• Anonym (*morr*)

Ut ur min säng!

GAH! Min man har, återigen, somnat när han nattat sitt barn. Barnet sover alltså i M I N  säng och jag får sova på soffan. Med ångest och depression så sover jag illa nog som det är och en påtvingad natt på en för kort soffa bättrar inte direkt på saken.

Två orsaker finns till att jag inte själv flyttar barnet: Ett och det viktigaste är att jag har en skada som gör att jag riskerar att tappa barnet och det vill jag absolut inte. Det andra är att jag avskyr att lägga mig i en varm säng, det är så äckligt vidrigt! Det hade jag väl kunnat komma undan genom att flytta barnet och sen vänta ett tag innan jag la mig, men som sagt, risken att tappa barnet är för stor. (Kan bära en l mjölk och tappa det utan att jag känner att greppet lossnar ens så jag vågar inte testa att flytta barnet)

Visst kan jag väcka maken och kräva att han flyttar barnet men han är vansinnigt svårväckt så risken är för stor att barnet också vaknar på kuppen = då tycker barnet att nu är det morgon! Dvs ingen sömn för mig iaf eftersom maken då får försöka söva om barnet som kommer att skrika = mina två barn som sover kommer att vakna, de är dock tonåringar men ändå och jag kommer inte att somna. Detta medför då att ALLA är trötta och griniga i morgon.

Genom att lägga mig i soffan är bara jag det. Men nu är det nog, jag kommer inte göra ett skit i morgon, mina tonåringar kommer lätt sova till 11 och jag kommer också att lägga mig, han får ta sitt barn och gå ut eller göra vad fan som helst så länge de är tysta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-22 23:53
    Tack för alla råd. Själva sovsituationen är löst genom en bäddsoffa, det fanns faktiskt en som fick plats.

Ang alla råd om våningssäng med dubbelsäng nere, de jag har sett är bara 120 nertill, då får vi alltid sova isär jag och maken. Jag är heller inget fan av att klättra på smala stegar.

Barnet är bestämd på att det ska somna och helst sova i pappas säng som h*n säger. Jag är lika bestämd på att min säng är min säng. Vanligtvis. Just nu har jag inte den kraften att ta striden. Pappan har bättrat sig på alla andra områden utom just sömnen på fredagar. Han är trött efter veckan, barnet är uppspelt.

När vi åkte hem efter soffinköpet talade vi en hel del om detta och han gillar inte heller att sova med barnet men somnar som sagt. Barnet är underbart på dagarna, men vedervärdig att sova med eftersom barnet sparkar som fasen och är varm och svettig. Vissa tycker det är mysigt, men inte vi. Inte i en 160 cm säng som dessutom står med ena långsidan mot väggen. Då kan an inte heller ha knäna utanför.

Jag tackar för alla råd jag har fått och även för insikten jag fick i människors tankar... Trodde detta med att bonusmammor är en andraklassens människor var överdrivet men det var det inte ett dugg.

• Svar på tråden Ut ur min säng!
  • studentbruttan29

Bara ta en flugsmälla ju och smacka till mannen på baken.

• studentbruttan29
    Piala skrev 2014-02-22 22:15:41 följande:
    Varför nattar inte du barnet istället då?
    Varför ska hon det? Det är ju hans barn plus att hon kanske har annat att göra. Fruar är inga pigor vettu.
  • Mia 492

Vaddå elak bonusmamma?
    Jag har en bonusmamma till min dotter, och hon är fantastisk! Jag har även en bonusmamma till min son, som också är fantastisk!
    Jag tycker som så att, du kan gott offra dig på just dom fredagarna och mysa ner dig i soffan så pappa och barn får sova med varann åtminstonde 2 dagar i månaden (för det var väl oftast bara fredagarna som pappan brukada somna i sängen han också?
    'Han gör väl en del för de barn ni har boendes på heltid hos er eller?
    Då kan han få vara med lite extra för det barn som bara kommer till er varannan helg!
    Jag tycker så!
    Men oavsett, så hoppas jag att ni hittar en lösning som fungerar för er alla, både stora och små.
    Jag tycker du förstorar upp det hela lite grann om jag ska vara ärlig.

• Mia 492
    Mia 492 skrev 2014-02-22 22:28:14 följande:
    Vaddå elak bonusmamma?
    Jag har en bonusmamma till min dotter, och hon är fantastisk! Jag har även en bonusmamma till min son, som också är fantastisk!
    Jag tycker som så att, du kan gott offra dig på just dom fredagarna och mysa ner dig i soffan så pappa och barn får sova med varann åtminstonde 2 dagar i månaden (för det var väl oftast bara fredagarna som pappan brukada somna i sängen han också?
    Då kan han få vara med lite extra för det barn som bara kommer till er varannan helg!
    Jag tycker så!
    Men oavsett, så hoppas jag att ni hittar en lösning som fungerar för er alla, både stora och små.
    Jag vill poängtera det att jag inte är ngn "gillar inte bonusmorsor och jag som är bio har alltid rätt"-typ
    Tycker de bonusföräldrar som tar till sig andras barn i hjärtat i både med och motgång förtjänar massa kramar och uppskattning!
    Jag talar ofta om för mina barns bonusmammor hur mkt jag uppskattar det dom gör, och vad duktiga dom är som ordnar med både det ena och det andra! 2 underbara kvinnor!
  • Anonym (soffan)
    Vaddå elak bonusmamma?
    Jag tycker så!
    Problemet i ts trådstart är ju nu löst med en bäddsoffa men jag undrar ändå, skulle du (försöka) sova i en liten smal soffa som är 20cm för kort?

Alla vet att det är tortyr att inte få sova och man mår dåligt av de och tanken på att måsta genomgå det igen och igen och igen gör en väldigt stressad undermedvetet. Jag tror ts när hon säger att det förvärrar hennes deppression.

(OBS! Det är skillnad på att vaka och inte få sova)
  • Anonym (*morr*)
    Piala skrev 2014-02-22 22:15:41 följande:
    Varför nattar inte du barnet istället då?
    Ja du. Det låter löjligt nu när jag läst folks åsikter om hur jag är Men faktum är att han söver barnet för att få all tid han kan med sitt barn iom att det inte är här så ofta
    Vaddå elak bonusmamma?
    Jag tycker så!
    Soffan är inget man direkt gosar ner sig i för att sova iom att den är för kort. Nu är det som sagt dock löst med en bäddsoffa.

Jag kan dock hålla med om att jag var väldigt irriterad i natt när jag skrev detta och använde ord jag inte skulle använt annars. Sov knappt något natten innan, fick inte sova något vidare den natten heller.
    Sömnbrist är en del i min depression så all sömn är viktig sömn mer än för andra kanske.
  • Mia 492
    Anonym (soffan) skrev 2014-02-22 22:55:19 följande:
    Problemet i ts trådstart är ju nu löst med en bäddsoffa men jag undrar ändå, skulle du (försöka) sova i en liten smal soffa som är 20cm för kort?

Alla vet att det är tortyr att inte få sova och man mår dåligt av de och tanken på att måsta genomgå det igen och igen och igen gör en väldigt stressad undermedvetet. Jag tror ts när hon säger att det förvärrar hennes deppression.

(OBS! Det är skillnad på att vaka och inte få sova)
    Ja jag hade gjort det. Men så har inte jag problem med depression.  Stressad omedvetet, jag tycker det låter som överdrift. Och nu får jag tycka hur jag vill! Och du får tycka hur du vill! Men lider ts så hemskt utav det så är det ju givetvis bra att köpa bäddsoffa. Så kanske fadern och barnet kan ligga däri istället.
  • Anonym (Liz)

Sover barnet i sin mammas säng med? Att din man somnar kan jag förstå, det gör min med när han nattar vår 1.5åring men vi har en 180 säng så är ingen fara.. Använder ni kakelugnen? får juniorsängen plats under fönstret? isf kan barnet ligga i sin säng och pappan ha huvudet mot barnet, kunna hålla barnet i handen med osv, fast det kanske inte funkar? iof om pappan aldrig säger nej så kommer barnet aldrig att somna i sin egna säng.

• Mia 492
    Anonym (*morr*) skrev 2014-02-22 23:05:05 följande:
    Ja du. Det låter löjligt nu när jag läst folks åsikter om hur jag är Men faktum är att han söver barnet för att få all tid han kan med sitt barn iom att det inte är här så ofta

Soffan är inget man direkt gosar ner sig i för att sova iom att den är för kort. Nu är det som sagt dock löst med en bäddsoffa.

Jag kan dock hålla med om att jag var väldigt irriterad i natt när jag skrev detta och använde ord jag inte skulle använt annars. Sov knappt något natten innan, fick inte sova något vidare den natten heller.
    Sömnbrist är en del i min depression så all sömn är viktig sömn mer än för andra kanske.
    Be din läkare skriva ut insomnings tabletter till dig, eller kanske till och med ngt lugnande! Det är inget fel i det!
    Det behöver många av oss i olika perioder i livet.
    Att sova bra, gå ut och gå en rejäl promenad om dagen samt äta regelbundet och bra gör underverk när man mår dåligt.
    Ta itu med sömnproblemet, så kanske din toleransnivå höjs lite med.
    Jag tror efter att ha läst alltihop att du kanske är lite känslig just nu och vad jag skulle anse som bagateller är sådant som blir verkligt svårt för dig.
    Och det tillhör depression!
    Jag hoppas det löser sig för dig!
Svar på tråden Ut ur min säng!