• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • marcink

Haha, ja, högtider hos min mamma är verkligen så som kidA beskrev. Vi lagar mat, vi pratar om mat, vi läser lite ut en judebok och sen äter vi. Men det är ju det det handlar om, att vara tillsammans och ha det trevligt lite så där.

Prinsen av Egypten var skitsmart ide, det har jag inte tänkt på. Vi får väl se hur det går med Pesach, men jag har en rätt liberal syn på det här. Bara vi vet vad vi är (judar), vad vi borde fira (pesach) och hur man borde göra (rätt) så kvittar det hur det blir sen. :)

• Chaia

Ja, Prinsen av Egypten är en jättebra introduktion till Pesach. Både för barn och för vuxna

• bubele

Marcink
    Jag gillar din inställning

Vet ni, jag har ingen feber!!!!! Så imorgon blir det jobb igen tror jag. Om jag orkar. Är väldigt matt efter den här pärsen.

KidA
    Jag fick Placebos nya skiva i Londonpresent

• bubele

Mayasmama
    En jättestor kram till dig kommer här. Förstår att det är jobbigt när hon är borta men de tio dagarna kommer att gå fortare än du tror. Och tänk vad mycket roligt hon har att berätta för dig när ni ses!
    Pratar hon bra hebreiska förresten?

• elims

Chaia, gissa vad jag sitter och dricker?!!

Men du, jag måste bara få ställa en dum fråga...det står på båda sorterna jag köpte att de innehåller "gräddvanilj". Betyder det att de är mjölkiga då?!

• elims

fajga

Kul att du mår bättre! refua shlema, som man säger på hebreiska, hoppas du blir helt frisk snart!

• Chaia

elims:

Svår fråga det där med "gräddvaniljen" faktiskt.. Jag vet att det finns smakämnen som kan innehålla mjölk, men det vanligaste är nog att de inte är mjölkiga. Hmmm.. Inte så klargörande kanske

• bubele

Elims
    Todah rabah
    Nu skall jag bara försöka få igång aptiten oxå...nån som har nåt tips?

Och innan jag gör det skall jag gå och skälla lite på de två ögontjänarna till pälsbollar som nu är uppe på diskbänken båda två för att de tror att jag inte ser

• elims

Mysteriet är löst. jag ringde och frågade

Gräddvanilj är inte mjölkigt. Te med yoghurt i kan däremot vara det eftersom det ofta ligger hela bitar med yoghurt i.