• Anonym (*morr*)

Ut ur min säng!

GAH! Min man har, återigen, somnat när han nattat sitt barn. Barnet sover alltså i M I N  säng och jag får sova på soffan. Med ångest och depression så sover jag illa nog som det är och en påtvingad natt på en för kort soffa bättrar inte direkt på saken.

Två orsaker finns till att jag inte själv flyttar barnet: Ett och det viktigaste är att jag har en skada som gör att jag riskerar att tappa barnet och det vill jag absolut inte. Det andra är att jag avskyr att lägga mig i en varm säng, det är så äckligt vidrigt! Det hade jag väl kunnat komma undan genom att flytta barnet och sen vänta ett tag innan jag la mig, men som sagt, risken att tappa barnet är för stor. (Kan bära en l mjölk och tappa det utan att jag känner att greppet lossnar ens så jag vågar inte testa att flytta barnet)

Visst kan jag väcka maken och kräva att han flyttar barnet men han är vansinnigt svårväckt så risken är för stor att barnet också vaknar på kuppen = då tycker barnet att nu är det morgon! Dvs ingen sömn för mig iaf eftersom maken då får försöka söva om barnet som kommer att skrika = mina två barn som sover kommer att vakna, de är dock tonåringar men ändå och jag kommer inte att somna. Detta medför då att ALLA är trötta och griniga i morgon.

Genom att lägga mig i soffan är bara jag det. Men nu är det nog, jag kommer inte göra ett skit i morgon, mina tonåringar kommer lätt sova till 11 och jag kommer också att lägga mig, han får ta sitt barn och gå ut eller göra vad fan som helst så länge de är tysta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-22 23:53
    Tack för alla råd. Själva sovsituationen är löst genom en bäddsoffa, det fanns faktiskt en som fick plats.

Ang alla råd om våningssäng med dubbelsäng nere, de jag har sett är bara 120 nertill, då får vi alltid sova isär jag och maken. Jag är heller inget fan av att klättra på smala stegar.

Barnet är bestämd på att det ska somna och helst sova i pappas säng som h*n säger. Jag är lika bestämd på att min säng är min säng. Vanligtvis. Just nu har jag inte den kraften att ta striden. Pappan har bättrat sig på alla andra områden utom just sömnen på fredagar. Han är trött efter veckan, barnet är uppspelt.

När vi åkte hem efter soffinköpet talade vi en hel del om detta och han gillar inte heller att sova med barnet men somnar som sagt. Barnet är underbart på dagarna, men vedervärdig att sova med eftersom barnet sparkar som fasen och är varm och svettig. Vissa tycker det är mysigt, men inte vi. Inte i en 160 cm säng som dessutom står med ena långsidan mot väggen. Då kan an inte heller ha knäna utanför.

Jag tackar för alla råd jag har fått och även för insikten jag fick i människors tankar... Trodde detta med att bonusmammor är en andraklassens människor var överdrivet men det var det inte ett dugg.

• Svar på tråden Ut ur min säng!
  • Anonym (*morr*)
    Fånga dagen skrev 2014-02-23 13:04:26 följande:
    Ja just det, varför kan inte pojken ligga ytterst? Det skulle väl lösa problemet.....eller?
    Sängen är 160 cm vi får inte plats alla tre. Barnet ligger helst på tvären, gärna med en arm eller fot under kroppen på en.

Ang att väcka pappan så har jag skrivit om det, pappan är extremt svårväckt så barnet vaknar oftast under försöken och tror då att det är dags att kliva upp = ingen sömn för någon.
  • Ess
    Anonym (*morr*) skrev 2014-02-23 17:38:57 följande:
    Sängen är 160 cm vi får inte plats alla tre. Barnet ligger helst på tvären, gärna med en arm eller fot under kroppen på en.

Ang att väcka pappan så har jag skrivit om det, pappan är extremt svårväckt så barnet vaknar oftast under försöken och tror då att det är dags att kliva upp = ingen sömn för någon.
    Lägg något mjukt under sängen, då slår han sig inte när han trillar ur. Efter ett tag så lär han tröttna på att alltid bli urknuffad av pappan, eller att han har så liten plats att han trillar av sig själv.
  • Anonym (poängen)
    Anonym (*morr*) skrev 2014-02-22 00:47:22 följande:
    Vilken urbota korkad kommentar. Då kan min man likväl knö ner sig i en JUNIORsäng som är 160 cm lång. Jag är 180 och får inte plats PUNKT. MIN säng ska INTE användas av hans barn oavsett hur lite han är här de får sin tid på dagen.

Ja, här kom den viktiga poängen.
    Säg nu detta till din sambo. Han behöver höra det.
  • Anonym (*morr*)
    Ess skrev 2014-02-23 19:57:24 följande:
    Lägg något mjukt under sängen, då slår han sig inte när han trillar ur. Efter ett tag så lär han tröttna på att alltid bli urknuffad av pappan, eller att han har så liten plats att han trillar av sig själv.
    Hahahahahaha, ja det känns inte så snällt men kanske är det vad som behövs.
  • Anonym (poängen)
    Anonym (*morr*) skrev 2014-02-22 14:51:39 följande:
    Det är helt korrekt att detta med sömnen inte är orsaken, som jag skrev tidigare så hjälper det inte till att få mig frisk utan det försvårar det hela.

Ja, jag kom på tack vare tråden, att det ju faktiskt fanns en bäddsoffa som fick plats. Denna har vi nu införskaffat. Att jag inte hade en tanke på den tidigare är dels pga depression en och ångesten, det är ibland mycket svårt att se lösningar och dels på att min man verkligen tycker de är asfula.

MadlenA jag antar att dessa tre barn är DINA egna, som DU har valt att skaffa. Jag har valt en man med barn, jag välkomnar barnet till vårt hem, men jag anser ändå inte att jag ska behöva avstå från nattsömn pga hans oförmåga att hålla sig vaken vid nattning.

Någon skrev att vi skulle ha större säng så alla får plats, det går inte så bra se ritning så förstår du varför. (Den är inte skalenlig) Varken jag eller min man är eg nöjda med lösningen att ha en bäddsoffa, jag vill eg sova i min säng men eftersom det är som det är så är de ändå bättre att jag har någonstans att ta vägen när det händer nästa gång.
    Han är inte nöjd pga fulheten och pga pengarna vi lagt ut på en möbel vi inte kommer att behålla men nu är det som det är som sagt och vi fick båda kompromissa.

Det runda är en kakelugn.

Det går inte att citera. Men det är nog mest synd om 4-åringen. T.S. depression kan omöjligen handla om det som trådstarten handlar om. Depression är ju ändå en diagnos.
  • Anonym (my)
    Anonym (poängen) skrev 2014-02-23 20:02:37 följande:

Ja, här kom den viktiga poängen.
    Säg nu detta till din sambo. Han behöver höra det.

Är det verkligen helt otänkbart att ens säng tillhör EN ENDA person, nämligen den som brukar sova i sängen?

En säng är nåt otroligt personligt, vissa kanske inte vill att någon annan ska sova i den.

Dessutom...är det inte pappans sak att lösa detta? Varför ska TS vara den som är sänglös om så bara för två nätter i månaden?

• Ann Cistrus
    Anonym (my) skrev 2014-02-23 20:20:34 följande:

Är det verkligen helt otänkbart att ens säng tillhör EN ENDA person, nämligen den som brukar sova i sängen?

En säng är nåt otroligt personligt, vissa kanske inte vill att någon annan ska sova i den.

Dessutom...är det inte pappans sak att lösa detta? Varför ska TS vara den som är sänglös om så bara för två nätter i månaden?

Håller med. Att dela säng är nästan som att dela underkläder med någon, så känns det för mig iaf. Jag vill inte vara så intim med någon annan än min sambo och eventuellt mina egna barn om de är sjuka och sover dåligt. Om man, som förälder, flyttar ihop med någon måste man ta med i beräkningen att ens nya sambo förmodligen inte vill dela säng med ens barn och se till att finna en lösning som passar alla. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Shades
    Ann Cistrus skrev 2014-02-23 20:29:32 följande:
    Håller med. Att dela säng är nästan som att dela underkläder med någon, så känns det för mig iaf. Jag vill inte vara så intim med någon annan än min sambo och eventuellt mina egna barn om de är sjuka och sover dåligt. Om man, som förälder, flyttar ihop med någon måste man ta med i beräkningen att ens nya sambo förmodligen inte vill dela säng med ens barn och se till att finna en lösning som passar alla. 
    Att en kvinna har svårt att dela säng med mina barn är ett mindre problem än att mina barn inte vill dela säng med henne. Det är bara för henne att sova någon annanstans och vara en del i någon annans liv.

Saken är den att jag aldrig skulle ha ett förhållande med en kvinna som sätter sig över mina barn för det är deras trygghet som är viktigast för mig. Jag har en stor säng men, precis som många påpekar, blir det trångt ibland med barn i sängen. Då och då sover man riktigt dåligt för att ett barn får för sig att det vill sova nära eller drömmer så det ligger och sparkar en i ryggen halva natten.

Men det är ok för min del. Huvudsaken är att de är trygga för det är en försvinnande kort tid som de vill ha den tryggheten från mig och jag ger den så gärna.

Så... ett flertal kvinnor som skriver i den här tråden skulle aldrig vara värda att vara i en relation med mig eller mina barn men som tur är finns det kvinnor som delar min syn på hur barn skall behandlas.
  • Anonym (poängen)

Jag låter barnbarnen somna i min säng och jag låter dem komma över om de vaknar på natten.

Men jag förstår av inläggen i den här tråden att det är en ovanlig inställning.

Då är det ju något mera än ett praktiskt problem som ju alltid går att lösa.

• Tajjah

Har 2 barn sen tidigare pojk på 6 år å tös på 3 år å en bebba som kommer närsom, här är det tvärtom....dottern sover i eget rum alltid gjort, pojken däremot... han somnar efter några om å men å konsekvent måste man va i eget rum, men kommer till vår säng under natten/sen kväll, JAG tycker de e skitjobbigt sambon däremot inte....nu har jag äntligen fått han åninse att alla mår bättre av att sonen min lär sig sova i egen säng, mkt pga att han lär sig va trygg i sig själv osv.. men oftast vaknar vi på morron av att han ändå ligger mellan oss...men här är de biologiska mamman dvs jag som tycjer de e dags att han lär sig sova i egen säng

Svar på tråden Ut ur min säng!