• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Elims

mangokycklingen verkar supergod.

• elims

Hattifnatt

Gräddvanilj ingick som ingrediens i de tesorter jag och Chaia köpte idag. Det ena teet jag köpte är ett svart te (heter Bailys) och innehåller kakaoböna och gräddvanilj, det andra är ett rött te från sydafrika (Rooibos jordgubbsdröm) med smak av jordgubb och gräddvanilj, med bitar av jordgubb i.

jag tycker annars som du, te ska drickas med mjölk!

• elims

ellinorsmamma

Ja visst verkar den god. Det ska vara till shabbes. Var ett tag inne på den sista på listan, men nu vet jag inte... har för mycket att välja mellan!!

Har du kanske något recept annars att dela med dig av?!

• Hattifnatt

Elims - coq au vin-receptet innehåller sidfläsk, vad skulle du använda istället?
    Det svarta teet, köpte ni det i lösvikt eller i påsar?

Hm, just mail från en kollega som påminde mig om att jag har 70 tentor att rätta tills i morgon...*trött* Jag hade lagt dem på pianot och sedan glömt dem alldeles.

Mayasmama - jag tycker det är jobbigt att vara ifrån barnen bara en natt, så förstår hur du känner dig. Och som gravid är i varje fall jag extra "lipig" (affektlabil är väl det fina ordet för den ständiga gråtmildheten).

KidA och Marcink - hur går det med era matzos? Norrköping?

• Chaia

elims:

Alla recepten verkar goda, men jag är lite inne på den där viltkycklingen.

Hattifnatt:

Det var lösviktste vi köpte. Det fanns så många sorter att välja på och alla verkade lika goda. Elims och jag fick verkligen kämpa för att inte köpa allihop

Vad är det för ämne du undervisar i? (Med tanke på tentorna)

• mayasmama

go kväll allihopa.....

det e lite svårt att veta vad man skall hitta på på eftermiddagarna och kvällarna när man inte har barn hemma....

fajga: maya förstår en hel del hebreiska , mer än hon själv tror,men hon pratar inte mkt och inte spontant liksom men förra året hon var i israel en vecka utan mig så började honprata en del så hoppas att det blir mer nu....

hattifnat: det e mkt pga graviditeten som jag reagerar så starkt för som sagt hon har varit i israel utan mif förra året också men det var inte alls så jobbigt som denna gången, jag började gråta redan i bilen på väg till flygplatsen, men nu har jag pratat med henne på datorn och hon har det bara bra och flygresan gick bra, hon sov hela vägen....hon berättade att det ösregnar i israel.....

• hot fuss

marcink

jo jag har redan det på nedladdning. förresten får du inte länka sådär här inne på fl

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206