• Anonym (onormal?)

varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??

Jag är en 26-årig tjej, vältränad men ändå smal och har sedan jag började träna på gymnasietiden alltid haft stor aptit. Jag äter inga små mängder utan det är ordentliga portioner! Jag äter givetvis nyttigt med stoooora mängder grönsaker när jag äter middag tex. Men oavsett vad jag äter så krävs det mycket för att jag ska bli mätt.
    Jag kan lätt äta upp en hel pizza tex för att ge ett exempel. Nu äter jag typ aldrig pizza men de få gånger jag har gör det så går det åt en hel pizza lätt!
    Jag äter ca 7 frukter på en dag och detta är på en och samma gång när jag gör fruktsallad till mellanmål.

Jag skäms över min stora aptit och detta har bidragit till att jag har börjat spy upp maten för att jag är livrädd för att bli tjock...jag har aldrig varit tjock eller överviktig men när jag nu har börjat räkna kalorier och läser på om hur stor mängd av allting man bör äta så får jag ångest då jag äter betydligt mer än vad som räknas som "normalt".
    Tex om jag skulle äta havregrynsgröt så behöver jag minst 2 dl havregryn i min portion.
    Mackor kan jag äta 6 st för att bli mätt, nu äter jag aldrig det då det är sjukt onyttigt men bara som exempel.

Jag blir inte mätt på en normal portion utan jag måste ha lite extra och då pratar vi inte om att bli äckligt mätt utan en lagom mättnadskänsla...
    Detta är pinsamt när man är på middag..för jag verkligen älskar mat och jag har ju så stor aptit att jag kan äta så himla mycket...

Och nu har man då dragit på sig en förbannad ätstörning pga detta.... Varför är jag så onormal och måste äta så förbannat mycket för att bli mätt??? Känns som jag är den enda tjejen på jordklotet som har detta förbannade problem......

• Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??
  • Anonym (inget fel)

Det låter som att du äter som mig, och jag tränar INTE. Väger 50kg, 170lång. Alltid varit smal trots stort matintag. Jag bränner väldigt mycket utan att ens röra mig helt enkelt.

Då man tränar så BEHÖVER man äta mer. Det är väl inget att oroa sig för så länge du tränar och inte lägger på dig en massa vikt och blir större (fetare) i kroppen.

• Anonym (onormal?)

Tack för alla svar och synpunkter! Det jag är orolig för är ju hur jag kommer se ut på lång sikt. En viktuppgång kommer ju smygandes, inte pang på bara. Därför är jag självklart orolig över mitt stora matintag.
    Om fem år kanske jag ser ut som ett hus trots allt...

Jag har verkligen försökt att "krympa" magsäcken genom att tvinga mig själv att helt enkelt äta mindre men det har inte hjälpt mig något utan jag är lika stor i maten för det i slutändan.

• Myling

TS, du kanske borde prova just det? Se till att inte väga dig alls på fem år, ät precis vad du vill och hur mycket du vill och träna så mycket du känner för. Jag sätter femtusen spänn på att det ända som möjligen skulle hända var att du gick upp 5 kilon, så att du gick från smal till normal, och fick lite mjukare former.

Tänk på att när du blir medelålders och äldre så är det faktiskt nyttigt för dig att ha lite mer fett på kroppen. Runda gamlingar lever längre än smala.

Att bli stor som ett hus är å andra sidan inte nyttigt. Men det blir man inte av en slump, utan genom att ha en ätstörning där man tänker för mycket på mat. Lösningen är alltså att tänka mindre på mat och mer på andra, roligare saker!

• Superba Supernovan

Ska du spy i förebyggande syfte, för att inte bli tjock om 5 år? Det är ju ungefär lika genomtänkt som att jag dumpar min sambo idag, för om 5 år kan han ju vara otrogen. Du märker väl om du lägger på dig, 20 kilo lägger man inte på sig utan att märka något! Om jeansen börjar bli för trånga, ja då märker du ju att du lagt på dig. Lös problemet då, inte genom att spy utan att äta mindre. Blir jeansen inte för trånga så har du ju inte lagt på dig och det finns inget problem! Du skapar ju ett problem här som egentligen inte finns.

• Lady Paraplyh
    Anonym (onormal?) skrev 2014-02-06 10:44:27 följande:
    Hmm...jag tränar 2 timmar 7 dagar i veckan...men det är ju enbart en förbränning på 500 kcal typ...då borde man inte vara så himla hungrig tycker jag :-/

Äh, nej det är det inte. Två timmars träning är ca 1000-1500 kcal.
  • Skepparen
    Anonym (onormal?) skrev 2014-02-06 10:23:00 följande:
    Alltså jag äter enbart långsamma kolhydrater. Exemplena på pizza och mackor var bara just exempel på onyttiga saker som vem som helst kan referera till.

Jag är ett hälsofreak men på sistone har jag blivit ännu värre eftersom jag har så stor aptit.

Jag är inte småhungrig mellan måltiderna, äter inget snacks utan jag äter långsamma kolhydrater, lite och enbart nyttigt fett, massor med grönsaker och frukt. Detta är vad min kost består av sedan en tid tillbaka.

Jag dricker ingenting förutom vatten.
    Sju frukter plus fruktsallad om dagen är inte långsamma kolhydrater någonstans.

Jag tror att du har svårt att känna igen din mättnadskänsla. Att vara mätt är inte att känna sig som en stoppad korv som aldrig vill äta mer så länge man lever. Ät långsammare och begränsa portionsstorleken ett par veckor. Sedan kommer du att kunna äta normala portioner och bli mätt ändå.
  • Fjärilslarv
    Skepparen skrev 2014-02-07 11:42:21 följande:

Jag tror att du har svårt att känna igen din mättnadskänsla. Att vara mätt är inte att känna sig som en stoppad korv som aldrig vill äta mer så länge man lever. Ät långsammare och begränsa portionsstorleken ett par veckor. Sedan kommer du att kunna äta normala portioner och bli mätt ändå.
    hon har frukterna I sin sallad.
  • Anonym (onormal?)
    Skepparen skrev 2014-02-07 11:42:21 följande:

Nej jag har inte svårt att känna igen min mättnadskänsla. Med mätt menar jag inte att man ska känna sig som en stoppad korv efteråt utan att man ska känna sig mätt och belåten. Och för att jag ska känna mig mätt och belåten krävs att jag måste äta MYCKET. Jag har ju varit väldigt tydlig med detta om du bara läst ordentligt.

Det handlar inte om något sötsug eller något sådant. Jag är inte tjock, just nu är jag underviktig och har egentligen aldrig haft problem med vikten men sedan jag, för en tid sedan började räkna kalorier efter att ha läst och lyssnat på allt matsnack, speciellt efter den omtalade 5:2 dieten, om hur mycket man bör äta osv så har jag börjat bli mer medveten om hur mycket jag faktiskt måste äta för att bli mätt. Och då blev jag rädd vilket har medfört att jag inte vågar stoppa i mig vad som helst eller äta så mycket som jag brukar göra. Även om jag aldrig haft problem med vikten. 
  • klaun

Jag är likadan, och jag tränar inte ens. Har några kilos övervikt men inget som syns väl. Jag är bara ur form efter att jag fick barn fortfarande. Tänk inte på det, och spy för tusan inte upp maten! Du förstör bara dina tänder.

Vet att det kan kännas pinsamt, men skulle någon säga något så låtsas att det känns naturligt och okej för dig. Då kommer ingen bry sig till sist, om någon ens gör det nu. Efter en tid bör du förstå själv att det inte är något fel med att ha stor aptit, såvida du inte blir kraftigt överviktig. Det bör du inte bli eftersom du tränar.

• Anonym (onormal?)

Jag kom att tänka på när jag gick i gymnasiet och var tillsammans med en kille...

Jag hade en sådan aptit att jag åt upp en halv jättefranska (den stora blå rostbrödsförpackningen) en kväll när jag blev hungrig...DÅ skämdes jag kan jag säga...och till det drack jag ett stort glas kall oboy....

Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??