man kan göra men är du anställd och får bonus av din arbetsgivare så står den ju med på lönespecen och då beskattas den. Har du eget företag är det klart att man säkert kan trolla lite men jag tror knappast man kan slippa den, möjligen skjuta upp och omfördela och kvitta mot annat.

• Anonym (Bonus)
    Anonym (sherlock) skrev 2014-02-01 15:00:21 följande:
    Jag är varken uttråkad eller blajar. Det är till 100% säkert att du inte kan undvika skatten, men eftersom du inte gillar svaret så tror du mig inte. Men snart kommer nån som påstår sig vara proffs och svarar samma sak, så då kan du vara nöjd.

Eftersom du inte kan hänvisa till något mer än dig själv så bortser jag från din åsikt. Dessutom hade du en så dryg ton i ditt inlägg att det bara är jobbigt att behöva läsa vad du skriver. Besvara du frågor i verkliga livet med ett gapflabb och "det är klart du inte kan!" ?
Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?