• Anonym (Suck)

Hämta på dagis varannan vecka

Mitt ex. blev sur på mig för att jag inte ville hämta och lämna barnet hos honom på Torsdagen. Han brukar normalt hämta Torsdag varannan vecka och lämna Mån varannan vecka på dagis, det vill säga 2 hämtningar/lämningar i månaden. Det händer någon gång ibland att jag hämtar och lämnar hos honom. Han frågade mig dagen innan om jag kunde göra detta och jag sa nej, för jag hade planer inbokade.

Till saken hör är att jag tycker inte att det borde vara så jobbigt för honom att hämta/lämna 2 gånger i månaden, jag hämtar ju och lämnar på dagis alla dagar! Han har ca 25 min restid till dagis pga av att jag flyttade till en annan by, så han tycker att det är "mitt fel" att han måste åka långt för att hämta och att vi borde dela på ansvaret.
    Men jag tar ju ansvaret alla dagar, hela året, utom 2 hämtningar/lämningar i månaden? Ok, det är längre för honom att åka på dagis, men i det stora hela jämnar det nog ut sig, jag har 10 min restid till dagis.

Fånig grej att bråka om, men när jag sa det till honom påstår han att det "finns en regel som säger att vi ska dela på hämtningar/lämningar". Pff, sa jag och tyckte att det är väl vad man kommer överens om och vad som är rimligt? Men vad är rimligt och finns det några riktlinjer att gå efter? Jag kommer inte bråka om detta, utan ställer in mina planer och skjutsar barnet, men det vore kul att veta. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka
  • ernstina
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 13:47:07 följande:

Riktlinjen och den nya rekommendationen skrev jag i mitt första inlägg som du kan se, sen att du fortsätter ta upp irrelevanta saker som vi svarar på är enbart pga dig lilla du
    Jag är nyfiken, har du länk till källa på detta? Vore intressant att läsa, för det du skriver innebär då att tidigare överenskommelser inte gäller längre?
    Kan tänka mig att många kan hamna i konflikter vid en sådan ändring om den är generell och har en "over ride" på befintlga avtal...
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Louga
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 13:50:28 följande:
    Det är lika nära för Ts. Varför vägra bara för att man kan? Ts skriver inget om vilken tid barnen ska till pappan och vilken tid hon är upptagen.
    Varför skall da pappan vägra bara för att han kan da? varför skall det plötsligt vara ok?
    (ps jag skriver med en hand pa ett franskt skrivbord. där av fel i text)
  • BioBonus
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 11:29:40 följande:

Läs utredningen eller bara gör med familjerätten i den kommun där barnen är skrivna, de flesta vad jag vet tilllämpar det redan nu, annars får du vänta tills jag kommer hem och kan ge länken
    Har du länk till den utredning du hänvisar till? Vore intressant att läsa.
  • Anonym (Nya)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 13:57:18 följande:
    Källa på det?

Svaret blir detsamma som förra som fråga här i tråden! Läskunnig eller ute efter att provocera?
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:08:56 följande:
    Har du länk till den utredning du hänvisar till? Vore intressant att läsa.

Samma svar till dig.
    ernstina skrev 2014-02-13 13:58:23 följande:
    Jag är nyfiken, har du länk till källa på detta? Vore intressant att läsa, för det du skriver innebär då att tidigare överenskommelser inte gäller längre? Kan tänka mig att många kan hamna i konflikter vid en sådan ändring om den är generell och har en "over ride" på befintlga avtal...
    Assumption is the mother of all Fuck ups

Jo tidigare skrivna överenskommelser el domar gäller i första hand vill man ha en förändring så får man gå tillväga på samma sätt som man gjort hittills
  • BioBonus
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 14:27:29 följande:

Svaret blir detsamma som förra som fråga här i tråden! Läskunnig eller ute efter att provocera?
    Samma svar till dig.
    Va? Jag har nu "visa endast" på dina inlägg och jag kan för mitt liv inte hitta en länk till den utredning du hänvisar till? Jag var bara nyfiken eftersom det här är en fråga som påverkar många familjer i dag.

Läskunnig, och absolut inte ute efter att provocera, och förväntar mig en trevligare ton tack så mycket.
  • Anonym (...)
    Louga skrev 2014-02-13 14:02:38 följande:
    Varför skall da pappan vägra bara för att han kan da? varför skall det plötsligt vara ok?
    (ps jag skriver med en hand pa ett franskt skrivbord. där av fel i text)
    Därför att det är så. Man kan aldrig tvinga en förälder att hämta sina barn.
    Louga skrev 2014-02-13 13:57:32 följande:
    Nej det tycker jag inte eftersom det är skillnad pa att aka 5 ganger varje vecka 25 min/en väg än att aka 25 min/en väg varannan vecka.

25 minuter en väg? Är han redan på orten dit Ts har flyttat barnet eller vad menar du? Är barnet ledig från förskolan på fredagar?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 14:27:29 följande:

Samma svar till dig.
    Jo tidigare skrivna överenskommelser el domar gäller i första hand vill man ha en förändring så får man gå tillväga på samma sätt som man gjort hittills
    Ja, detta är ju en överenskommelse vi har haft. Han har som sagt tidigare jobbat 50 mil från sin hemort på veckorna, så alternativet växelvis boende har ju inte funnits på kartan. Även om han inte alla gånger är 100 % nöjd med allt vad en separation innebär (och inte jag heller) så är det ju ändå en överenskommelse vi har haft. Han har hämtat och lämnat varannan tors o mån, det har varit våran deal. Kan man då 2 år senare börja gnata om att "det var dumma du som flyttade så du måste göra si eller så för att göra mig nöjd", känns inte som att det kan hålla.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 14:37:41 följande:
    Därför att det är så. Man kan aldrig tvinga en förälder att hämta sina barn.

25 minuter en väg? Är han redan på orten dit Ts har flyttat barnet eller vad menar du? Är barnet ledig från förskolan på fredagar?
    Ja, barnet är ledigt på Fredagar. 
  • BioBonus
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 14:38:17 följande:
    Ja, detta är ju en överenskommelse vi har haft. Han har som sagt tidigare jobbat 50 mil från sin hemort på veckorna, så alternativet växelvis boende har ju inte funnits på kartan. Även om han inte alla gånger är 100 % nöjd med allt vad en separation innebär (och inte jag heller) så är det ju ändå en överenskommelse vi har haft. Han har hämtat och lämnat varannan tors o mån, det har varit våran deal. Kan man då 2 år senare börja gnata om att "det var dumma du som flyttade så du måste göra si eller så för att göra mig nöjd", känns inte som att det kan hålla.
    Är det något annat som har förändrats? Jag menar, varför ska han först nu komma och bråka om något som har fungerat i flera år? Ligger det något annat bakom som retat upp honom så han startar ett krig om i princip vilken liten skitsak som helst?
  • Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 14:43:10 följande:
    Ja, barnet är ledigt på Fredagar. 
    Det är väl ändå minst 50 minuter varje gång han hämtar och lämnar?

Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka