• Anonym (Hästen)

Idag köpte jag en häst...

Hej.

I en vecka eller två nu har jag legat och funderat på att köpa en häst, jag ska flytta in i ett litet hus i augusti och där finns också en stallplats. Det här är ca en mil utanför staden jag bor i så jag tänkte att varför inte, en häst är bra på många sätt, så jag hittade en på blocket som jag åkte och tittade på och sedan köpte, dom ska leverera den till mig i slutet på augusti.

Nu har jag lite frågor eftersom jag aldrig ridit på en häst förut, än mindre ägt en häst:

1. Anledningen till att jag främst ville ha en häst är för att jag dricker sprit/öl varje dag, jag dricker mig berusad, inte 1 - 2 stycken, så jag tänkte att de är perfekt när jag flyttar, för då kan jag supa hemma och sen ta hästen in till stan för att handla på bolaget/affären istället för att gå då de inte går några bussar där, men jag kom och fundera på en sak, är det lagligt att knyta fast hästen utanför bolaget medans man är inne och handlar?

2. Är det ens lagligt att rida inne i stan? Nu ligger ju affären och bolaget inte mitt inne i stan, men vid ett köpcentrum kan man säga.

3. Hur svårt är det att lära sig rida? Jag tänkte att jag ska titta på lite filmer där dom rider samt köpa en bok och läsa om lite tekniker och nybörjartips.

4. Vad ska jag köpa för mat till hästen? Jag antar att den behöver någon form av kraftfoder och hö eller gräs?

5. Om jag tar med mig ryggsäcken med ett par öl och rider in till stan, sätter mig på en filt på en gräsmatta och dricker några kalla och tittar på folket som går förbi, kan man ha hästen lös då utan att den rymmer eller måste man binda fast den i något?

6. Hur långt kan man rida på en häst om dagen?

7. Hur gammal blir en häst?

Ja det var väl dom frågorna jag hade nu, och för att slippa massa moralkärringar och annat pk folk som bara tänker skriva massa skit:

Jag är 27 år.
    Ja, jag dricker varje dag, minst ett par öl och några grogg, har gjort de ett par år.
    Ja, jag har körkort, både BE CE & D
    Nej, jag tänker inte hålla mig nykter för att jag ska kunna köra till stan, därför köpte jag hästen.
    Nej, jag jobbar inte, så jag kommer ha tid för hästens behov, den kommer ha det bra.
    Ja, jag har råd att mata hästen och mer där till, det är inga problem.

Nej, jag hittar inte på det här. "Troll" kommentarer kommer att anmälas.

PS: Tråden skapades så här sent eftersom jag kom hem precis, dom som hade hästen bor 60 mil från mig, så resan i bilen tog en jävla tid.

• Svar på tråden Idag köpte jag en häst...
  • Anonym (Hästen)
    Anonym (K) skrev 2014-02-16 04:54:52 följande:
    Typisk fredagstråd trots lördagnatt, men ok.

Har du inte en extrem superbalans som inte försämras något när du dricker så räkna med många turer nere på backen. 

Generellt fixar mycket få att "lära sig själva rida", speciellt inte i vuxen ålder, och gör man det tar det för de flesta lång tid. De flesta behöver några års erfarenhet innan de är mogna att rida ut själva. 

Som ryttare räknas man just som fordon i vissa sammanhang gällande trafik, så ta inte för givet du inte gör det. Troligen är det inte tillåtet, på liknande sätt som det inte är tillåtet att cykla berusad. Cykla berusad är dock många som gör utan att bli dömda för det. Tror inte heller jag hört att det skett kontroller på det, men märks det och/eller lokal polis har koll på att du dricker så kan de säkert ge sig på det. 

I det här beror också mycket på vad fan för häst du köpt. Det finns de som är fullt trafiksäkra och snälla och "stadiga" att rida på samtidigt som de är lydiga. 95% eller så är det inte. 

Det finns även mycket djurskyddsregler om hur du får hålla hästar, det måste du läsa på om. Har för mig det dessutom inte är tillåtet att hålla en häst själv, den måste ha sällskap. I nödfall kan t ex ko eller liknande gå an. 

Nej du kan inte låta hästen gå lös. Även om den är lydig och du skulle kunna lära dig och den att göra det kanske hemma är det inte troligt i stadsmiljö, hästar är djävligt lättskrämda djur. 

Hur långt den kan ridas beror helt på dess form, din vikt i förhållande dess form, allmänna hälsotillstånd, verkning, benställning etc. Ja och på hur du rider samt hur bra du är på att rida. Är du inte världens största naturbegåvning med superflax då någon lär dig (och denne någon faktiskt är riktigt kunnig) och du råkat på slump köpt en perfekt häst samt större delen av vägen inte är asfalt och du magiskt hittar en riktigt bra hovslagare är det inte troligt hästen kommer hålla länge alls för det här. 

Hur gammal en häst blir beror helt på aveln bakom och hur den tagits om hand, utfodrats och liknande. Upp till runt 20 år är väl ganska vanligt, beror på ras en hel del. 

En vuxen trehjuling hade nog varit ett smartare val. En sån där som man kan använda om man har dålig balans. 

Det är inte troligt du hittar en 25-30 åring som faktiskt är kunnig som är sugen på att grogga och hjälpa till. Vuxna har normalt råd att rida själva på vettigare sätt om de vill. 

Skulle aldrig få för mig att rida berusad. Även om jag inte pysslat med det de senaste 10 åren har jag innan det drygt 10 års erfarenhet och haft flera hästar. Något av de viktigaste för att det ska funka att rida är balansen. Hur påverkad man blir med det varierar väl, men trots erfarenhet skulle jag åka i backen. Då har vi inte ens gått in på omdömesproblematiken och reaktionsförmågan. Nedsatt reaktionsförmåga ökar även det risken att åka i backen. 
    Hmm... jadu jag vet inte vart vi ska börja.

Det finns ingen lag som säger att det är olagligt att cykla onykter, Däremot är det olagligt att dricka så mycket så du inte kan framföra cykeln på ett betryggande sätt. Så här står det i lagen om TRAFIKFÖRORDNINGEN: "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." (Med detta menas bla cykel, rullstol osv inte motorfordon)

Rattfylleri regleras av kapitlet om trafikbrott.

Cykel räknas som ett fordon utan motor, därför regleras det av trafikförordningen, att både gå och rida på en häst räknas som just gående och regleras varken av trafikförordningen eller kapitlet om trafikbrott.

Det är fler hästar i närheten, det är inga problem. vi rider i så fall genom skogen in till stan, inte på vägen eller liknande.

Vad du tycker är ett smart val eller inte är det skiter jag fullständigt i, jag gör vad jag vill och du gör vad du vill.
    Tyckte jag skrev ganska tydligt att moralkärringar inte behöver lägga sig i, så varför du skrev alls är för mig en gåta.
  • Anonym (hoppas)

Hoppas hästen kastar av dig så du bryter nacken och inte ens kan använda sugrör till din jävla sprit. Fyfan vad gött.

• viseversa

Oj är denna tråd sann(vilket jag har svårt att tro) Så förstår jag inte hur NÅGON ens kunde sälja en häst till dig. Du kan ju ingenting. Inte ens vad en häst äter eller behöver vad gäller skötsel och yta.

Btw har du kollat upp så hästen du köpte är helt FRISKT? Tyvärr är det en deel som säljer sjuka hästar och ljuger om det. Dom kan ha ryggproblem eller andra sjukdomar som inte syns vid första kollen. En häst med ont i ryggen eller benen ska man INTE rida på. 

• Anonym (K)
    Anonym (Hästen) skrev 2014-02-16 06:44:00 följande:
    Hmm... jadu jag vet inte vart vi ska börja.

Det finns ingen lag som säger att det är olagligt att cykla onykter, Däremot är det olagligt att dricka så mycket så du inte kan framföra cykeln på ett betryggande sätt. Så här står det i lagen om TRAFIKFÖRORDNINGEN: "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." (Med detta menas bla cykel, rullstol osv inte motorfordon)

Rattfylleri regleras av kapitlet om trafikbrott.

Cykel räknas som ett fordon utan motor, därför regleras det av trafikförordningen, att både gå och rida på en häst räknas som just gående och regleras varken av trafikförordningen eller kapitlet om trafikbrott.

Det är fler hästar i närheten, det är inga problem. vi rider i så fall genom skogen in till stan, inte på vägen eller liknande.

Vad du tycker är ett smart val eller inte är det skiter jag fullständigt i, jag gör vad jag vill och du gör vad du vill.
    Tyckte jag skrev ganska tydligt att moralkärringar inte behöver lägga sig i, så varför du skrev alls är för mig en gåta.
    Hmm ja du kanske inte förstod riktigt. Fanns garanterat inget "moralkärring" i det - jag lovar det hade stått andra saker i då. Jag svarade på frågor du hade.

Eller är det moralkärring att påpeka att du bör räkna med att åka i backen mycket? Det är bara enkel konsekvens när man försöker lära sig rida. 

Vet också att det är ett mellan-läge med hästar och klassificering av huruvida ett ekipage är forum eller inte, det är nämligen inte helt klart läge med det man tenderar att räknas som båda (tyvärr oftast får man det negativa ur alla synvinklar med det) lite beroende på.

Det hjälper inte att det är hästar i närheten. Det är mer som dela stall/hage etc. eller ha hage så de ser varandra större del av tiden. 

Du får göra precis vad du vill absolut. Tänkte att du kanske inte skulle gilla saker som brutna ben, blåmärken och hjärnskakningar så mycket. De flesta brukar inte gilla det - men visst varsegod.

Det är inte "moralkärring" för att du inte har en realistisk bild alls hur det funkar. Hästar brukar komma med mycket skador på en själv, ju mindre man kan och ju mindre erfarenhet desto större risk man får dem. Men visst du får absolut skada dig själv hur mycket du vill. Skadar du hästen finns det sammhällsfunktioner som har som jobb att överse - det har jag inte lagt mig i. 

Men ditt svar tyder egentligen på två alternativ. Antingen rejält problem att få hissen ända upp eller att du tyckte det var en himla kul idé att hitta på för att det skulle provocera. Vilket som är ditt problem är just ditt problem. Ingen provokation, mest roligt du inte inser hur blåslagen du troligen skulle bli i scenariot.  Ha så kul
  • Anonym (janne)

Hoppas hästen biter dig i rumpan

• Anonym (Googla!)
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/

Tycker att det är konstigt att du inte bara kollar transportstyrelsen, men du är väl för lat för det antar jag.

Bland det första som står är att gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar.

T.ex.

-"Alla trafikanter skall iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor" ― vart du lägger in att det skulle vara mer okej att rida full än att köra vet bara du.
    -Du ska alltid rida på höger sida, väggren om sådan finns
    -Du får inte rida på gång/cykelvägar
    -Du får inte färdas på motorväg eller motortrafikled
  • Anonym (island)

Lite OT men när jag var på Island förra året så berättade vår guide(som i övrigt jobbade just med hästuppfödning) att det var mycket vanligt just att rida till pubben/krogen där. Fanns ridvägar längsmed alla stora vägar och uppbindningsplatser utanför alla småaffärer och sånt. Enligt henne praktiskt eftersom hästarna hittar hem själva om ryttaren var för full ;) Fast detta var åh andra sidan män som praktiskttaget var födda på hästryggen.

• ojdå01

Du kommer att slå ihjäl dig =)

Shit, vad jag önskar att jag bodde i närheten så man kunde se spektaklet när du försöker rida onykter in till stan.
    Det är tillräckligt svårt att lära sig rida nykter i vuxen ålder.

Men lycka till!
    Du vet om att man inte får ha hästar själva va? Det är flockdjur och ska ha sällskap. Antingen av minst en annan häst eller ko/får.

• Anonym (Googla!)
    ojdå01 skrev 2014-02-16 09:06:40 följande:
    Du kommer att slå ihjäl dig =)

Shit, vad jag önskar att jag bodde i närheten så man kunde se spektaklet när du försöker rida onykter in till stan.
    Det är tillräckligt svårt att lära sig rida nykter i vuxen ålder.

Men lycka till!
    Du vet om att man inte får ha hästar själva va? Det är flockdjur och ska ha sällskap. Antingen av minst en annan häst eller ko/får.

TS verkar skita högaktningsfullt i både hästens välmående och vad man får eller inte, huvudsaken är att ingen tar ifrån hennes dagliga (och uppenbart livsviktiga) grogg och möjligheten att komma ner till bolaget! 
  • hoppsa

Hejsan TS!
    Det var en minst sagt annorlunda idé du fick, och jag utgår från att du i tråden talar sanning.

Att ha en häst är ett ganska stort projekt som kräver ditt engagemang 24/7, eller nästan iaf. Även om man inte ens avser att rida på den. Ditt första projekt är att läsa på, INNAN hästen anländer.

Ett bra litteraturtips är Hästhållning I Praktiken, av Mats Mellberg. Där finns i stort sett allt du behöver veta angående utfodring, skötsel och basala behov hos en häst. Du kan läsa dig till mycket, men tyvärr är praktisk övning i hästhantering ett måste innan du egentligen är redo för att ta ansvar över ett 400-600 kg tungt flyktdjur med nerverna utanpå. En del hästar går med på mycket, men de flesta hästar har lite högre krav på kommunikation än vad en helt grön persn kan ge utan att situationen blir farlig eller ohållbar i längden. 
    Någon eller några dagar borde du kunna hålla dig nykter nog att kolla in den lokala ridskolan och be om tips, åtminstone, det kommer du tacka dig själv för sen.

Läs alla punkter under menyn i vänstermarginalen här www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html så vet du vad som ska kunna förväntas av dig som hästägare.

Svar på tråden Idag köpte jag en häst...