• Anonym (Suck)

Hämta på dagis varannan vecka

Mitt ex. blev sur på mig för att jag inte ville hämta och lämna barnet hos honom på Torsdagen. Han brukar normalt hämta Torsdag varannan vecka och lämna Mån varannan vecka på dagis, det vill säga 2 hämtningar/lämningar i månaden. Det händer någon gång ibland att jag hämtar och lämnar hos honom. Han frågade mig dagen innan om jag kunde göra detta och jag sa nej, för jag hade planer inbokade.

Till saken hör är att jag tycker inte att det borde vara så jobbigt för honom att hämta/lämna 2 gånger i månaden, jag hämtar ju och lämnar på dagis alla dagar! Han har ca 25 min restid till dagis pga av att jag flyttade till en annan by, så han tycker att det är "mitt fel" att han måste åka långt för att hämta och att vi borde dela på ansvaret.
    Men jag tar ju ansvaret alla dagar, hela året, utom 2 hämtningar/lämningar i månaden? Ok, det är längre för honom att åka på dagis, men i det stora hela jämnar det nog ut sig, jag har 10 min restid till dagis.

Fånig grej att bråka om, men när jag sa det till honom påstår han att det "finns en regel som säger att vi ska dela på hämtningar/lämningar". Pff, sa jag och tyckte att det är väl vad man kommer överens om och vad som är rimligt? Men vad är rimligt och finns det några riktlinjer att gå efter? Jag kommer inte bråka om detta, utan ställer in mina planer och skjutsar barnet, men det vore kul att veta. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka
  • Anonym (ologiskt)

När jag läser vissa kommentarer blir jag mörkrädd, du har flyttat max 30km från orginalboendet där ditt ex verkar bo kvar. Har du ens bytt kommun/stad?

Visst det finns kanske riktlinjer att bf ska köra/betala om det blir längre väg, men det måste ju finnas någon minimigräns. Typ 10 mil har jag sett andra skriva.

När man skiljer sig flyttar den ena och man kan väl inte räkna med att det blir precis bredvid. I ert fall har också ett dagisbyte lönat sig, vilket han har godkänt.

Nä, jag har väldigt svårt att tro att du skulle vara tvungen att köra barnet till honom, speciellt inte när han kunnat det i två år.

• Anonym (Suck)
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:43:44 följande:
    Är det något annat som har förändrats? Jag menar, varför ska han först nu komma och bråka om något som har fungerat i flera år? Ligger det något annat bakom som retat upp honom så han startar ett krig om i princip vilken liten skitsak som helst?
    Nej, inget speciellt vad jag vet. Han kan vara lite svår att ha och göra med, det känns som att det oftast är jag som försöker pussla ihop så att allt fungerar smidigt för alla inblandade. Innan vi separerade sa alltid både han och jag att vi ska inte bli "sånna där" som bara bråkar om barnen om vi skulle separera. Efter att vi separerade känns det som att det är min förtjänst att vi lyckas hålla oss någolunda ifrån intriger, han kan försöka starta osämja av ingen anledning och jag försöker alltid vara resonlig och tillmötesgående..

Jag väntar nu barn med min nya, men detta är inget som han har uttalat sig om, men det kanske är något som retat upp honom, jag vet inte.
  • BioBonus
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 14:58:58 följande:
    Nej, inget speciellt vad jag vet. Han kan vara lite svår att ha och göra med, det känns som att det oftast är jag som försöker pussla ihop så att allt fungerar smidigt för alla inblandade. Innan vi separerade sa alltid både han och jag att vi ska inte bli "sånna där" som bara bråkar om barnen om vi skulle separera. Efter att vi separerade känns det som att det är min förtjänst att vi lyckas hålla oss någolunda ifrån intriger, han kan försöka starta osämja av ingen anledning och jag försöker alltid vara resonlig och tillmötesgående..

Jag väntar nu barn med min nya, men detta är inget som han har uttalat sig om, men det kanske är något som retat upp honom, jag vet inte.
    Har han ny familj? 
    Det känns bara som lite småsint att börja bråka om hämtning/lämning efter så många år. Som att det är nåt annat som han egentligen är arg över, men det får bli det här han tar strid om. 
    Och det är ju inte långt du har flyttat. Jag har längre till jobbet än han har till dagis. Och jag gör det varje dag. Det är många i storstadsområdena som har 25 minuter till skola/arbete. Mina barn hade det då de åkte skolbuss. Det är liksom inte så lång tid det handlar om.
    och som någon annan skrev - det är ju sktibra att han träffar personalen lite då och då så att han är mer direkt delaktig i ert barns vardag, än om allt skulle vara andrahandsinfo från dig.

Som andra skrivit - det finns ingen lag som säger att du måste köra. Så det argumentet kan han ju lägga ner. Och istället för att påstå det, så får han ju då förklara för dig varför det är så viktigt för honom att du ska köra. Är det DIG han vill träffa? Är det en kontaktyta med DIG han vill ha?
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:35:15 följande:
    Va? Jag har nu "visa endast" på dina inlägg och jag kan för mitt liv inte hitta en länk till den utredning du hänvisar till? Jag var bara nyfiken eftersom det här är en fråga som påverkar många familjer i dag. Läskunnig, och absolut inte ute efter att provocera, och förväntar mig en trevligare ton tack så mycket.

Som du ser så svara jag samma till dig som den första men kan ta det igen, antingen googlar du fram det själv nu eller så får du vänta på länken tills jag är hemma ikväll. Nåt mer?
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 14:38:17 följande:
    Ja, detta är ju en överenskommelse vi har haft. Han har som sagt tidigare jobbat 50 mil från sin hemort på veckorna, så alternativet växelvis boende har ju inte funnits på kartan. Även om han inte alla gånger är 100 % nöjd med allt vad en separation innebär (och inte jag heller) så är det ju ändå en överenskommelse vi har haft. Han har hämtat och lämnat varannan tors o mån, det har varit våran deal. Kan man då 2 år senare börja gnata om att "det var dumma du som flyttade så du måste göra si eller så för att göra mig nöjd", känns inte som att det kan hålla.

Såklart han kan för hans liv kan förändras det med under 2 år.
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:43:44 följande:
    Är det något annat som har förändrats? Jag menar, varför ska han först nu komma och bråka om något som har fungerat i flera år? Ligger det något annat bakom som retat upp honom så han startar ett krig om i princip vilken liten skitsak som helst?

Hans liv kan ju ha förändrats som gör att han gör detta nu eller var det för smart tänkt?
    Anonym (ologiskt) skrev 2014-02-13 14:53:21 följande:
    När jag läser vissa kommentarer blir jag mörkrädd, du har flyttat max 30km från orginalboendet där ditt ex verkar bo kvar. Har du ens bytt kommun/stad? Visst det finns kanske riktlinjer att bf ska köra/betala om det blir längre väg, men det måste ju finnas någon minimigräns. Typ 10 mil har jag sett andra skriva. När man skiljer sig flyttar den ena och man kan väl inte räkna med att det blir precis bredvid. I ert fall har också ett dagisbyte lönat sig, vilket han har godkänt. Nä, jag har väldigt svårt att tro att du skulle vara tvungen att köra barnet till honom, speciellt inte när han kunnat det i två år.

• Anonym (Nya)
    Anonym (ologiskt) skrev 2014-02-13 14:53:21 följande:
    När jag läser vissa kommentarer blir jag mörkrädd, du har flyttat max 30km från orginalboendet där ditt ex verkar bo kvar. Har du ens bytt kommun/stad? Visst det finns kanske riktlinjer att bf ska köra/betala om det blir längre väg, men det måste ju finnas någon minimigräns. Typ 10 mil har jag sett andra skriva. När man skiljer sig flyttar den ena och man kan väl inte räkna med att det blir precis bredvid. I ert fall har också ett dagisbyte lönat sig, vilket han har godkänt. Nä, jag har väldigt svårt att tro att du skulle vara tvungen att köra barnet till honom, speciellt inte när han kunnat det i två år.

Handlar inte om att bo kvar eller ej i en kommun, handlar om att föräldrar får flytta om de vill men skall barnen byta folkbokföringsadress skall båda vårdnadshavarna godkänna det 10 mils gränsen du snackar om fanns förut men i och med de nya riktlinjerna så är det att den förälder som väljer att flytta som skall stå för transporten, finns en överenskommelse eller dom som säger annat så gäller det tills nån part gått till tr då ändras det direkt isåfall så den flyttande transporterar
    BioBonus skrev 2014-02-13 15:04:39 följande:
    Har han ny familj?  Det känns bara som lite småsint att börja bråka om hämtning/lämning efter så många år. Som att det är nåt annat som han egentligen är arg över, men det får bli det här han tar strid om.  Och det är ju inte långt du har flyttat. Jag har längre till jobbet än han har till dagis. Och jag gör det varje dag. Det är många i storstadsområdena som har 25 minuter till skola/arbete. Mina barn hade det då de åkte skolbuss. Det är liksom inte så lång tid det handlar om. och som någon annan skrev - det är ju sktibra att han träffar personalen lite då och då så att han är mer direkt delaktig i ert barns vardag, än om allt skulle vara andrahandsinfo från dig. Som andra skrivit - det finns ingen lag som säger att du måste köra. Så det argumentet kan han ju lägga ner. Och istället för att påstå det, så får han ju då förklara för dig varför det är så viktigt för honom att du ska köra. Är det DIG han vill träffa? Är det en kontaktyta med DIG han vill ha?

Om det inte finns lag så varför vill du ha min länk om rekommendationerna då?
  • BioBonus
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 15:16:01 följande:

Handlar inte om att bo kvar eller ej i en kommun, handlar om att föräldrar får flytta om de vill men skall barnen byta folkbokföringsadress skall båda vårdnadshavarna godkänna det 10 mils gränsen du snackar om fanns förut men i och med de nya riktlinjerna så är det att den förälder som väljer att flytta som skall stå för transporten, finns en överenskommelse eller dom som säger annat så gäller det tills nån part gått till tr då ändras det direkt isåfall så den flyttande transporterar
    Om det inte finns lag så varför vill du ha min länk om rekommendationerna då?
    Rekommendation och lag är som du säkert vet inte detsamma och har inte samma juridiska tyngd.
    Och så länge jag inte har en länk (från dig - för när jag googlar så hittar jag inget om att det skulle ha ändrats i höstas) så grundar jag min kunskap på det jag vet i dagsläget.

Får jag fråga varför du är så stingslig? Det är inte vår mening att retas med dig, men det är klart att har lagen ändrats sen i höstas så är det något som påverkar många familjer där den här typen av problem finns.
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 15:36:38 följande:
    Rekommendation och lag är som du säkert vet inte detsamma och har inte samma juridiska tyngd. Och så länge jag inte har en länk (från dig - för när jag googlar så hittar jag inget om att det skulle ha ändrats i höstas) så grundar jag min kunskap på det jag vet i dagsläget. Får jag fråga varför du är så stingslig? Det är inte vår mening att retas med dig, men det är klart att har lagen ändrats sen i höstas så är det något som påverkar många familjer där den här typen av problem finns.

Du kräver att jag skall tåla att du går på och ifrågasätter men fixar det inte själv alltså, men vet du när jag kommer hem ikväll så skall du få direktlänken och hur långt de kommit i ändringen allt står där och det jobbar många kommuner efter nu sen november vilket syns i div olika förhandlingar
  • BioBonus
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 15:44:40 följande:

Du kräver att jag skall tåla att du går på och ifrågasätter men fixar det inte själv alltså, men vet du när jag kommer hem ikväll så skall du få direktlänken och hur långt de kommit i ändringen allt står där och det jobbar många kommuner efter nu sen november vilket syns i div olika förhandlingar
    Tack! 
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 15:46:16 följande:
    Tack! 

Så lite allt för dig så du vet vad som gäller numer
  • BioBonus
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 15:55:40 följande:

Så lite allt för dig så du vet vad som gäller numer
    Du är allt för vänlig :)
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 16:00:52 följande:
    Du är allt för vänlig :)

Så sa du inte nyss så gör dig inte till nu heller
  • Anonym (Suck)

Hur gick det med länken? :)

• Anonym (...)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 21:36:01 följande:
    Hur gick det med barnen och hämtningen?
  • Anonym (***)

Hej TS,

Måste erkänna.. tycker ditt inlägg är lite märkligt. Verkar som om du vill hålla på principer istället för att samarbeta. Du skriver någonstans (har nu INTE läst alla inlägg) att han kan vara lite svår att ha att göra med... kanske han säger samma sak om dig.

Samtidigt förstår jag din känsla i det hela, du hämtar och lämnar alltid annars. Dessutom så har/hade du något inplanerat.
    Om jag hade varit du så hade jag sagt följande...
    "Du kan inte räkna med att jag kan hämta när det är din tur. Har jag inget annat inplanerat kan jag hämta på dagis men då får du hämta hemma hos mig istället. Har jag något planerat, då får du be någon annan hämta och meddela dagis. Du har ingen rätt att bli sur för att jag planerar vad jag vill göra när jag inte ska ha barnet."

Lycka till!

• BioBonus
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 21:36:01 följande:
    Jag vill också gärna ha länken.
    Som sagt - det förändrar ju utgångsläget för många som ligger i en konflikt ang. hämtning/lämning. Och har det ändrats nyligen så är det ju skitbra att veta inför nästa tråd i ämnet. Annars blir ju de råd man ev ger gamla och förlegade.
  • Anonym (***)

Jag säger så här.... glöm vad Anonym(Nya) säger. Det som finns beslutat är det som gäller och inga pågående förhandlingar, tolkningar, omskrivningar eller något beslut som gäller i ett enskilt ärende (gäller någon annan). Här är en länk till ett sammandrag: www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssamtal-sol/577-resekostnader-vid-umgaenge Här är en länk till Föräldrabalken: lagen.nu/1949:381 Läs kaptile 6, §15 Vad de flesta familjerätter använder sig av är att resor understigande 10 mil får den förälder som inte är bofärälder betala själv. I de fall som boföräldern beslutas att bidra till kostnaden så är det billigaste färdsätt, tex buss eller tåg om det finns som som kostnaden skall beräknas på. Har man gemensam vårdnad av barnet får man inte ens flytta inom samma kommun, inte ens om dagiset blir det samma. Den andra föräldern har rätt att sätta sig emot flytten men kommer i praktiken ingen vart med en sådan sak. Har den förälder som inte har boende skrivit på flytten, även om den är 15 mil enkel resa, så gäller fortfarande ovanstående vad gäller resor för umgänge.

• BioBonus
    Anonym (***) skrev 2014-02-19 11:22:02 följande:
    Jag säger så här.... glöm vad Anonym(Nya) säger. Det som finns beslutat är det som gäller och inga pågående förhandlingar, tolkningar, omskrivningar eller något beslut som gäller i ett enskilt ärende (gäller någon annan). Här är en länk till ett sammandrag: www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssa... Här är en länk till Föräldrabalken: lagen.nu/1949:381 Läs kaptile 6, §15 Vad de flesta familjerätter använder sig av är att resor understigande 10 mil får den förälder som inte är bofärälder betala själv. I de fall som boföräldern beslutas att bidra till kostnaden så är det billigaste färdsätt, tex buss eller tåg om det finns som som kostnaden skall beräknas på. Har man gemensam vårdnad av barnet får man inte ens flytta inom samma kommun, inte ens om dagiset blir det samma. Den andra föräldern har rätt att sätta sig emot flytten men kommer i praktiken ingen vart med en sådan sak. Har den förälder som inte har boende skrivit på flytten, även om den är 15 mil enkel resa, så gäller fortfarande ovanstående vad gäller resor för umgänge.
    Dessutom så verkar det vara svårt för Anonym(NYA) att hitta länken igen... Så den existerar nog inte :)
  • Anonym (***)
    BioBonus skrev 2014-02-19 11:26:49 följande:
    Dessutom så verkar det vara svårt för Anonym(NYA) att hitta länken igen... Så den existerar nog inte :)

Precis - den är nog "gone with the wind" ! Och sen är det olika för alla! Har man en dom så får man rätta sig efter den men den domen är inte applicerbar på någon som INTE har en dom . Då får man rätta sig efter grunderna och funkar inte det - skaffa sig en egen dom.
Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka