• Anonym (boendeförälder)

1750 kr i underhåll okej summa?

Vill bara bolla lite. Mitt barn är hos sin pappa fre-mån varannan helg. Han har gått med på att betala 1750 kr i underhåll i månaden. Är detta en okej summa? Pappan har ett normalbetalt jobb, inte högavlönad men han har så han klarar sig och han har inga andra barn. Tycker ni att det är för mycket/lite (vet att det är mer än normen så det behöver ni inte kommentera). Skulle ni nöja er? "Rånar" jag pappan? Jag jobbar själv inte (är student) så jag har inte så hög inkomst.

• Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?
  • nymedlem
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 16:43:15 följande:
    Varför anser du det? Ts har kanske bara 100 kronor i försörjningsförmåga som student.
    Ja, då ska hon väl vara ÄNNU gladare att han betalar så mycket?!
  • Anonym (jur.)
    nymedlem skrev 2014-02-11 17:12:35 följande:
    Ja, då ska hon väl vara ÄNNU gladare att han betalar så mycket?!
    Varför det? Går du omkring och är glad för att folk följer andra lagar?
  • nymedlem
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 17:13:33 följande:
    Varför det? Går du omkring och är glad för att folk följer andra lagar?
    Mannen har hand om barnet 6 dygn per månad, dessa dagar slipper ts stå för försörjningen. Hade hon fått göra det och endast fått FK`s belopp så hade det blivit 1273 per månad.

Hon ska såklart vara tacksam att han betalar MER än han behöver!
  • Anonym (rut)

Eftersom pappan också har en kostnad för bostaden ska inte boendekostnad räknas in. Pappa har också ett behov att  ett extrarum de dagar han har barnet.

• Anonym (jur.)
    nymedlem skrev 2014-02-11 17:20:38 följande:
    Mannen har hand om barnet 6 dygn per månad, dessa dagar slipper ts stå för försörjningen. Hade hon fått göra det och endast fått FK`s belopp så hade det blivit 1273 per månad.

Hon ska såklart vara tacksam att han betalar MER än han behöver!
    Ja? Varför ska hon vara tacksam att han följer lagen och försörjer sitt barn efter förmåga? Det förstår jag inte.

Är du tacksam för att jag kör 70 på 70 väg? Går du omkring och är lycklig över det?

Han betalar inte mer än han behöver betala.
  • nymedlem
    sextiotalist skrev 2014-02-11 11:23:21 följande:
    Boendekostnaderna håller jag med om, men det senare stämmer inte. Föröäldrana ska försörja barnet efter förmåga, så den som har ett högre överskott ska bidra till mer. Så om TS och hennes ex kommer överens om att han ska betala den största delen av barnets kostnader så är det helt OK och faktiskt helt enligt lagboken.
    Fast i ts fall är det egentligen ganska galet. Om ts väljer att studera och därav har mindre pengar så ska inte pappan behöva lida för det. Det blir som att han betalar för hennes studier om du förstår hur jag menar.
  • kvinna 34

Får väl ta studiegång om du ska överleva precis som alla andra (-:

• nymedlem
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 17:31:42 följande:
    Ja? Varför ska hon vara tacksam att han följer lagen och försörjer sitt barn efter förmåga? Det förstår jag inte.

Är du tacksam för att jag kör 70 på 70 väg? Går du omkring och är lycklig över det?

Han betalar inte mer än han behöver betala.
    Om mannen väljer att gå genom FK så kommer ts få 1273, borde hon inte vara nöjd och tacksam då?
  • Anonym (ja)

självklart ska han betala dessa pengar om han kan. själv får jag 2473 kronor i månaden för mitt barn. plus att han köper massa grejer till honom ändå. 

jag har en helt normal inkomst, barnet bor hos mig 100%

Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?