• Zopiklon

Lön sjuksköterska vs undersköterska

Liten enkät för att få ett hum om hur lönen skiljer sig mellan usk och ssk här på FL!

I tråden skriver du din lön och hur lång erfarenhet du har av yrket.
    Det här är grundlön på heltid som räknas!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska
  • modsey
    Aricept skrev 2014-03-12 23:44:40 följande:
    SSK/SPL, två års erfarenhet, 34 000 sek /månad i grundlön. Grupp 5. Skrev ett år tidigare men det blev två år nu i januari... Började i januari 2012
    Norsk lön?
  • Aricept
    modsey skrev 2014-03-13 07:32:12 följande:
    Norsk lön?

Omräknat i svenska
  • Anonym (???)

Jag personligen tycker att det skall vara skillnad på ssk lönen beroende på var man arbetar. Dvs arbetar du på akutmottagningen skall du ha högre lön än om du arbetar på äldreboende. Eller har jag fel?

• Aricept

Anonym (???): Varför? Borde vara tvärt om isåfall. På ett äldreboende är du allt som oftast ensam eller kanske har en ssk kollega. På akuten har man flera ssk kollegor. Bättre isåfall att man får lön efter arbetserfarenhet som sjuksköterska.

• modsey
    Anonym (???) skrev 2014-03-13 15:55:26 följande:
    Jag personligen tycker att det skall vara skillnad på ssk lönen beroende på var man arbetar. Dvs arbetar du på akutmottagningen skall du ha högre lön än om du arbetar på äldreboende. Eller har jag fel?
    hur motiverar du det?
  • Aricept

jannej: Det skrev jag i inlägget...

• Anonym (Snart färdig)

Snart färdig USK:a och hamnar i grupp 7, 18000:- in baserat på heltid och har jobbat 2 år nu.

• Anonym (???)
    Aricept skrev 2014-03-13 17:10:20 följande:
    Anonym (???): Varför? Borde vara tvärt om isåfall. På ett äldreboende är du allt som oftast ensam eller kanske har en ssk kollega. På akuten har man flera ssk kollegor. Bättre isåfall att man får lön efter arbetserfarenhet som sjuksköterska.
    På äldreboende så gör du inte så mkt som inte än undersköterska skulle klara av utan mkt av det som ssk gör idag på ett äldreboende gjorde vi undersköterskor förr innan det bestämdes att ssk enbart skulle ha ansvar över det.

På sjukhus har ssk mer ansvar och mer krävande arbetsuppgifter därför skall de också ha mer i lön. Det måste också vara mer utvecklande att arbeta på ett sjukhus än på ett äldreboende.
  • Anonym (student)
    Anonym (???) skrev 2014-03-14 14:08:49 följande:
    På äldreboende så gör du inte så mkt som inte än undersköterska skulle klara av utan mkt av det som ssk gör idag på ett äldreboende gjorde vi undersköterskor förr innan det bestämdes att ssk enbart skulle ha ansvar över det.

På sjukhus har ssk mer ansvar och mer krävande arbetsuppgifter därför skall de också ha mer i lön. Det måste också vara mer utvecklande att arbeta på ett sjukhus än på ett äldreboende.
    På ett boende så krävs det att det görs bedömningar på ett helt annat sätt än på akuten, som sjuksköterska där så måste man ta beslut om sjukhus/läkarkontakt på ett annat sätt.

Det är utmanande på ett helt annat sätt än på akuten eller på en avdelning, båda har sina egna utmaningar och fördelar. Att nedvärdera det ena med att mena att det är mer krävande arbetsuppgifter på det ena stället är fel...
  • Eisa
    Anonym (???) skrev 2014-03-14 14:08:49 följande:

Tycker du? Jag tycker det verkar läskigt att ensam försöka lindra Anna-Gretas, 95 år, andnöd. Finns ingen läkare i rummet bredvid att fråga då.
Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska