• Anonym (onormal?)

varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??

Jag är en 26-årig tjej, vältränad men ändå smal och har sedan jag började träna på gymnasietiden alltid haft stor aptit. Jag äter inga små mängder utan det är ordentliga portioner! Jag äter givetvis nyttigt med stoooora mängder grönsaker när jag äter middag tex. Men oavsett vad jag äter så krävs det mycket för att jag ska bli mätt.
    Jag kan lätt äta upp en hel pizza tex för att ge ett exempel. Nu äter jag typ aldrig pizza men de få gånger jag har gör det så går det åt en hel pizza lätt!
    Jag äter ca 7 frukter på en dag och detta är på en och samma gång när jag gör fruktsallad till mellanmål.

Jag skäms över min stora aptit och detta har bidragit till att jag har börjat spy upp maten för att jag är livrädd för att bli tjock...jag har aldrig varit tjock eller överviktig men när jag nu har börjat räkna kalorier och läser på om hur stor mängd av allting man bör äta så får jag ångest då jag äter betydligt mer än vad som räknas som "normalt".
    Tex om jag skulle äta havregrynsgröt så behöver jag minst 2 dl havregryn i min portion.
    Mackor kan jag äta 6 st för att bli mätt, nu äter jag aldrig det då det är sjukt onyttigt men bara som exempel.

Jag blir inte mätt på en normal portion utan jag måste ha lite extra och då pratar vi inte om att bli äckligt mätt utan en lagom mättnadskänsla...
    Detta är pinsamt när man är på middag..för jag verkligen älskar mat och jag har ju så stor aptit att jag kan äta så himla mycket...

Och nu har man då dragit på sig en förbannad ätstörning pga detta.... Varför är jag så onormal och måste äta så förbannat mycket för att bli mätt??? Känns som jag är den enda tjejen på jordklotet som har detta förbannade problem......

• Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??
  • Fjärilslarv
    Anonym (onormal?) skrev 2014-02-06 10:44:27 följande:
    Hmm...jag tränar 2 timmar 7 dagar i veckan...men det är ju enbart en förbränning på 500 kcal typ...då borde man inte vara så himla hungrig tycker jag :-/
    när jag har kört mina kampsportspass som är 40-45 min 2ggr i veckan så kan jag äta en hel kossa utan problem känns det som ;).
    Jag kör visserligen "bara" träningsdvd men är så slut efteråt att jag inte kan stå på benen på en ca 5-10 min utan måste ligga på golvet och hitta mina lungor som har försvunnit någonstans upp i öronen ;).
  • Kira2

Jag äter förresten knappt en halv pizza men syrran äter hela utom kanterna :)

• sextiotalist
    Anonym (onormal?) skrev 2014-02-06 10:23:00 följande:
    Alltså jag äter enbart långsamma kolhydrater. Exemplena på pizza och mackor var bara just exempel på onyttiga saker som vem som helst kan referera till.

Jag är ett hälsofreak men på sistone har jag blivit ännu värre eftersom jag har så stor aptit.

Jag är inte småhungrig mellan måltiderna, äter inget snacks utan jag äter långsamma kolhydrater, lite och enbart nyttigt fett, massor med grönsaker och frukt. Detta är vad min kost består av sedan en tid tillbaka.

Jag dricker ingenting förutom vatten.
    Då rekommenderar jag dig att sakta men säkert dra ned på portionerna. Vet du, man behöver inte bli mätt egentligen efter en måltid, om man vet med sig att man fått i sig tillräckligt, då behöver man inte jaga mättnadskänslan. Kroppen kommer till slut vänja sig vid att portionerna blir mindre
    Sedan kanske du kan lägga till lite fett, för fett gör att man håller sig mätt längre.

Vad händer om du inte blir mätt efter en måltid, har du testat det och se om mättnadskänsla kommer senare. Om du vet med dig att du ätit tillräckligt och blir hungrig efter en timme, så ta ett glas vatten, för då är det magsäcken som vill bli fylld, inte kroppen som behöver näring
  • Lena
    Hmm...jag tränar 2 timmar 7 dagar i veckan...men det är ju enbart en förbränning på 500 kcal typ...då borde man inte vara så himla hungrig tycker jag :-/
    Kroppen förbränner även mer efter träningen och muskler behöver energi även om man inte direkt använder dem. Jag tycker inte alls det är orimligt du äter massor när du tränar så mycket. Men du kanske skulle äta lite mer fett för mättnad och bättre energifördelning.
  • Fjärilslarv
    Lena skrev 2014-02-06 12:44:45 följande:
    Kroppen förbränner även mer efter träningen och muskler behöver energi även om man inte direkt använder dem. Jag tycker inte alls det är orimligt du äter massor när du tränar så mycket. Men du kanske skulle äta lite mer fett för mättnad och bättre energifördelning.
    precis! Kroppen förbränner ju massor i vila mellan träningarna. så en 2500-3000kcal är inte orimligt för dig att äta ts.
  • Fjärilslarv
    Din kropp hinner inte återhämta sig mellan passen, sänk till max 4-5ggr i veckan.
  • Myling

Du tränar två timmar varenda dag? Du verkar ha en träningsstörning också inte bara en ätstörning.

Men om du nu absolut ska träna som en elitidrottare så borde du äta som en också. Jämför dig absolut inte med vanliga människor. Och kontakta en idrottsdietist för måltidsförslag. Du behöver även sova fler timmar än vanligt.

• Anonym (n)

ät mer nyttig fett som mättar o tränar mindre

• Emy88

Det låter lite som mig för några år sedan. Jag åt mycket större portioner än alla runt omkring mig och vägde ändå bara 50 kg. Jag utvecklade sedan bulimi och det ställde till det rejält för mig med maten. Min ämnesomsättning förändrades och helt plötsligt gick jag upp i vikt av att äta vanlig mat i små mängder. Det blev en ond cirkel. Jag ville inte längre spy men samtidigt gick jag upp massor om jag åt vanlig mat i vanliga portioner och det ville jag ju inte heller. Det tog två-tre år att få ordning på min kropp och ämnesomsättning. Nu väger jag några kg mer än förut men jag kan äta massor utan att gå upp i vikt, det är väldigt skönt. Man ska inte skämmas för att man behöver stora portioner för att bli mätt. Tro mig du är inne på helt fel väg om du fortsätter spy.

• Superba Supernovan

Men om du inte är tjock TS, vad är problemet???? Om du kan äta så mycket utan att bli tjock så äter du ju inte för mycket! Man kan inte jämföra sig med "alla andra" om man tränar mycket, för de flesta tränar inte alls. Då är det väl klart att deras matintag är mindre än ditt. Alla är individer!!! Vill du krympa magsäcken så gör du det genom att äta mindre i någon vecka och stå ut med hungern, sedan har kroppen vant sig. Men att spy är det dummaste du kan göra, du kommer tappa formen och träningsresultaten och till vilken nytta då? Utgå ifrån dig själv och slut i hur "alla andra" gör, du är inte dem så vad spelar det för roll???

Svar på tråden varför måste jag äta större mängd än normalt för att bli mätt??