• Anonym (boendeförälder)

1750 kr i underhåll okej summa?

Vill bara bolla lite. Mitt barn är hos sin pappa fre-mån varannan helg. Han har gått med på att betala 1750 kr i underhåll i månaden. Är detta en okej summa? Pappan har ett normalbetalt jobb, inte högavlönad men han har så han klarar sig och han har inga andra barn. Tycker ni att det är för mycket/lite (vet att det är mer än normen så det behöver ni inte kommentera). Skulle ni nöja er? "Rånar" jag pappan? Jag jobbar själv inte (är student) så jag har inte så hög inkomst.

• Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?
  • Anonym (rut)
    Luminorbase skrev 2014-02-11 20:33:27 följande:

Den är alldeles för låg. Som student har man låg betalningsförmåga och då får pappan betala mer. Sådan är lagen oavsett vad man tycker om den.
    Pappan ska inte betala hennes studier, Hon får börja arbeta
  • Anonym (Lovisa)

Jag har lite svårt att förstå de som tycker att ts borde vara glad för att pappan kunde betala mindre osv. För det första vet man inte det, jag tror tvärtom att han kanske skulle få betala mer om de gick genom tr, för jag vet flera som gjort det och fått högre summa om pappan haft normal inkomst och inga fler barn. Någon skrev också att boendekostnaderna inte ska ingå pga att pappan behöver eget rum till barnet. Tror inte (och tycker inte heller det är nödvändigt) att många har eget rum till barn som endast bor vh. Men framförallt tycker jag att det är en rimlig summa. Det känns som många räknar vad barnet minst kan kosta, om man köper det billigaste så att säga. Någon skrev också att barnet fick ha billigare intresse om inte ts har råd!? Hur tänker man då? Mitt x är en toppenpappa och han resonerar som så, att när man bor tillsammans ger man ofta barnen något extra utöver det minsta dom kan tänkas kosta: ibland får dom märkeskläder, ibland går man på bio och tivoli, äter ute eller liknande, och dom kan tänkas få en ny cykel eller kanske en mobil eller surfplatta. Dessa extra saker menar han är självklart att han vill ge vårt barn även om han och jag inte bor ihop, och därför betalar han lite mer än det minsta beloppet. Och det är väl rimligt, att man inte sänker barnets levnadsstandard till minimum (eller iallafall lågt beräknat) bara för att man skiljer sig!? Sen att han inte MÅSTE göra det rör honom inte i ryggen, han önskar detsamma åt barnet varesig vi alla bor ihop eller ej.

• Luminorbase
    Anonym (rut) skrev 2014-02-11 20:38:33 följande:
    Pappan ska inte betala hennes studier, Hon får börja arbeta

Sådan är lagen, vad man än tycker om den. Jag kan delvis hålla med att pappan inte ska betala för hennes uppehälle, man borde faktiskt få ta konsekvenserna av sina val. Problemet är bara att det finns ett barn inblandat och det kan man inte bortse från. Själv betalar jag 2500 kr i uppehåll till mitt barns mor som jag aldrig haft ett förhållande med. Men det är bara gilla läget och betala. Hon tjänar mycket pengar men jag ska ändå bidra med hälften av kostnaderna för min son. Precis som TS barns pappa får lov att göra!
  • Anonym (hmm)
    Luminorbase skrev 2014-02-11 20:45:48 följande:

Sådan är lagen, vad man än tycker om den. Jag kan delvis hålla med att pappan inte ska betala för hennes uppehälle, man borde faktiskt få ta konsekvenserna av sina val. Problemet är bara att det finns ett barn inblandat och det kan man inte bortse från. Själv betalar jag 2500 kr i uppehåll till mitt barns mor som jag aldrig haft ett förhållande med. Men det är bara gilla läget och betala. Hon tjänar mycket pengar men jag ska ändå bidra med hälften av kostnaderna för min son. Precis som TS barns pappa får lov att göra!

Är det ditt beslut eller tingsrättens?
  • Anonym (Ja 2)

Tycker du ska gå och lämna tillbaka en del pengar åt hnm och visa dig vuxen och inte som en bebis dina studier får du väl själv ta hand om .

• Anonym (Ja 2)

Inget bra när barn föder barn .....

• Anonym (Barnets bästa)
    nymedlem skrev 2014-02-11 17:32:41 följande:
    Fast i ts fall är det egentligen ganska galet. Om ts väljer att studera och därav har mindre pengar så ska inte pappan behöva lida för det. Det blir som att han betalar för hennes studier om du förstår hur jag menar.

Tydligen vill pappan att hans barn har det bra hos mamman med allt vad det innebär, bättre mat, bättre kläder, bättre aktiviteter osv och vill betala lite mer, inget konstigt med det!
  • Luminorbase
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-11 22:11:37 följande:
    Är det ditt beslut eller tingsrättens?

Mitt beslut. Sjävklart ska jag bidra. Hon skulle ha råd att avstå pengarna men det handlar inte om det. Sparar t.o.m 1200 kr i månaden till honom också.
  • Anonym (boendeförälder)
    Anonym (Ja 2) skrev 2014-02-11 22:17:08 följande:
    Inget bra när barn föder barn .....

Om det här var menat till mig så var jag över 20 när jag födde mitt barn. Dvs vuxen.

Jag studerar för att jag kan. Jag har råd att försörja mitt barn helt själv, om jag skulle behöva, utan ett öre från pappan. Underhållet är just för det där "lilla extra" som jag inte skulle kunna ge, just nu. Jag kommer dock ha en bra inkomst snart när jag har pluggat färdigt. Underhållet kom vi överens om. Jag bad om en mycket mindre summa, det var han som ville bidra extra. Han har dåligt samvete, tror jag, för att han inte är kapabel att ta hand om sitt barn varannan vecka (hans egna ord och tankar). 

• sextiotalist
    Anonym (Lovisa) skrev 2014-02-11 20:44:11 följande:
    Jag har lite svårt att förstå de som tycker att ts borde vara glad för att pappan kunde betala mindre osv. För det första vet man inte det, jag tror tvärtom att han kanske skulle få betala mer om de gick genom tr, för jag vet flera som gjort det och fått högre summa om pappan haft normal inkomst och inga fler barn. Någon skrev också att boendekostnaderna inte ska ingå pga att pappan behöver eget rum till barnet. Tror inte (och tycker inte heller det är nödvändigt) att många har eget rum till barn som endast bor vh. Men framförallt tycker jag att det är en rimlig summa. Det känns som många räknar vad barnet minst kan kosta, om man köper det billigaste så att säga. Någon skrev också att barnet fick ha billigare intresse om inte ts har råd!? Hur tänker man då? Mitt x är en toppenpappa och han resonerar som så, att när man bor tillsammans ger man ofta barnen något extra utöver det minsta dom kan tänkas kosta: ibland får dom märkeskläder, ibland går man på bio och tivoli, äter ute eller liknande, och dom kan tänkas få en ny cykel eller kanske en mobil eller surfplatta. Dessa extra saker menar han är självklart att han vill ge vårt barn även om han och jag inte bor ihop, och därför betalar han lite mer än det minsta beloppet. Och det är väl rimligt, att man inte sänker barnets levnadsstandard till minimum (eller iallafall lågt beräknat) bara för att man skiljer sig!? Sen att han inte MÅSTE göra det rör honom inte i ryggen, han önskar detsamma åt barnet varesig vi alla bor ihop eller ej.

Det är inte alls säkert, exet studerade och gick genom tingsrätten och fick inte mer än 1500 per barn och då var även barnbidraget lägre
Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?