Nylny skrev 2014-11-01 00:05:58 följande:
Jag har en fråga till er i tråden. Jag undrar hur ni har förberett, eller hur mycket ni har förberett mannen/partnern på förlossningen? Vilken info han ska veta, t ex hur tätt värkarna ska komma för att man ska åka in, och vad som händer i förlossningens faser, att latensen ska ske hemma, att aktiva fasen är den jobbiga på sjukhuset då man brukar ha smärtlindring, att man kan må illa när barnet är vid spinae(taggarna) och hur länge dessa faser kan vara, krystvärkarna...ja helt enkelt sådana där baskunskaper som vi troligtvis har läst om hundratals gånger nu.
Hur mycket förväntar ni er att partnern ska veta? För mig innebär ju mer kunskap de har ju mer kontroll kommer de ha och ju mer avslappnad kan jag vara i att låta honom ta kontrollen då jag kommer vara lamslagen av smärta och utmattning. Känns som en viktig del för mig att han kan ta över helt, ta över kommunikation och guida mig tillbaka till verkligheten och ge mig rätt stöd. Det känns som att det är en förutsättning då att han kan dessa saker om förlossningen.
Jag skickade info för honom att läsa för ett par veckor sen, och vi har varit på föräldrautbildning, och nu ikväll frågade jag honom hur tätt värkarna ska vara innan vi ska ringa till förlossningen, och han sa var 15:e minut....hehe. Ja, han är inte i brådska att kunna dessa saker märker jag. Han längtar mycket efter tösen, men känns lite laid back med infon. Om en vecka och 2 dagar är jag klar med v 37 och då ska han ju vara 100% redo tycker man? Frågade också hur han tycker vi ska klä henne hem från förlossningen, och han verkade ha ingen aning alls, typ en tunn body utan ben och en tunn filt pekade han på, att beben ska ha i december i babyskyddet..haha... ja ja.
Jag är sån som vill veta så mycket det bara går innan hon kommer fastän man såklart lär sig det mesta med tiden och erfarenheter, det är ju trots allt vårt första barn.
Så jag undrar hur ni förberett era män, eller hur de själva förbereder sig med info gällande förlossningen och även tiden efter, med badning, matning, rutiner etc. Hur det var när ni fick erat första barn då, för ni som har fler har säkert mer erfarna män. :)
30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
Min man är en väldigt engagerad pappa till vår dotter och efter att hon föddes tog han ett rätt stort ansvar och var ett stöd under de ön första tiden och särkilt när jag återhämtade mig från förlossning +mjölkstockning (han är alltså ingen pappa som kör allt för traditonella könsroller och sitter på soffan och förväntar sig att jag ska ratta allt som man ibland läser om hör på fl).
MEN med det sagt så har han inte alls varken innan den här eller förra förlossningen förberett sig på samma sätt som jag. Vi gick ngn kurs på ett par timmar förra gången som han halventusiastiskt följde med på (där föreläsaren på kursen just tog upp att män förbereder sig på ett annat sätt än kvinnor och inte "pluggar på" -då sken ha upp kan du tro..Gud va sur jag var på den föreläsaren för efter det var det kört att få honom att ens öppna en bok om förlossning. Samma sak denna gången.
Vissa rent praktiska saker funderar han dock över och den här gången har det varit han som propsat på att vi ska packa väskorna och ta reda på exakt hur man hittar till förlossnigen.
Med det sagt så var han ändå ett fantastiskt stöd -de medicinska detaljerna håller ju ändå bm koll på och han bidrog med lugn och kärlek samtidigt dom bm ibland tipsade och instruerade honom på vägen ! Så har inte allt för stor panik om han inte förbereder dig och har koll på alla detaljer lika bra som du !