• Runes

"Vad är det för skillnad på det nazistiska våldet och det från AFA?"

Det frågade hade programledaren till Liv Marend som inte kunde svara sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5805325 och Linda Nordlund tog avstånd från AFA.
    Enligt Säpo verkar det vara samma på båda sidor, är det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-10 22:50
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5805325

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-10 22:50
    Och vad hade utlöst detta?

• Svar på tråden "Vad är det för skillnad på det nazistiska våldet och det från AFA?"
  • Flash Gordon
    jaghopparhögt skrev 2014-03-17 17:04:18 följande:
    Du har väl en poäng kanske angående Söderberg, att syftet kanske inte var att sätta en kula i honom från början. Hellekant bar nästan alltid vapen så egentligen är det väl inte så konstigt att han hade vapen med sig då. Men jag vet inte, jag är nog övertygad om att de visste att det mycket väl  kunde bli så att han skulle bli skjuten innan de gick dit. Dom hade redan nästan tagit livet av gubben i Nacka och dom var inte direkt främmande för att använda dödligt våld.

Sen det om Klippan, vad jag vet så var Ljunggren ganska öppen med att han menade att döda afrikanen.

Det är klart att man måste fatta att det kan bli skjuta av om man tar med en pistol men därifrån till att ha "planerat" mordet är det en bit.

Grälet mellan parterna pågick, enligt det enda oberoende vittne som finns, i tio minuter i trappen innan det började skjutas. Urusla lönnmördare som drar till sig uppmärksamheten under så lång tid innan man mördar, kan tyckas.
  • jaghopparhögt
    Flash Gordon skrev 2014-03-17 17:22:03 följande:

Klippanmordet innehåller lite olika information.

Den som högg menade i sitt vittnesmål att de skulle skrämma killen. Han la till nåt om "Ska vi sticka han"? Detta bekräftades av den andre som var med.

Däremot finns det inget som talar för att han planerat att mörda killen även om han efter dådet skröt om det.

I princip dömdes han för "likgiltighetsuppsåt" även om termen inte fanns på den tiden.

Han var likgiltig inför hur ett hugg i bröstet med en kniv skulle påverka offret och han borde ha förstått konsekvenserna.
    Man måste även tänka på att planerade mord i ordets rätta mening är något som är extremt ovanligt, de flesta mord som sker bestäms precis innan de sker.
    Men  nog är det lika allvarligt om någon bestämmer sig för att döda någon spontant eller om de är likgiltiga inför våldet, det tycker jag nog.
    Det som egentligen är mer intressant är att nästan alla dom mord som bedöms ha nazistisk kopplingar är ganska liberala i sin tolkning av den kopplingen.
    Vissa av dom fall som räknas som nazister hade varit skinheads för 15 år sen i vissa fall.
    T ex så räknas Seppos andra mord 2004 som ett nazistmord bara för att det var Seppo, men han hade inte haft något med vitmaktrörelsen att göra sedan 80-talet och mordet var ett klassiskt missbrukarmord.
  • jaghopparhögt
    Flash Gordon skrev 2014-03-17 17:25:22 följande:

Det är klart att man måste fatta att det kan bli skjuta av om man tar med en pistol men därifrån till att ha "planerat" mordet är det en bit.

Grälet mellan parterna pågick, enligt det enda oberoende vittne som finns, i tio minuter i trappen innan det började skjutas. Urusla lönnmördare som drar till sig uppmärksamheten under så lång tid innan man mördar, kan tyckas.
    Frågan är om de var beväpnade för att de skulle träffa Söderberg eller om det var av gammal vana, jag tvivlar på att de trodde att Söderberg skulle ha vapen.
  • Flash Gordon
    jaghopparhögt skrev 2014-03-17 17:34:47 följande:
    Frågan är om de var beväpnade för att de skulle träffa Söderberg eller om det var av gammal vana, jag tvivlar på att de trodde att Söderberg skulle ha vapen.

Domstolen gjorde gällande att de mest troligt tog med vapnen för att skrämma Söderberg.

Hur ofta Hellekant bar vapen annars vet du säkert bättre än vad jag gör.
  • EnAnonumius
    Enter Sandman skrev 2014-03-17 16:42:03 följande:
    Skillnaden är enkel att se.

Vänsterextremer vill åstadkomma politisk förändring.
    Vänsterextremer ger sig på sina motståndare på andra kanten, dom högerextrema.
    Vänsterextrema ger sig inte på vanliga människor.
    Vänsterextrema står inte för ett samhälle där människor ska inlemmas i smala nischer eller dö.
    Vänsterextrema försvarar på sitt bakvända vis ett samhälle som värnar om mänskliga rättigheter och allas lika värde.

Högerextremer vill tysta, med hot, våld och utplåning alla som inte faller in i deras led.
    Högerextrema tvekar inte att ge sig på vem som helst som inte passar in i deras ariska livsstil.
    Barn, handikappade, svarta, människor av en annan religion, politiska motståndare, homosexuella, människor som säger emot dom, ingen är undantagen. 
    Precis som vilken terrororganisation som helst, vill dom styra med hjälp av fruktan.
    Högerextrema är inte intresserade av mänskliga rättigheter eller allas lika värde.
    Högerextrema är intresserade av sina egna rättigheter endast och respekterar endast värdet hos den som kommer genom deras nålsöga.

Vänsterextremer må vara farliga för högerextrema krafter.
    Högerextrema är farliga för hela vårt samhälle.
    Där har du din skillnad ts.
    Nu återstår att se om du klarar av att ta den till dig.
    Jag kan inte riktigt hålla med här.
    EU-Topmötet som var i Göteborg för några år (2001) sedan så fick vi hela Avenyn förstörd av just vänsterextremister.
    Folk, vanliga Svensson, som inte delade deras åsikter och eller metoder blev nedslagna ockås. Och det kunde vara vanliga Svensson, som inte delade deras metoder eller åsikter.
    Den notan för Göteborgs kommun blev mycket hög och även för försäkringsbolagen som affärens/restauranger anlitat.

Så jo vänsterextremister kan verkligen ge sig på vanliga människor på ett eller annat sätt och inte bara i Göteborg. Det är många vänsterextremistiska organisationer som ägnar sig åt både vandalism och och misshandel och misshandeln kan drabba de flesta även vanliga hederliga medborgare som befinner sig på fel plats vid fel tillfälle. 

Jag anser att all form av extremism är extremt kontraproduktiv. Sedan är det skit sak samma om det är en djurrättsextremist, vänsterextremist, högerextremist och andra former av politiska/ideella extraminism.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-03-17 16:49:08 följande:

Nu kan vi nog misstänka att Themia inte har full kol på den juridiska termen ”mord” men planerade mord (som jag antar att Temia menar är att någon planerar att redan från början döda någon) kan jag inte komma på något.

Söderberg ex var INTE planerat – inte i den mening jag tror Themia lägger i ordet planerat. Hovrätten är tydlig i domen att det mest troligt (dvs så långt de kunde reda ut det) handlade om ett gräl och bråk som gick överstyr.

Dådet i Klippan rubricerades inte ens som mord utan vållande till annans dör resp grov misshandel. Dvs det var ingen som PLANERADE att döda någon när bråket började.

Mordet på 80-talet går det inte att hitta något om såhär lite snabbt.

Som du kanske förstod menar jag att ett enda planerat mord med ideologiska motiv, är ett för mycket.
    Jag behöver inte kommentera dina exempel, men dina antaganden om mina juridiska insikter är rätt löjliga i sammanhanget,

Räcker det att jag nämner Breivik?
    Han har inte precis varit otydlig om sina motiv.
    Och kontra nu inte med att han var norrman eller något annat ovidkommande. 
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Rataxes
    Enter Sandman skrev 2014-03-17 16:42:03 följande:
    Skillnaden är enkel att se.

Vänsterextremer vill åstadkomma politisk förändring.
    Vänsterextremer ger sig på sina motståndare på andra kanten, dom högerextrema.
    Vänsterextrema ger sig inte på vanliga människor.
    Vänsterextrema står inte för ett samhälle där människor ska inlemmas i smala nischer eller dö.
    Vänsterextrema försvarar på sitt bakvända vis ett samhälle som värnar om mänskliga rättigheter och allas lika värde.

Högerextremer vill tysta, med hot, våld och utplåning alla som inte faller in i deras led.
    Högerextrema tvekar inte att ge sig på vem som helst som inte passar in i deras ariska livsstil.
    Barn, handikappade, svarta, människor av en annan religion, politiska motståndare, homosexuella, människor som säger emot dom, ingen är undantagen. 
    Precis som vilken terrororganisation som helst, vill dom styra med hjälp av fruktan.
    Högerextrema är inte intresserade av mänskliga rättigheter eller allas lika värde.
    Högerextrema är intresserade av sina egna rättigheter endast och respekterar endast värdet hos den som kommer genom deras nålsöga.

Vänsterextremer må vara farliga för högerextrema krafter.
    Högerextrema är farliga för hela vårt samhälle.
    Där har du din skillnad ts.
    Nu återstår att se om du klarar av att ta den till dig.
    Jag tror inte att centerpartisterna som fick sina lokaler vandaliserade av rödingar håller med dig. Inte heller de medlemmar i Liberala Partiet som misshandlades och hotades av våldsvänster.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • pellepelle
    Flash Gordon skrev 2014-03-17 08:21:20 följande:
    Du vill låtsas att det bara handlar om budskap.

"Extrem" för de flesta handlar nog i huvudsak om hur gruppen/personen ställer sig till våld, hot, skadegörelse, sabotage och liknande som politisk metod.

RF och AFA är vänsterextrema organisationer eftersom de använder sig av sådana metoder.

Där håller jag inte med dig. Man kan ha höger- eller vänsterextrema åsikter utan att ens förespråka våld. Det handlar om vilka värderingar man har hur man ser på det utopiska samhället och sina medmänniskor. Men vi har kanske bara olika definitioner på begreppet.
  • Tom Araya
    pellepelle skrev 2014-03-17 20:08:32 följande:

Där håller jag inte med dig. Man kan ha höger- eller vänsterextrema åsikter utan att ens förespråka våld. Det handlar om vilka värderingar man har hur man ser på det utopiska samhället och sina medmänniskor. Men vi har kanske bara olika definitioner på begreppet.
    Det har du helt rätt i. Dock är det så att det endast är de med åsikter uti kanterna som förmår motivera sin våldsanvändning, åtminstone inför sig själv. En med mer liberala/demokratiska åsikter har redan där tagit ställning mot politiskt våld.
Svar på tråden "Vad är det för skillnad på det nazistiska våldet och det från AFA?"