• Zopiklon

Är detta serviceyrken?

Sjukvårdspersonal, poliser, räddningstjänsten.

Har man valt ett serviceyrke om man utbildar sig och börjar jobba inom något av ovan? Precis som man hade utbildat sig till frisör, servitris, fastighetsmäklare, rörmokare osv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta serviceyrken?
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:25:31 följande:
    polisen är ett service yrke även om dom får betalt av staten.

Kan du utveckla? Och vad har det att göra med att staten betalar?
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:31:24 följande:
    Dom får ju redan betalt för service som dom gör, av staten. det är inte många privatägda poliser i Sverige.

Ok, du tänkte så. Men på vilket vis är det ett serviceyrke. Bara poliser, inte brandmän och vårdpersonal?
  • A horse is not a home
    Zopiklon skrev 2014-03-09 17:44:12 följande:

Ok, du tänkte så. Men på vilket vis är det ett serviceyrke. Bara poliser, inte brandmän och vårdpersonal?
    men alltså varför ska jag serva dom, men ja jag tycker att dom får dåligt betalt. sällan man ser en polis bo i en lyxvilla nånstans om han inte spelar på hästar och har tur, om man tror på tur.  vi kan jämföra public service och polisen, tv kabel tv kan du hitta gratis så det om jag utnyttjar så kan jag serva för det, men polisen får redan betalt av staten, dom har sin lön och plus mer får dom, att hålla på och åka omkring och väsnas med sina sirener är ingen service egentligen. att fråga legitimation på illegala invandrare, har dom inga knarkare, våldtäktsmän att ta hand om?
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:52:26 följande:
    men alltså varför ska jag serva dom, men ja jag tycker att dom får dåligt betalt. sällan man ser en polis bo i en lyxvilla nånstans om han inte spelar på hästar och har tur, om man tror på tur.  vi kan jämföra public service och polisen, tv kabel tv kan du hitta gratis så det om jag utnyttjar så kan jag serva för det, men polisen får redan betalt av staten, dom har sin lön och plus mer får dom, att hålla på och åka omkring och väsnas med sina sirener är ingen service egentligen. att fråga legitimation på illegala invandrare, har dom inga knarkare, våldtäktsmän att ta hand om?
    Jaja...det var ju trevligt så länge det var seriöst...
  • A horse is not a home
    Zopiklon skrev 2014-03-09 17:57:01 följande:
    Jaja...det var ju trevligt så länge det var seriöst...
    få höra vad du tycker och tänker, få se om du har grymma argument och komma med. om det var det du jagade så att säga, jag jagar inget iaf. jag tycker det är kul att diskutera, vi sitter inte i regeringen eller?
  • Zopiklon
    A horse is not a home skrev 2014-03-09 17:59:10 följande:
    få höra vad du tycker och tänker, få se om du har grymma argument och komma med. om det var det du jagade så att säga, jag jagar inget iaf. jag tycker det är kul att diskutera, vi sitter inte i regeringen eller?

varför du ska serva poliser.....håll dig till ämnet istället för att prata om lyxvilla o what ever...
  • Vinterankan

Jag tycker att de är serviceyrken på samma sätt som jag tycker att mitt yrke som IT-konsult är ett serviceyrke. De har en motpart (patient, brottsoffer mm) som de ska hjälpa efter bästa förmåga på ett professionellt sätt. Precis på samma sätt som jag har en motpart (ett företag) som jag ska hjälpa enligt bästa förmåga.

• Queenie70
    Vinterankan skrev 2014-03-09 19:19:17 följande:
    Jag tycker att de är serviceyrken på samma sätt som jag tycker att mitt yrke som IT-konsult är ett serviceyrke. De har en motpart (patient, brottsoffer mm) som de ska hjälpa efter bästa förmåga på ett professionellt sätt. Precis på samma sätt som jag har en motpart (ett företag) som jag ska hjälpa enligt bästa förmåga.

Med den definitionen är nästan alla yrken serviceyrken. Ingen arbetar ju i ett vaacum.
  • Zopiklon
    Vinterankan skrev 2014-03-09 19:19:17 följande:

Du tar betalt o ju bättre du är ju mer vinst blir det
Svar på tråden Är detta serviceyrken?