• Anonym (Suck)

Hämta på dagis varannan vecka

Mitt ex. blev sur på mig för att jag inte ville hämta och lämna barnet hos honom på Torsdagen. Han brukar normalt hämta Torsdag varannan vecka och lämna Mån varannan vecka på dagis, det vill säga 2 hämtningar/lämningar i månaden. Det händer någon gång ibland att jag hämtar och lämnar hos honom. Han frågade mig dagen innan om jag kunde göra detta och jag sa nej, för jag hade planer inbokade.

Till saken hör är att jag tycker inte att det borde vara så jobbigt för honom att hämta/lämna 2 gånger i månaden, jag hämtar ju och lämnar på dagis alla dagar! Han har ca 25 min restid till dagis pga av att jag flyttade till en annan by, så han tycker att det är "mitt fel" att han måste åka långt för att hämta och att vi borde dela på ansvaret.
    Men jag tar ju ansvaret alla dagar, hela året, utom 2 hämtningar/lämningar i månaden? Ok, det är längre för honom att åka på dagis, men i det stora hela jämnar det nog ut sig, jag har 10 min restid till dagis.

Fånig grej att bråka om, men när jag sa det till honom påstår han att det "finns en regel som säger att vi ska dela på hämtningar/lämningar". Pff, sa jag och tyckte att det är väl vad man kommer överens om och vad som är rimligt? Men vad är rimligt och finns det några riktlinjer att gå efter? Jag kommer inte bråka om detta, utan ställer in mina planer och skjutsar barnet, men det vore kul att veta. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka
  • Anonym (...)
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 09:59:48 följande:

Om pappan vill dela ska även han dela och ta hälften av TS hämtningar och lämningar.
    Nej. Men han har kanske inget emot växelvis boende.

Ts, skrev pappan under dagisbytet eller bestämde du det själv?
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 09:59:02 följande:
    Kutym är att uf (umgängesföräldern) hämta och lämnar samt står för kostnader i samband med det vid umgänge. Om det är mer än 10 mil enkel resa bör bf (boendeföräldern) dela på kostnaderna utefter förmåga, men det praktiska står ändå uf för. Man kan ta det till rätten om man vill för att få till ett avtal som säger annorlunda eller om man som uf anser att kostnaderna blir stora 'även om resan understiger 10 mil.
    Det handlar ändå oftast om att uf står för det praktiska medan bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet eller till det färdsätt som är mest praktiskt för barnet.

Det finns alltså inga direkta regler, bara riktlinjer. Om ditt ex drar detta till rätten är det tveksamt om de ens tar upp det (eller är såna mål tvingande?) för det handlar om 2 ggr per månad och så pass liten bit.
    Fel. Kutym är att den som flyttat får ta ansvaret för umgängesresor.

• Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 09:56:41 följande:
    Det är pga dig som han har fått så lång resväg och behöver han hjälp kan du väl ställa upp. Det ligger väl i ditt intresse att barnet träffar sin far?
    Ja, fast SÅ lång resväg är det ju inte, och det handlar om 2 hämtningar/lämningar i månaden? Och även om det var jag som valde att flytta, fanns det ju bidragande orsaker till varför jag valde att flytta. Jag flyttade till den ort jag arbetar på, hade inte varit någon poäng att bo kvar på samma ort för han arbetade då borta hela veckorna (50 mil bort)  och han hade ändå inte kunnat tagit hand om barnet om jag hade valt att bo kvar på hans hemort vid den tidpunkten vi separerade. Så det finns ju anledningar till att jag flyttade.

Ja, det ligger i mitt intresse att han träffar sin pappa. Men vi har gemensam vårdnad och jag tycker inte att det är mycket begärt att hämta/lämna på dagis 2 dagar i månaden, men det tycker du eller?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 10:07:18 följande:

Verkar väldigt luddigt var man än läser, alla säger olika. Någon som vet något konkret eller är det olika från fall till fall? 
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:10:59 följande:
    Ja, fast SÅ lång resväg är det ju inte, och det handlar om 2 hämtningar/lämningar i månaden? Och även om det var jag som valde att flytta, fanns det ju bidragande orsaker till varför jag valde att flytta. Jag flyttade till den ort jag arbetar på, hade inte varit någon poäng att bo kvar på samma ort för han arbetade då borta hela veckorna (50 mil bort)  och han hade ändå inte kunnat tagit hand om barnet om jag hade valt att bo kvar på hans hemort vid den tidpunkten vi separerade. Så det finns ju anledningar till att jag flyttade.

Ja, det ligger i mitt intresse att han träffar sin pappa. Men vi har gemensam vårdnad och jag tycker inte att det är mycket begärt att hämta/lämna på dagis 2 dagar i månaden, men det tycker du eller?
    Vissa dagar kan 1 timmes hämtning/lämning bli problematisk. Ja? Det är ditt problem. Varför hade han inte KUNNAT det?

4 dagar blir det,  om barnen är lediga under fredagarna varannan vecka, om inte så blir det 8, men det är intressant med kvinnor som förminskar pappans insats.
  • Anonym (Suck)

Jag kommer inte ihåg, det var 2 år sedan jag flyttade. Men jag antar att båda föräldrarna brukar skriva under sådanna saker? Det var som sagt inte ett alternativ att bo kvar på hans ort, då han aldrig var hemma på orten iallafall.
  • Anonym (kutym)

Tydligen är det så numer, men förut var det inte så fick vi veta när mamman flyttade. Om vi hittar en text kring detta kanske mamman håller tyst, men vi kommer inte kräva att hon hämtar och lämnar för det för hon har inget körkort så det blir väldigt opraktiskt för barnet och väldigt liten tid för umgänge.
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:16:37 följande:
    Jag kommer inte ihåg, det var 2 år sedan jag flyttade. Men jag antar att båda föräldrarna brukar skriva under sådanna saker? Det var som sagt inte ett alternativ att bo kvar på hans ort, då han aldrig var hemma på orten iallafall.
    Nej det är absolut inte alltid som boendeföräldern frågar umgängesföräldern om det är okej med en flytt och byte av dagis. Många chansar och lämnar in ansökan utan umgängesförälderns underskrift.

Han kan kanske ha växelvis nu?
  • Anonym (kutym)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 10:20:46 följande:
    Nej det är absolut inte alltid som boendeföräldern frågar umgängesföräldern om det är okej med en flytt och byte av dagis. Många chansar och lämnar in ansökan utan umgängesförälderns underskrift.

Har man ensam vårdnad gör man som man vill. Vid gemensam måste båda skriva under barnets adressändring. Man kan flytta iaf och då görs en undersökning om var barnets huvudsakliga dygnsvila är. Uf har då endast möjligheten att stämma bf genast och så samtidigt lämna in om interimistiskt beslut om att barnet ska ha boendet hos uf istället.

Ang dagis så måste inte båda skriva under, den som har det huvudsakliga ansvaret måste få bestämma om barnets vardagliga saker själv.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 10:20:46 följande:

Ja, jag tror hur som helst att vi har skrivit på allt tillsammans, men jag kommer inte ihåg. Hur så? Om han inte skrev under byte av dagis, ska han då stå fri från ansvar att hämta och lämna?

Vi tog ett gemensamt beslut att vi ville att han skulle gå på ett dagis. Växelvis boende skulle innebära olika dagis varannan vecka, för pappan lär ju inte hämta och lämna alla dagar varannan vecka på nuvarande dagis. Vet inte hur pappan ställer sig till växelvis boende i dagsläget, han har inte tagit upp det och jag tänker inte heller ta upp det då jag tycker att det är en dålig lösning. Skulle han dock själv ta upp det, så får man ju ta den diskussionen då. 
  • Anonym (me)

tycker det borde ligga i pappans intresse att träffa dagispersonalen nån gång. det är ju perfekt att hämta på dagis torsdag och lämna måndagar. träffa personalen, kolla hur det går för barnet och visa sitt intresse. Men krisar det tycker jag man ställer upp... mina barn åker tlll sin pappa vh, visst han sköter hämtningar och lämningar oftast. men ibland åker jag halva vägen och han bor bara 2 mil bort. ibland kan jag lämna på vägen om jag ska åt det hållet... nångång har ja fått åkt hela vägen. men vi kanske räknar 5-6 ggr på ett år jag behöver rycka in och köra. mest blir det sommartid.

Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka