• Zopiklon

Är detta serviceyrken?

Sjukvårdspersonal, poliser, räddningstjänsten.

Har man valt ett serviceyrke om man utbildar sig och börjar jobba inom något av ovan? Precis som man hade utbildat sig till frisör, servitris, fastighetsmäklare, rörmokare osv.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är detta serviceyrken?
  • Vinterankan
    Queenie70 skrev 2014-03-09 19:25:43 följande:
    Med den definitionen är nästan alla yrken serviceyrken. Ingen arbetar ju i ett vaacum.

Ja så tycker jag också att nästan alla yrken är serviceyrken
  • Zopiklon
    Vinterankan skrev 2014-03-09 21:21:31 följande:

Mao, när du kliver in på akuten så förväntar du dig en stab av människor som gör allt i sin makt att serva dig, så du kanske delar ut lite dricks när du går hem? Hämtar kaffe, torkar dig i arslet, fixar enkelrum osv, bara för att det är ett serviceyrke.
  • modsey

Nej snarare are ett samhällsyrke

• Prutt
    Mantrasina skrev 2014-03-09 17:21:15 följande:
    Tycker absolut inte att något av polisväsende, räddningstjänst eller sjukvård är serviceyrken.  Serviceyrken är inriktade på kundbetjäning. Alla de tre ovan nämnda är snarare samhällstjänster som har med säkerhet och trygghet att göra. Även sjukvården.  För att ta mig själv, sjuksköterska, som exempel. Min uppgift är att ge läkemedel, och utföra omvårdnadsåtgärder som leder till att sjuka personer blir friska(re), och att hindra att de tar permanent skada (ytterligheten av skada är alltså död) av sjukdomstillstånd eller trauman, Mina patienter ser mig däremot ibland som någon som ska serva med rena handdukar, komma med mat etc etc. Naturligtvis kan jag också göra det - ibland - när patienten själv inte förmår hämta sådant på egen hand, men gör det mitt yrkes uppgift till att betjäna kunden? Njae, inte i mina ögon.

• Vinterankan
    Zopiklon skrev 2014-03-09 22:38:55 följande:
    Mao, när du kliver in på akuten så förväntar du dig en stab av människor som gör allt i sin makt att serva dig, så du kanske delar ut lite dricks när du går hem? Hämtar kaffe, torkar dig i arslet, fixar enkelrum osv, bara för att det är ett serviceyrke.

Ett serviceyrke innebär att man ska vara trevlig, professionell och göra sitt bästa för att möta motparten utefter dennes behov, inte att man ska springa och servera kaffe eller göra något som ligger utanför ens arbetsuppgifter. Förväntar du att servitören ska torka dig i arslet? Frisören springa med kaffe till dig? Bartendern boka hotellrum? Jag gör ingenting av detta i mitt jobb (som jag som sagt också ser som ett serviceyrke). Men jag utgår från kundens behov och gör mitt bästa för att hjälpa denne inom ramen för mina arbetsuppgifter vilket är att fixa systemet så att det blir på det bästa sättet för just deras organisation. På samma sätt som jag förväntar mig att få en säng anvisad som jag kan ligga i om jag kommer in till akuten och slagit mig på så sätt att det är väldigt obehagligt att sitta upp och vänta även fast det normala när man är på akuten är att man kan sitta. Och också förväntar mig att man inte är arg eller tjurig mot mig utan anledning. Och att bemöta mig efter mina behov innebär inte heller att jag ska bestämma vilken behandling, undersökning eller läkare jag ska få, men som sagt att man kanske kan få en säng om man har behov av det, om man är rädd så kanske man behöver bli bemött med en extra trevlig torn mm mm.
  • Mantrasina
    Vinterankan skrev 2014-03-10 02:08:05 följande:

Ett serviceyrke innebär att man ska vara trevlig, professionell och göra sitt bästa för att möta motparten utefter dennes behov, inte att man ska springa och servera kaffe eller göra något som ligger utanför ens arbetsuppgifter. Förväntar du att servitören ska torka dig i arslet? Frisören springa med kaffe till dig? Bartendern boka hotellrum? Jag gör ingenting av detta i mitt jobb (som jag som sagt också ser som ett serviceyrke). Men jag utgår från kundens behov och gör mitt bästa för att hjälpa denne inom ramen för mina arbetsuppgifter vilket är att fixa systemet så att det blir på det bästa sättet för just deras organisation. På samma sätt som jag förväntar mig att få en säng anvisad som jag kan ligga i om jag kommer in till akuten och slagit mig på så sätt att det är väldigt obehagligt att sitta upp och vänta även fast det normala när man är på akuten är att man kan sitta. Och också förväntar mig att man inte är arg eller tjurig mot mig utan anledning. Och att bemöta mig efter mina behov innebär inte heller att jag ska bestämma vilken behandling, undersökning eller läkare jag ska få, men som sagt att man kanske kan få en säng om man har behov av det, om man är rädd så kanske man behöver bli bemött med en extra trevlig torn mm mm.
    Fast det du beskriver är inte service - det är en beskrivning av ett gott bemötande som tar hänsyn till individen och en korrekt bedömning av omvårdnadsbehovet du har som patient. Jag anser inte att vården är en servicesektor - men att alla som jobbar mot patienter ska ge dem ett gott bemötande och ta hänsyn till var och ens behov. Självklart är jag trevlig, professionell och aldrig personlig med mina patienter - men alltför många tror att de kommer till ett hotell när de läggs in hos oss, tyvärr. Man ser vårdpersonal som servicepersonal som ska servera fika, torka upp spilld mjölk och bädda sängen åt människor som är fullt kapabla att göra detta själva. Naturligtvis finns det ibland behov av att göra sådant för att patienten inte själv klarar av det - men är det service, eller är det en del i omvårdnaden och omvårdnadsdiagnoserna - jag hävdar det sista. Dvs åtgärder och diagnoser som syftar till att motverka till exempel trycksår hos någon som är sängliggande och inte klarar av att sitta uppe men som behöver ha en ren och slät bäddmiljö för att inte ytterligare problem ska uppstå, eller den som är skyddsisolerad på grund av att patienten inte har något immunförsvar i samband med cytostatikabehandling och därför behöver få maten serverad på rummet av "säkerhetsskäl". Eller den som behöver matas för att alls få i sig någon näring och undvika att bli undernärd. Listan kan fortsätta i alla oändlighet.

Vårdens uppgift är inte att ge "kunden" det den betalar för, det är att ge den bästa möjliga vården oavsett individens ekonomiska, sociala eller fysiska förutsättningar. Ibland ingår "service" i den vården, vare sig vi vill det eller inte, men det innebär inte att vårdsektorn är en servicesektor!
  • Queenie70
    Vinterankan skrev 2014-03-09 21:21:31 följande:

Ett visst mått av service ingår ju i så gott som alla yrken, vad det gäller bemötande och fullföljande av arbetsuppgifter, men det är inte den huvudsaklige uppgiften vad det gäller ovan nämnda yrken. Enligt mig så måste man ju utgå ifrån vad som är kärnan i verksamheten. Och för exempelvis en sjuksköterska så är det att göra adekvata medicinska insatser i första hand. Trevligt bemötande är bara en bonus om man ska hårddra det.
  • Anonym (tjänsteman)

Alltså, även vi som inte jobbar i regelrätta serviceyrken får höra på jobbet att vi ska serva andra avdelningar, utgå från produktionens mål, snabbt tillgodose verksamhetens behov osv.

Så om man är en god anställd är man väl oftast inställd på att bemöta sin omgivning på ett respektfullt och serviceinriktat sätt, även om man råkar ha en doktorshatt eller en lyxvilla?

• Tummelisa

Jag håller med vinterankan! Kunder inte ens förstå hur man kunde tänka annars. Trodde det skulle vara typ 100% på svaret "Ja absolut" 

Definition tjänst: En tjänst är en aktivitet eller funktion som tillför värde till en mottagare, tjänar denna, utan att i sig innebära att ett bestående fysiskt objekt med eget värde tillförs mottagaren

• Tummelisa
    Tummelisa skrev 2014-03-11 08:35:15 följande:
    Jag håller med vinterankan! Kunder inte ens förstå hur man kunde tänka annars. Trodde det skulle vara typ 100% på svaret "Ja absolut" 

Definition tjänst: En tjänst är en aktivitet eller funktion som tillför värde till en mottagare, tjänar denna, utan att i sig innebära att ett bestående fysiskt objekt med eget värde tillförs mottagaren
    Oups, vart lite tokigt där. Googlade definition på service, fick upp det på engelska på wikipedia, klickade svenska och fick översättnigen på tjänst. Men en viss kvarstående poäng finns det ändå i det tycker jag. Man utför något åt någon annan och försöker göra det så bra som möjligt. Just det där "utan bestående fysiskt objekt".

Icke serviceyrken tänker jag mig kan vara tex om du står vid ett löpande band i en producerande industri och moterar ihop delar till något. Du kan vara noll serviceinriktad, är du snabb och noggrann tycker ändå arbetsgivaren att du utfört ditt jobb bra. Och slutkunden som sen ska köpa produkten bryr sig inte om hur du betett dig när du tillverkat saken bara slutresultatet är bra.
  • Zopiklon

Ett serviceyrke för mig, det är dit jag söker mig, efter att ha valt ut stället, betalar för mig och förväntar mig att få det som jag vill. Ingen ifrågasätter om jag vill ha bearnisesås på pannkakorna, jag får de, för jag betalar för det. Jag får rosa och röda slingor i håret, för jag betalar för det och frissan ska bara hålla käften och le Hon kan försöka få mig att tänka om, men hon ska göra som JAG VILL i slutändan! Sen ska inte jag som kund vara otrevlig och man ska inte som servitris behöva ta vilken skit som helst. Men det är serviceyrke för mig! Så länge jag betalar så förväntar jag mig service i nivå med det jag betalar för! Mindre pengar, ja det kan leda till mindre bra mat och mindre leende servitris, men man får vad man betalar för!

Vården bygger på medicinska bedömningar och omvårdnad. Teoretiskt sett är det ingen som vill ha vård! Man vill vara frisk, man blir indirekt tvingad att söka vård (vi kan här utesluta privat plastikkirurgi etc). Jag vill inte ringa polisen, för det innebär att jag blivit utsatt för ett brott i någon form och ringer jag räddningstjänsten är det för att det är fara för liv och egendom.

Alla betalar skatt för att finansiera detta system, så att det finns när vi måse ha det!

Att sen polisen, brandmännen och vårdpersonalen är trevliga i sitt sätt, det hör till vanlig uppfostran. Men det finns situationer när vi inte är det, det kan finnas riktigt goda skäl till det och då ska ingen näbbgädda komma och hävda att det är servicerke och man ska alltid vara trevlig och kan man inte det ska man sluta....punkt!

Svar på tråden Är detta serviceyrken?