• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

Vad gör ni alla idag då?!

Här har man både jobbat och varit på möten, fått godkänt av sin handledare på sin speciallitteraturuppsats (är såååå glad! ), köpt matze och pluggat lite. Nu har jag tänkt sitta och planera ihop veckans måltider så att vi kan kunna åka och storhandla. Ikväll blir det vegbiffar och kokt potatis med brunsås & rödvinbärsgelé till, vad ska ni andra äta för något?! Inspirera mig!

• bubele

Ni får jättegärna inspirera mig oxå...dagens intag har bestått av saft och lite olika juicer. Mannagrynsgröt kanske?

• mayasmama

idag har vi köpt mcDonalds efter simskolan....skönt att slippa laga mat.....

• elims

Vet ni vem Matisyahu är?!

Har precis fixat biljetter till hans koncert i maj, ska bli superkul!

mc donalds, vad gott!
    Min middagslista är färdig iallafall:
    * färsbiffar, potatis, brunsås, rödvinbärsgelé och grönsallad
    * pasta salmone
    * kokt torsk och potatis med skirat smör, hackat ägg och kokt broccoli.
    * ugnsnachos
    * quorngratäng med ris och sallad
    * shabbes...

• elims

av vaddå, maten?!

Hur mår du nu förresten?! är du påväg att bli bättre?!

• bubele

Nä...ligger bara i soffan som ett kolli . Hoppas det vänder snart.

Jepp, matplaneringen är imponerande. Önskar att jag kunde vara så strukturerad

• elims

äsch, matlagning å receptsök är ju kul ju!

här är matisyahu förresten
    upp i menyn under "video" kan man kolla in två av hans musikvideos!
    www.hasidicreggae.com/

• Hattifnatt

God afton!

Här har vi haft en skön söndag, inhandlat blommor till krukan på balkongen bland annat, och planterat dessa, ser entusiastiskt vårlikt ut

Fajga- stackare som fortfarande är sjuk!

Elims - vi gör också storinköp en gång i veckan, och jag brukar planera ett par middagar framöver, men inte riktigt hela vecka. I dag har vi ätit fiskbiffar, med paprika, selleri, koriander, sambal oelek och hokifilé, riktigt gott! (maken lagade dessa medan jag och barnen jäste framför tv:n och såg Ice Age 1 som sonen bara älskar!)

Matisyaho är obekant, skall genast kollas in! Tack för länk!

Och så Elims (och ni andra som kanske också vet); jag läste i något inlägg tidigare om din träning/work out och anade mig till att du täcker håret (?). Att gifta kvinnor gör det är ju inget unikt för judendomen, det görs ju i många kulturer inklusive här i Sverige förr ("fruhätta"). Men varifrån stammar judendomens täckande av håret hos gifta kvinnor, står det i Torah eller är det en tradition?

• Chaia

elims: Kul med Matisyahu!! Har hört några låtar med honom och det är svårt att inte ryckas med. Är konserten i Israel eller?

fajga: Din stackare.. Hoppas att du vaknar imorgon och känner dig mycket bättre!