• Anonym (boendeförälder)

1750 kr i underhåll okej summa?

Vill bara bolla lite. Mitt barn är hos sin pappa fre-mån varannan helg. Han har gått med på att betala 1750 kr i underhåll i månaden. Är detta en okej summa? Pappan har ett normalbetalt jobb, inte högavlönad men han har så han klarar sig och han har inga andra barn. Tycker ni att det är för mycket/lite (vet att det är mer än normen så det behöver ni inte kommentera). Skulle ni nöja er? "Rånar" jag pappan? Jag jobbar själv inte (är student) så jag har inte så hög inkomst.

• Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?
  • Anonym (jur.)
    nymedlem skrev 2014-02-11 17:33:44 följande:
    Om mannen väljer att gå genom FK så kommer ts få 1273, borde hon inte vara nöjd och tacksam då?
    Om hon väljer att stämma får han betala bådas kostnader för ombud och högre underhåll. Så det är väl han som ska vara tacksam om någon ska vara det?
  • Anonym (A)

Fast ts kan lätt låta barnet flytta hem till pappan om hon inte har ekonomi för att ha ungen, då behöver hon dessutom i te betala många kronor i underhåll då fk kan gå in och betala, lätt och enkel lösning alltså

• Anonym (hmm)
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 17:34:47 följande:
    Om hon väljer att stämma får han betala bådas kostnader för ombud och högre underhåll. Så det är väl han som ska vara tacksam om någon ska vara det?

Är du helt säker på det?
  • Anonym (jur.)
    Anonym (A) skrev 2014-02-11 17:43:41 följande:
    Fast ts kan lätt låta barnet flytta hem till pappan om hon inte har ekonomi för att ha ungen, då behöver hon dessutom i te betala många kronor i underhåll då fk kan gå in och betala, lätt och enkel lösning alltså
    Varför skulle ett boende med pappan vara bättre för barnet bara för att han har en högre inkomst?
  • Anonym (hmm)
    nymedlem skrev 2014-02-11 17:20:38 följande:
    Mannen har hand om barnet 6 dygn per månad, dessa dagar slipper ts stå för försörjningen. Hade hon fått göra det och endast fått FK`s belopp så hade det blivit 1273 per månad.

Hon ska såklart vara tacksam att han betalar MER än han behöver!

Vid en beräkning så får umgängesföräldern dra av de dagar (nätter) som barnet vistas där.
    Alltså blir det 1273:- minus det belopp som ska dras av för umgänge.
  • Anonym (A)
    Anonym (jur.) skrev 2014-02-11 17:52:46 följande:
    Varför skulle ett boende med pappan vara bättre för barnet bara för att han har en högre inkomst?

Är du det ditt nick antyder kan du räkna ut det själv
  • nymedlem
    Anonym (hmm) skrev 2014-02-11 17:56:03 följande:

Vid en beräkning så får umgängesföräldern dra av de dagar (nätter) som barnet vistas där.
    Alltså blir det 1273:- minus det belopp som ska dras av för umgänge.
    Ojdå, visste inte det. Alltså 1273 minus 8 dagars umgänge. Ts borde verkligen vara nöjd med detta.
  • Anonym (rätt)

Tycker du absolut ska kräva detta MINST!!

Själv har jag via domstol fått 1700 per barn/månad för 3 barn i interimistiskt beslut 1 års retroaktivt men jag anser han ska ta större del så det blir huvudförhandling om underhållsbidraget.

Vi är ändå överens om barnens kostnader  men inte överens om hur stor förmåga var och en har.

• h8him
    Anonym (A) skrev 2014-02-11 18:04:03 följande:

Är du det ditt nick antyder kan du räkna ut det själv
    Nu är jag inte den du skrev till men nej, jag kan inte räkna ut varför du anser att ett barn ska flytta från en förälder till en annan, för att den andra har högre inkomst och större försörjningsmöjligheter. Omsorg av barn och vad som är bäst för ett barn handlar om så mycket mer än pengar. Det vet väl även du hoppas jag.
    nymedlem skrev 2014-02-11 18:06:09 följande:
    Ojdå, visste inte det. Alltså 1273 minus 8 dagars umgänge. Ts borde verkligen vara nöjd med detta.

Sex dygns umgänge får han dra av om det är fredag till måndag. Och med 1273 tror jag det handlar om 32 kronor per dygn. Med 1750 hamnar han på 43 kronor per dygn, så ca 260 kronor per månad.

Varför ska man vara nöjd med att föräldrar försörjer barn efter förmåga som man ska enligt lag?
  • Luminorbase
    nymedlem skrev 2014-02-11 16:42:20 följande:
    Det är en HÖG summa anser jag!

Den är alldeles för låg. Som student har man låg betalningsförmåga och då får pappan betala mer. Sådan är lagen oavsett vad man tycker om den.
Svar på tråden 1750 kr i underhåll okej summa?