Vinterankan skrev 2014-03-10 02:08:05 följande:
Ett serviceyrke innebär att man ska vara trevlig, professionell och göra sitt bästa för att möta motparten utefter dennes behov, inte att man ska springa och servera kaffe eller göra något som ligger utanför ens arbetsuppgifter. Förväntar du att servitören ska torka dig i arslet? Frisören springa med kaffe till dig? Bartendern boka hotellrum? Jag gör ingenting av detta i mitt jobb (som jag som sagt också ser som ett serviceyrke). Men jag utgår från kundens behov och gör mitt bästa för att hjälpa denne inom ramen för mina arbetsuppgifter vilket är att fixa systemet så att det blir på det bästa sättet för just deras organisation. På samma sätt som jag förväntar mig att få en säng anvisad som jag kan ligga i om jag kommer in till akuten och slagit mig på så sätt att det är väldigt obehagligt att sitta upp och vänta även fast det normala när man är på akuten är att man kan sitta. Och också förväntar mig att man inte är arg eller tjurig mot mig utan anledning. Och att bemöta mig efter mina behov innebär inte heller att jag ska bestämma vilken behandling, undersökning eller läkare jag ska få, men som sagt att man kanske kan få en säng om man har behov av det, om man är rädd så kanske man behöver bli bemött med en extra trevlig torn mm mm.
Fast det du beskriver är inte service - det är en beskrivning av ett gott bemötande som tar hänsyn till individen och en korrekt bedömning av omvårdnadsbehovet du har som patient. Jag anser inte att vården är en servicesektor - men att alla som jobbar mot patienter ska ge dem ett gott bemötande och ta hänsyn till var och ens behov. Självklart är jag trevlig, professionell och aldrig personlig med mina patienter - men alltför många tror att de kommer till ett hotell när de läggs in hos oss, tyvärr. Man ser vårdpersonal som servicepersonal som ska servera fika, torka upp spilld mjölk och bädda sängen åt människor som är fullt kapabla att göra detta själva. Naturligtvis finns det ibland behov av att göra sådant för att patienten inte själv klarar av det - men är det service, eller är det en del i omvårdnaden och omvårdnadsdiagnoserna - jag hävdar det sista. Dvs åtgärder och diagnoser som syftar till att motverka till exempel trycksår hos någon som är sängliggande och inte klarar av att sitta uppe men som behöver ha en ren och slät bäddmiljö för att inte ytterligare problem ska uppstå, eller den som är skyddsisolerad på grund av att patienten inte har något immunförsvar i samband med cytostatikabehandling och därför behöver få maten serverad på rummet av "säkerhetsskäl". Eller den som behöver matas för att alls få i sig någon näring och undvika att bli undernärd. Listan kan fortsätta i alla oändlighet.
Vårdens uppgift är inte att ge "kunden" det den betalar för, det är att ge den bästa möjliga vården oavsett individens ekonomiska, sociala eller fysiska förutsättningar. Ibland ingår "service" i den vården, vare sig vi vill det eller inte, men det innebär inte att vårdsektorn är en servicesektor!