• Anonym (Äcklig?)

Hur ofta byter ni lakan/påslakan?

Jag är ganska renlig av mig för övrigt, lite åt bacillskräckhållet faktiskt. Städar badrum+kök ofta och dammsuger flera ggr i veckan.

Men när det gäller sängarna så bäddar vi rent ca var 3-4 vecka. Är detta vanligt eller gör "alla andra" oftare än så?

Kan tillägga att både maken och jag duschar på kvällen, och alltså är nyduschade varje gång vi lägger oss.
    Om det är väldigt varmt ute på sommaren eller om någon svettats mkt av någon anledning (typ feber) så byter vi självklart lakanen oftare. Kan tillägga att barnen inte sover i vår säng, men att vi har katter som gärna ligger i fotändan. Brukar köra med klisterborste där dom legat.

Men min fråga är alltså:

Hur ofta byter ni lakan i era sängar?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni lakan/påslakan?
  • Anonym (??)

3-4ggr i veckan.
    Herregud, du vet att kvalster och sånt skit hellre lever i rena sängklder va.

Jag byter en gång i veckan och då har jag två hundar som sover i min säng, ibland är de smutsiga och då byter jag oftare (varflr är alla sängkläder ljusa för?). 

• Anonym (Tvättaren)

Blir nog i genomsnitt varann vecka.

• tjockobbe

En gång i veckan som standard. Ibland blir det varannan men då är det för att tiden och orken inte räcker till, men då är det bara snuskigt att sova.

Vera 130923
  • Anonym (Fia)

På vintern typ varann vecka och sommaren en gång i veckan om inte mer

• Anonym (FlippFlopp)

om du har bacillskräck kan jag inte förstå varför du byter lakan så sällan? Har du ingen aning om vilka kvalster och bakterier det finns i din säng och dina lakan efter så många veckor? 

Man behöver ju inte ta i och byta varje vecka eller varannan dag som jag läste nån som gjorde men att byta varannan vecka tycker jag tillhör god hygien. 
    Du byter ju kläder när du duschar och du tar rena handdukar oftare än du byter sängkläder antar jag. Så varför byta lakan så sällan? 

• Anonym (varannan)
    sextiotalist skrev 2014-02-10 11:28:22 följande:
    Varannan till var tredje vecka, självklart så byter man tidigare om behovet finns (om någon varit sjuk eller det blivit smutsigt)
    I och med att jag manglar/stryker lakanen så blir lakanen mindre smutsiga.
  • Marie0201

Typ var 7-10e dag beroende på årstid. På sommaren en gång i veckan, på vintern kan det gå några dagar till. Finns ju inget mysigare än att gå och lägga sig i nytvättade sängkläder! (:

• Lovis111

Varje till varannan vecka, ca tre gånger på en månad och då har vi inga husdjur i sängarna.

• Anonym (deds)

1 gång i månaden kanske. Jag sover med nattlinne och har aldrig sex, har inte heller några djur, så det tycker jag räcker.

Svar på tråden Hur ofta byter ni lakan/påslakan?