• Zopiklon

Lön sjuksköterska vs undersköterska

Liten enkät för att få ett hum om hur lönen skiljer sig mellan usk och ssk här på FL!

I tråden skriver du din lön och hur lång erfarenhet du har av yrket.
    Det här är grundlön på heltid som räknas!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska
  • Anonym (ssk)

Brutto eller netto? 2200€ brutto, ca 1900-2000€ netto. Jobbat drygt 3 år som ssk.

• Zopiklon
    Anonym (ssk) skrev 2014-03-08 16:34:59 följande:
    Brutto eller netto? 2200? brutto, ca 1900-2000? netto. Jobbat drygt 3 år som ssk.

Vet inte vad du tycker grundlön räknas som...
  • ketalar

Spec ssk 32 400 kr i grundlön. 18 år i yrket. 

• Aricept

SSK, ett års erfarenhet, 34 000 sek /månad i grundlön. Grupp 5.

• mr me

Ursäkta att jag bryter in här, men är det relevant att jämföra undersköterskor med sjuksköterskor? Varför?

En sjuksköterska är högskoleutbildad, innehar en skyddad yrkestitel och är legitimerad för sin yrkesroll. Det vore mer rimligt att jämföra dessa med läkare än med undersköterskor som inte ens kräver någon formell utbildning.

• Anonym (Dsk)
    mr me skrev 2014-03-09 00:03:10 följande:
    Ursäkta att jag bryter in här, men är det relevant att jämföra undersköterskor med sjuksköterskor? Varför?

En sjuksköterska är högskoleutbildad, innehar en skyddad yrkestitel och är legitimerad för sin yrkesroll. Det vore mer rimligt att jämföra dessa med läkare än med undersköterskor som inte ens kräver någon formell utbildning.
    Kanske därför att på många ställen ligger undersköterskors och sjuksköterskors löner (trots högskoleutbildning och skyddad yrkestitel) väldigt nära varandra.
  • Anonym (pia)
    mr me skrev 2014-03-09 00:03:10 följande:

Hur ska en SSK kunna jämföra sig med en läkare.
    På en ssk  utbildning kan man komma in på nästan vilka betyg som helst på en del ställen.
    En SSK utbidning klarar vilken normalbegåvad svensk som helst.
    Färdig SSK kan man vara vid 22 års ålder
    En SSK huvudsakliga uppgift är omvårnad

För att bli läkare krävs lite mer än så
  • Anonym (Snart klar)

Fast det hade blivit mer relevant om vi hade skiljt på vidareutbildade och grundutbildade, landsting/kommunal/privat sektor samt haft med ett årsspann med aktiva arbetsår. Annars blir det knappast någon rättvis jämförelse Flört

Jag går ut ssk-utb i sommar, fått ingångslön på 23500 + OB i landstinget. Om jag fixar C-uppsatsen vill säga Obestämd

• Anonym (Snart klar)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-09 00:16:57 följande:
    Hur ska en SSK kunna jämföra sig med en läkare.
    På en ssk  utbildning kan man komma in på nästan vilka betyg som helst på en del ställen.
    En SSK utbidning klarar vilken normalbegåvad svensk som helst.
    Färdig SSK kan man vara vid 22 års ålder
    En SSK huvudsakliga uppgift är omvårnad

För att bli läkare krävs lite mer än så
    * Betygen varierar mellan 16.5-20.5 som lägsta intag på sjuksköterskeprogrammet, beroende på studieort. Vilken normalbegåvad person som helst klarar läkarlinjen (har flera polare som säger att det svåra är att komma in...), perfekt att bli klar vid 22! Hinner jobba många år till pension, eventuellt även jobba ett par år innan man skaffar barn också. Ser inte hur detta på något sett har med saken att göra.

Tro vad du vill, men omvårdnad är lika viktigt som det medicinska. Vilket kan vara väl så svårt ibland.

Däremot håller jag med om att man inte ska jämföra läkare och sjuksköterskor, men främst för att de har olika uppgifter i vården och behövs likaväl båda två och inte för att det skulle vara bättre eller finare med det ena yrket.
Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska