• Zopiklon

Lön sjuksköterska vs undersköterska

Liten enkät för att få ett hum om hur lönen skiljer sig mellan usk och ssk här på FL!

I tråden skriver du din lön och hur lång erfarenhet du har av yrket.
    Det här är grundlön på heltid som räknas!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska
  • felix veritas
    Anonym (???) skrev 2014-03-14 14:08:49 följande:
    På äldreboende så gör du inte så mkt som inte än undersköterska skulle klara av utan mkt av det som ssk gör idag på ett äldreboende gjorde vi undersköterskor förr innan det bestämdes att ssk enbart skulle ha ansvar över det.

På sjukhus har ssk mer ansvar och mer krävande arbetsuppgifter därför skall de också ha mer i lön. Det måste också vara mer utvecklande att arbeta på ett sjukhus än på ett äldreboende.
    Men det är ju sådant här man skriver när man inte fattar vad en bedömning är och när man inte är eller har jobbat som sjuksköterska själv. Jag tror det är därför vi är så underbetalda som vi är.
  • Anonym (student)
    felix veritas skrev 2014-03-14 15:41:33 följande:
    Men det är ju sådant här man skriver när man inte fattar vad en bedömning är och när man inte är eller har jobbat som sjuksköterska själv. Jag tror det är därför vi är så underbetalda som vi är.
    Väl sagt! Visar tyvärr tydligt hur vissa undersköterskor ser på sjuksköterskor i kommunen...
    Det är tragiskt.
  • felix veritas
    Anonym (student) skrev 2014-03-14 15:49:39 följande:
    Väl sagt! Visar tyvärr tydligt hur vissa undersköterskor ser på sjuksköterskor i kommunen...
    Det är tragiskt.
    Tror att de uskor som jobbat ett tag och är normalbegåvade fattar lite mer faktiskt.
  • Anonym (student)
    felix veritas skrev 2014-03-14 15:52:00 följande:
    Tror att de uskor som jobbat ett tag och är normalbegåvade fattar lite mer faktiskt.
    Ja, absolut, tack och lov.
  • Aricept

Anonym (???): På ett boende, ex äldreboende, är det ssk som gör alla bedömningar (med hjälp av uskans dokumentationer), journalför allt, har kontakt med anhöriga, läkarronder, bodprover, byte/insättning av permanent kateter, läkemedelshantering, delegering till usk av läkemedel, sårstell, nutrintion/trycksår/fall prevention och mycket mycket mera. Det är de allt som oftast ensamma med att göra. Och det är inget uskan gör, eller någonsin har gjort.

• Zopiklon
    Eisa skrev 2014-03-14 14:27:35 följande:

Tycker du? Jag tycker det verkar läskigt att ensam försöka lindra Anna-Gretas, 95 år, andnöd. Finns ingen läkare i rummet bredvid att fråga då.

Fast ambulansen kommer ju ganska snart, förhoppningsvis, som kommunsköterskan kan du ju eg bara vänta..
  • En blå giraff
    felix veritas skrev 2014-03-14 15:41:33 följande:

Tack. Precis så är det.
  • Anonym (lena77)

Uska 23.000. För lågt ! Då jag även har akademisk examen och jobbar på gruppboende för ungdomar med sociala problem. Har beteendevetenskaplig utbildning.

Betalar privat sektor bättre?

• Sweet Sofia

Sjuksköterska i kommunen, kategori 5 (dock en bra bit över 27000) jobbat i snart 2.5 år.

• Längtar2012
    Anonym (???) skrev 2014-03-14 14:08:49 följande:
    På äldreboende så gör du inte så mkt som inte än undersköterska skulle klara av utan mkt av det som ssk gör idag på ett äldreboende gjorde vi undersköterskor förr innan det bestämdes att ssk enbart skulle ha ansvar över det.

På sjukhus har ssk mer ansvar och mer krävande arbetsuppgifter därför skall de också ha mer i lön. Det måste också vara mer utvecklande att arbeta på ett sjukhus än på ett äldreboende.

Åh herregud, vilken verklighet lever du i?
    Jag har jobbat på akutavdelning, infektionsavdelning, medicinavdelning, ortopedavdelning och nu demensboende. Ensam ssk med ansvar för 32 dementa brukare (jour-ssk tar över på jourtid). Och ALDRIG har jag haft så mycket ansvar eller arbetsuppgifter som nu!

Men där ser man va folk har för förutfattade meningar. Men jag skulle lätt gå ner i stressnivå å börja jobba på akuten igen, när jag vill varva ner som pensionär...

Svar på tråden Lön sjuksköterska vs undersköterska