• hope27

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 

Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 

Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

Kram till er alla som varit med om samma <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • plopp76
    la vie en rose skrev 2014-04-28 10:24:17 följande:
    Verkar som jag slutat blöda helt nu, efter två veckor. Äntligen! Tycker det har varit psykiskt jobbigt att se det vid varje toalettbesök. Ett steg/delmål på vägen... smile1.gif

Spännande med fertilitetsmonitor, plopp76 och smart att kika efter den på tradera. Jag tänkte börja med ÄL-test när mensen kommit igång igen...
    Ja det blir ju en påminnelse varje gång man går på toa.

Jag tror ju att om kroppen funkar som innan sen när cykeln är igång så kommer jag inte behöva monitorn egentligen. Men lite roligt ändå. Jag lärde mig min cykel ganska bra så jag tror mest att monitorn blir som en lite skoj grej.

Priset på Tradera blev 560 kr, den är helt ny. Och i butik kostar dom 1495:- så det är bra pris. På nätet kan man hitta dem för ca 1200-1300. Stickorna till den kostar 350-400 i butik och från ca 250 på nätet. Så det lönar sig att kika lite på nätet tror jag :)
  • plopp76

En liten fråga till er som varit med om lite samma sak som jag även om det är under olika former.

Jag fick ju mitt missfall i vecka 19, eller dom satte igång det eftersom graviditeten inte gick att rädda. Jag fick Cytotec (eller vad det heter) 4 tabletter som fördes upp. Det tog ca en halvtimme innan värkarna drog igång, men sen gick det fort. På 1 timme var det klart. Sen tog det ca 5 minuter till efter att fostret kommit så kom moderkakan och resten. Dom trodde att allt kommit ut, men kunde inte vara helt säkra så klart.

Nu har blödningen avtagit sen en vecka tillbaka, flytningarna är fortfarande röd/rosa/orange-färgade men det kommer sällan nåt i trosskydd/binda. Dock så tycker jag att dom luktar fränt och är alldeles klistriga. Genomskinliga som ÄL-flytningar men sega som klister. Stod ju på stark antibiotika under 10 dagar efter att jag skrivits ut, men slutade med dem för en dryg vecka sen.

Har nån av er haft rester kvar av moderkakan/hinnor? Hur yttrades det? Jag har fått en tid på gyn på fredag och dom kollar ju säkert det då men finns det nåra tecken som jag ska vara vaksam på?

Gyn sa att om jag fick minsta feber eller mådde dåligt så skulle jag komma akut. Men jag har inte ont eller mår dåligt just nu.

• J Hanna

Jag hade rester kvar, men hade inte alls feber. Förutom rikliga blödningar så mådde jag som vanligt.

En månad efter min sena abort gjorde jag återbesök hos läkaren. Hon reagerade på att jag sa att jag blödit konstant i en månad och gjorde vaginalt ultraljud. Visade att något litet troligtvis fanns kvar. Jag lades in direkt för skrapning, mest för att de hade tid, inte för att det var akut.

Efter aborten blödde jag ett par veckor. Sedan avtog det lite, men avstannade inte helt. När det sedan ökade igen anade jag att något var del. Men efter skrapningen har det inte kommit minsta bloddroppe.

Men alltså, det kan finnas rester kvar trots att man inte mår dåligt. Tror det snarare är en infektion man reagerar med feber och liknande.

Hoppas att det löser sig och att du blir av med eventuella rester så kroppen får börja läka sig.

Kram

• plopp76
    J Hanna skrev 2014-04-29 19:53:02 följande:
    Jag hade rester kvar, men hade inte alls feber. Förutom rikliga blödningar så mådde jag som vanligt.

En månad efter min sena abort gjorde jag återbesök hos läkaren. Hon reagerade på att jag sa att jag blödit konstant i en månad och gjorde vaginalt ultraljud. Visade att något litet troligtvis fanns kvar. Jag lades in direkt för skrapning, mest för att de hade tid, inte för att det var akut.

Efter aborten blödde jag ett par veckor. Sedan avtog det lite, men avstannade inte helt. När det sedan ökade igen anade jag att något var del. Men efter skrapningen har det inte kommit minsta bloddroppe.

Men alltså, det kan finnas rester kvar trots att man inte mår dåligt. Tror det snarare är en infektion man reagerar med feber och liknande.

Hoppas att det löser sig och att du blir av med eventuella rester så kroppen får börja läka sig.

Kram
    Tack för ditt svar!

Jag hoppas dom gör ett VUL på fredag och kollar. Men eftersom jag inte blöder alls mycket utan snarare tvärt om vääldigt sparsamt så tror jag inte att det finns nåt kvar. Jag hoppas inte det iallafall. Och om det finns nåt kvar så får vi hoppas att det går fort att få tid att ta bort det.

• J Hanna

Ja, kroppen är säkert på rätt väg. Det tar ju sin tid att återhämta sig, rent fysiskt. Hoppas iallafall att du får slippa blodet snart!

Kram

• RockTheRebell

Hej vänner! Hoppas allt är så ok det går med er! Vi är i v4+3 nu med första grav efter avbrutet i v21. Bokade inskrivning idag med Bm och hon är fantastisk! Hon hjälpte oss till priv.läkaren som fick igång äl igen efter 10 månader och hon var rörd att det funkar igen. Så nu ska jag dit på onsdag och boka vul. De tar iallafall väl hand om en efter en sån här grej!

• plopp76
    RockTheRebell skrev 2014-05-05 10:32:33 följande:
    Hej vänner! Hoppas allt är så ok det går med er! Vi är i v4+3 nu med första grav efter avbrutet i v21. Bokade inskrivning idag med Bm och hon är fantastisk! Hon hjälpte oss till priv.läkaren som fick igång äl igen efter 10 månader och hon var rörd att det funkar igen. Så nu ska jag dit på onsdag och boka vul. De tar iallafall väl hand om en efter en sån här grej!
    Låter ju kanonbra att ni fått sån fin hjälp, verkligen! Vi har oxå fått fint omhändertagande hittills tycker jag.

Tänkte fråga dig hur du märkte att du inte fick nån ÄL? Testade du med tester eller hur gjorde du?

Jag är ju inne på fjärde veckan nu efter MF och väntar på att jag ska få stegring på testerna. Kanske att det kan vara på gång, jag hade liiite sekret som liknade ÄL-sekret igår så jag tror att det kanske kan vara nåt på G.

På undersökningen i fredags såg allt fint ut, inga rester eller nåt kvar. Ingen skiktad slemhinna som indikerade på ÄL heller. Äggblåsorna fanns där men såg inte så stora ut. Så Vi får se när den behagar kommer.
  • hope27
    RockTheRebell skrev 2014-04-13 12:32:38 följande:
    Hope27. Det är nog normalt kanske. Eller i alla fall en vanlig bieffekt av något som inte får som det ska. Men man kan nog få vänta väldigt länge. Det finns ju dem det funkar för när de varit hos läkaren och blivit lugnade också att de är ok! Jag har också som du skriver om acne fast jag inte haft det så innan. Växer hår på kroppen mer än innan? Tex ben/armhålor osv.
    Hej =) Ursäkta mitt svar dröjt =( Ja precis så! Tänkte att jag kanske skulle besöka gyn/läkare. Tror egentligen att allt är normalt och även om det är lite obalans, så tror jag egentligen att det också är normalt. Tar väl bara lite tid för kroppen att hitta tillbaka igen.

Men man har ändå lite oro och så tänker jag "tänk om ens hormoner förlänger tills man blir gravid igen". Kanske borde gå tillgyn bara för att lugna mig, som du skriver =)

Ja, jag tycker jag har vatt mer hårig än normalt haha. Mest under tiden när jag va gravid, men det har fortsatt ett tag efter tycker jag. Och mitt hår har blivit jätte långt, brukar ta låååång tid för det att växa.

Såg nu att du undrade om vad som hade hänt vår pojke. Han hade ett hjärtfel som var väldigt likt HLHS, men det var inte det (men läkarna sa att det var väldigt, väldigt likt). De sa att det hade inte ens gått att operera, aortan var så smal att det inte hade gått.

kram =)
  • hope27
    RockTheRebell skrev 2014-05-05 10:32:33 följande:
    åhhh gud va kul att du är gravid igen!! stort grattis!! =) hur lång tid tog det tills du fick plus igen?

ja, va skönt att de känns bra med bm, det är viktigt efter det som man har råkat ut för.
  • hope27

Okej tjejer, då har jag bokat ett besök hos min gyn nu! Tror bara att det blir skönt att få bekräftse på att allt är ok (om det nu är det), annars så får man väl förhoppningsvis hjälp om något har strulat med kroppen.

Dock fick jag inte tid förrän 16/6. Men det kanske är bra ändå, för då har vi denna månaden att testa 3:e försöket och går inte det så kan jag lugna mig med att jag får träffa gyn i alla fall efter det försöket.

Det som gör mig glad är att min gyn dessutom jobbar med fertilitets hjälp osv (genom Cura kliniken Malmö), så jag antar att hon verkligen kan sin sak och har förståelse för att man behöver kolla upp så att allt är ok.

Jag vet ju att 2 försök inte alls är mycket, men hjärnan tänker inte logiskt nu utan bara med känslorna; oron och rädslan för att något inte ska gå vägen, eller att det ska ta onödigt lång tid. Tog ju bara 2 gånger sist, vet att det inte är samma sak nu, men ändå =( Det spökar i hjärnan =(

Kram på er =)

Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet