• Anonym (Bonus)

Hur kan man undvika skatt på bonusen?

Jobbar för ett företag som delar ut bonus då det går bra. I år verkar det som om jag kommer slå i vårt bonustak och få ut ca 100'000 SEK i bonus. Tyvärr ryker hälften direkt i skatter.... Eftersom jag redan skattar på min vanliga lön det räcker och blir över undrar jag om det finns något man kan göra för att slippa skatten på bonusen?

• Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?
  • Anonym (sherlock)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 15:04:31 följande:

Eftersom du inte kan hänvisa till något mer än dig själv så bortser jag från din åsikt. Dessutom hade du en så dryg ton i ditt inlägg att det bara är jobbigt att behöva läsa vad du skriver. Besvara du frågor i verkliga livet med ett gapflabb och "det är klart du inte kan!" ?
    Nej. Jag har inte så korkade människor i min omgivning att frågan ens skulle komma upp.
    Nå, var mitt nej korrekt eller inte? Skål
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 14:56:12 följande:
    Det ska tydligen gå att skatteplanera runt det men jag vet inte detaljerna.

Skatteplanera? Varför använda ord du inte behärskar :) nej du kan inte "skatteplanera" bort en skatt.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Bonus) skrev 2014-02-01 15:09:18 följande:

Tack för svaret. Jag har ett konto i ett annat land men jag tror inte vårt lönekontor går med på att betala bonusen dit trots att svenska Skatteverket inte skulle kunna se utbetalningen.
    Nej jag tror inte din arbetsgivare går med på detta om du inte är skriven på ett skatteparadis men de själva kan åka på det när de börjar betala ut till andra konton. Bit i det sura äpplet och betala skatt. Du vill väl ändå ha fri sjukvård, skola och barnomsorg?
  • Anonym (Bonus)
    Luminorbase skrev 2014-02-01 15:14:50 följande:
    Det går men är mycket komplicerat om du är löntagare. När det gäller en sådan liten summa som 100' är det inte värt besväret utan det bästa är att ta det i en klumpsumma och bita i det sura äpplet till följd av vårt perverst höga skattetryck.

Ja, det lutar åt det. Och att fortsätta rösta blått...
  • Luminorbase

Viktigt är att se till att arbetsgivaren betalar ut den som ett engångsbelopp istället för ovanpå lönen!! Då beskattas bonusen efter en särskild tabell för engångslopp som är baserad på din årsinkomst.

• Anonym (Men)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-01 15:15:21 följande:
    Nej jag tror inte din arbetsgivare går med på detta om du inte är skriven på ett skatteparadis men de själva kan åka på det när de börjar betala ut till andra konton. Bit i det sura äpplet och betala skatt. Du vill väl ändå ha fri sjukvård, skola och barnomsorg?
    Vi har inte fri sjukvård då vi betalar upp till högkostnadsskyddet. Och vi betalar även en mindre summa för barnomsorg. Så fri är den inte. Men väldigt högt subventionerad.
  • Nyfikna72

Kan de inte se utbetalningen? Företaget du arbetar på bokför väl som vanligt och måste redovisa vart pengarna tar vägen och skickar de pengar utomlands till massa konton så ser det nog aningen konstigt ut.............de kanske inte ser det i den bemärkelsen men blir det revision så vill de nog gärna veta vad det är för pengar.
  • Luminorbase

Lätt att säga när man verkar inom ett låginkomstyrke. Om du nu inte gör det resonerar du som en iallafall.
  • Anonym (Bonus)
    Nyfikna72 skrev 2014-02-01 15:20:55 följande:
    Kan de inte se utbetalningen? Företaget du arbetar på bokför väl som vanligt och måste redovisa vart pengarna tar vägen och skickar de pengar utomlands till massa konton så ser det nog aningen konstigt ut.............de kanske inte ser det i den bemärkelsen men blir det revision så vill de nog gärna veta vad det är för pengar.

Företaget är inte svenskt utan är baserat i samma land som jag har mitt andra konto (ett konto min farmor öppnade åt mig för många år sen). Hade företaget varit svenskt hade det så klart synts.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Men) skrev 2014-02-01 15:13:45 följande:
    Men oavsett om du får bonusen uppdela på månadslön eller som engåndsumma och det är olika skattesatser blir det ändå inte samma skattesats vid deklarationen? Både månadslön och bonus räknas väl som inkomst av tjänst? Har du kollat med lönekontoret om du över huvud taget kan tänka sig att dela ut bonusen på annat sätt till dig? De kanske redan undersökt detta. Dels för er som anställda men även för att hålla nere skatten för företaget. Vad säger dina kollegor? Har de några tips? Eller är de bara glada att få så mycket i bonus? Jo, fråga företaget om du kan få byta ut bonusen mot aktier i företaget. Men det är ju även en risk, företaget kan bli mindre värt.

Vi håller på att kolla på alternativ. Men företaget är inte börsnoterat så aktier går inte.
Svar på tråden Hur kan man undvika skatt på bonusen?