• ciann

vandrande i klassrummet?

Var med mitt barn i skolan idag efter som hon har svårt att koncentrera sig under lektionerna.

Det var enskilt arbete för barnen och jag blev smått chockerad över vad jag såg. Eller jag kände att jag förstod varför det är svårt att koncentrera sig.

1) Barnen satt i grupper runt bord. Vissa barn var placerade så att de hade ryggen mot "längst fram" i klassrummet. Det fanns inte ens en kateder
    2) Barnen satt inte stilla utan vandrade runt. För att dricka, vässa pennan, hämta en bok, ta en en pratstund, fråga fröken. Det var inte många sekunder under lektionen som alla satt stilla. 
    3) Några barn jobbade mitt i klassrummet med en gigantisk dataskärm
    4) Fröken kom ständigt med nya frågor till klassen som störde de som kommit till ro i enskilt arbete.

Vad säger ni som är lärare? Är detta en normal arbetsmiljö för er? 

• Svar på tråden vandrande i klassrummet?
  • Frozen

Låter montessori-inspirerat, där är det så man jobbar. Man har inte ens fasta platser utan byter från dag till dag och beroende på vilket ämne man jobbar med. Ibland satt vi på mattor på golvet och man frågade andra klasskamrater om hjälp med vissa saker istället för läraren. Så var det på min tid i alla fall, 20 år sen typ. Sen tycker jag att det verkar lite konstiga saker läraren avbröt för, men resten låter helt normalt. 

• ciann

Om det jag beskriver ovan uppfattas som helt normalt kan jag ana ett skäl till varför att svensk skola har svårt att hävda sig internationellt. 

Jag kan också förstå det skenade behovet av att sätta diagnoser på normalstörda barn med behov av lugn och ro samt struktur på tillvaron. 

Istället för att inse att barn i allmänhet behöver lugn och ro samt struktur för att kunna prestera. 

• Flickan och kråkan

Jag är lärare på högstadiet och jag hade inte reagerat om det hade varit så under en lektion eller två däremot om det var så alltid/hela dagen/varje lektion. Beroende på vad man arbetar med och inte minst var i arbetsprocessen man är så arbetar man olika, men är det väldigt mycket rörelse och prat hela tiden så hade jag tveklöst reagerat. Det enda alternativet är INTE katederundervisning i strikta bänkrader. Lite längre än så har vi kommit pedagogiskt. 

• Fjärilslarv

Jag kan inte minnas att jag någonsin har fått studiero i ett klassrum, inte ens på komvux eller universitet.
    klassrummet är ju mer till för genomgångar och pluggandet får man ju sköta hemma.

• Litet My
    ciann skrev 2014-03-12 09:47:45 följande:
    Om det jag beskriver ovan uppfattas som helt normalt kan jag ana ett skäl till varför att svensk skola har svårt att hävda sig internationellt. 

Jag kan också förstå det skenade behovet av att sätta diagnoser på normalstörda barn med behov av lugn och ro samt struktur på tillvaron. 

Istället för att inse att barn i allmänhet behöver lugn och ro samt struktur för att kunna prestera. 
    Man kan inte få en diagnos enbart baserad på hur skolan fungerar. Tror inte heller någon förälder VILL ha en diagnos på sitt barn, det är liksom inget man direkt går och önskar sig.
  • Flickan och kråkan
    Fjärilslarv skrev 2014-03-12 10:29:52 följande:
    Jag kan inte minnas att jag någonsin har fått studiero i ett klassrum, inte ens på komvux eller universitet.
    klassrummet är ju mer till för genomgångar och pluggandet får man ju sköta hemma.
    Men du kan inte jämföra universitetsstudier med grundskola. På universitet så går man ofta på föreläsningar (om man vill) och har sedan tid avsatt för egna studier  som man kan sköta hemma, på bibliotek eller valfri plats. Och så finns det seminarier som ett diskussionsforum. Grundkolan är obligatorisk och en överväldigande del av arbetet är tänkt att göras i skolan. 
  • mr me
    Natulcien skrev 2014-03-11 18:28:23 följande:

Men att eleverna sitter i spikraka bänkrader, tysta, och bara tar emot vad katederläraren säger känns ju lite gammal folkskola..?

Ja, fy, det är gammaldags att ha studiero och lära sig saker i skolan... Drömmer

Jag tillhörde den generation där man började "luckra upp" katederundervisningen eftersom den ansågs förlegad och hierarkisk. Vi lärde oss definitivt mer de lektioner vi tyst satt i spikraka rader och fick räcka upp handen om vi ville fråga något eller gå på toaletten.

Det är inte konstigt att många barn är stressade och mår dåligt i dagens skola där ljudnivån är hög, det springs hela tiden och man aldrig får någon studiero. Hade det varit vuxna som tvingats arbeta i en sådan miljö så hade facket förmodligen protesterat.
  • Fjärilslarv
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-12 10:38:54 följande:
    Men du kan inte jämföra universitetsstudier med grundskola. På universitet så går man ofta på föreläsningar (om man vill) och har sedan tid avsatt för egna studier  som man kan sköta hemma, på bibliotek eller valfri plats. Och så finns det seminarier som ett diskussionsforum. Grundkolan är obligatorisk och en överväldigande del av arbetet är tänkt att göras i skolan. 
    ehm jag skrev INTE ENS PÅ univesitet och komvux...dvs varken i grundskola eller i gymnasium heller.

så då har vi rett ut det.
  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 10:43:55 följande:
    Ja, fy, det är gammaldags att ha studiero och lära sig saker i skolan... Drömmer

Jag tillhörde den generation där man började "luckra upp" katederundervisningen eftersom den ansågs förlegad och hierarkisk. Vi lärde oss definitivt mer de lektioner vi tyst satt i spikraka rader och fick räcka upp handen om vi ville fråga något eller gå på toaletten.

Det är inte konstigt att många barn är stressade och mår dåligt i dagens skola där ljudnivån är hög, det springs hela tiden och man aldrig får någon studiero. Hade det varit vuxna som tvingats arbeta i en sådan miljö så hade facket förmodligen protesterat.
    Fast nu skrev ju jag att man måste ha studiero, så du läste visst inte hela mitt inlägg...?

Men katederundervisningen har vi, tack och lov, lämnat i de flesta fall... fast det finns väl en och annan stofil som anser sig besitta en massa kunskaper som hen ska mata eleverna med, men de är väl på utdöende...
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 09:47:45 följande:

Eventuella problem i svensk skola har knappast att göra med att man slänger ut katedern och låter barnen gå och kissa eller vässa pennan...
    ...snarare beror det på för stora klasser och resursbrist...
Svar på tråden vandrande i klassrummet?