• Zopiklon

Lön sjuksköterska vs undersköterska

Liten enkät för att få ett hum om hur lönen skiljer sig mellan usk och ssk här på FL!

I tråden skriver du din lön och hur lång erfarenhet du har av yrket.
    Det här är grundlön på heltid som räknas!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska
  • Anonym (usk)
    MsMamma skrev 2014-03-09 11:39:12 följande:

inser att jag har underbetalt! Får 17500 brutto. Värdelös lön!

(Undersköterska med 10 års erfarenhet, varit utbildad 5 av dessa år)

Landstinget?
  • Zopiklon
    Anonym (usk) skrev 2014-03-09 12:01:27 följande:
    Hur många av usk har lång erfarenhet då för att hamna där? Ssk drar ifrån väldigt fort istället. 

Drar ifrån fort?  Hur utläser du det?
  • mr me
    Oleanna skrev 2014-03-09 11:43:39 följande:
    Nej men att hävda att de inte har  formell utbildning är något annat.
    Det krävs heller inte. En sjukvårdande inrättning som ett sjukhus kan förordna vem de vill till undersköterska utan att denne har någon utbildning.
  • Anonym (usk)

11 hr 27000 plus två ligger i kategori 3 som är sammalön som de flesta usk. Så de flesta ssk ligger högre. Man kan jobba många år som usk utan att få högre lön och de flesta kommer inte upp i i kategori 9 och tio..bara att läsa  vad folk har skrivit och hur de har röstat.

• Zopiklon
    Anonym (usk) skrev 2014-03-09 12:14:49 följande:
    11 hr 27000 plus två ligger i kategori 3 som är sammalön som de flesta usk. Så de flesta ssk ligger högre. Man kan jobba många år som usk utan att få högre lön och de flesta kommer inte upp i i kategori 9 och tio..bara att läsa  vad folk har skrivit och hur de har röstat.

Du drar slutsatser av denna extremt lilla omröstning...men kolla in hur lång erfarenhet de som röstat på mer än 27000 har...inte direkt nyfärdiga, dessutom uppger flera av de som skrivit att de har en vub...kan det påverka tro? Vi vet inte heller om de är privatanställda eller inom SKLs avtal. MYCKET vi inte vet, så absolut inga slutsatser kan dras
    Men många ssk tjänar mindre än många uskor. Så är det. Men vad säger det egentligen?
  • Oleanna
    mr me skrev 2014-03-09 12:14:47 följande:
    Det krävs heller inte. En sjukvårdande inrättning som ett sjukhus kan förordna vem de vill till undersköterska utan att denne har någon utbildning.
    Inte i våran kommun .De måste uppvisa gymnasiebetyg. Du kan inte ens söka usk utan   minst 2 årig eller likvärdig utbildning. Finns inga biträden  här alls.
    Kanske i andra delar av Sverige, men det kan inte jag svara på.
  • Zopiklon
    mr me skrev 2014-03-09 00:03:10 följande:
    Ursäkta att jag bryter in här, men är det relevant att jämföra undersköterskor med sjuksköterskor? Varför?

En sjuksköterska är högskoleutbildad, innehar en skyddad yrkestitel och är legitimerad för sin yrkesroll. Det vore mer rimligt att jämföra dessa med läkare än med undersköterskor som inte ens kräver någon formell utbildning.

För att det i nån annan tråd diskuterades. Så jag gjorde en omröstning. Jag vet ju att det finns undersköterskor som tjänar mer än sjuksköterskor. Ibland är det helt ok och ibland kanske inte.

Men om du känner för det kan du väl göra en omröstning för jämförelsen med läkare. Och har du mer tid kan du väl göra en omröstning om det är relevant att göra en omröstning
  • Anonym (usk)
    Zopiklon skrev 2014-03-09 12:20:10 följande:

För att det i nån annan tråd diskuterades. Så jag gjorde en omröstning. Jag vet ju att det finns undersköterskor som tjänar mer än sjuksköterskor. Ibland är det helt ok och ibland kanske inte.

Men om du känner för det kan du väl göra en omröstning för jämförelsen med läkare. Och har du mer tid kan du väl göra en omröstning om det är relevant att göra en omröstning
    Hade varit intressant att se mellan specalist ssk och vanliga.. vanliga usk och de som har mer på benen i kurser osv Eller privat  i lön jämfört med statligt.
  • Zopiklon
    Anonym (usk) skrev 2014-03-09 12:24:54 följande:
    Hade varit intressant att se mellan specalist ssk och vanliga.. vanliga usk och de som har mer på benen i kurser osv Eller privat  i lön jämfört med statligt.

Bara att starta en tråd om man är nyfiken!
  • Anonym (usk)
    Zopiklon skrev 2014-03-09 12:25:49 följande:

Bara att starta en tråd om man är nyfiken!
    Får göra det ikväll.
Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska