• ciann

vandrande i klassrummet?

Var med mitt barn i skolan idag efter som hon har svårt att koncentrera sig under lektionerna.

Det var enskilt arbete för barnen och jag blev smått chockerad över vad jag såg. Eller jag kände att jag förstod varför det är svårt att koncentrera sig.

1) Barnen satt i grupper runt bord. Vissa barn var placerade så att de hade ryggen mot "längst fram" i klassrummet. Det fanns inte ens en kateder
    2) Barnen satt inte stilla utan vandrade runt. För att dricka, vässa pennan, hämta en bok, ta en en pratstund, fråga fröken. Det var inte många sekunder under lektionen som alla satt stilla. 
    3) Några barn jobbade mitt i klassrummet med en gigantisk dataskärm
    4) Fröken kom ständigt med nya frågor till klassen som störde de som kommit till ro i enskilt arbete.

Vad säger ni som är lärare? Är detta en normal arbetsmiljö för er? 

• Svar på tråden vandrande i klassrummet?
  • Natulcien

Jag kan inte se något att chockeras över...? Att ha klassrum utan kateder är väl inga konstigheter, inte heller att sitta i grupper, använda datorer eller få röra sig i rummet.

Däremot behövs ju såklart studiero...

Men att eleverna sitter i spikraka bänkrader, tysta, och bara tar emot vad katederläraren säger känns ju lite gammal folkskola..?

• ciann

Jag är inte ute efter spikraka bänkrader och katederundervisning. 

Men att placera eleverna med ryggen mot läraren tycker jag är uppseendeväckade. 
    Hur ska man då kunna tillgodogöra sig under visning? Och vore jag lärare skulle jag vilja ha ett skrivbord att lägga mina saker på.

Och studiero är svårt att få med barn som ständigt vandrar runt och lärare so avbryter för information som inte är nödvändig för stunden. Och en dataskärm som drog allas ögon från den uppgift som de ska lösa  

• Fatheya

Den enda punkt jag reagerade lite på är punkt 4, men jag var inte där så det kanske jag inte hade reagerat på irl.

Min grabb får sitta med sin dator, med ryggen mot läraren och resten av gruppen. Han koncentrerar sig mycket bättre då när han slipper se vad alla andra gör.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • ciann
    Fatheya skrev 2014-03-11 18:58:01 följande:

Den enda punkt jag reagerade lite på är punkt 4, men jag var inte där så det kanske jag inte hade reagerat på irl.

Min grabb får sitta med sin dator, med ryggen mot läraren och resten av gruppen. Han koncentrerar sig mycket bättre då när han slipper se vad alla andra gör.

Det kan ju förståss vara en poäng. Att slippa se de andra för att koncentrera sig bättre.
    Men hur gör han då när det undervisas? Sitter och vrider sig?
    Har alla barn hos er egna datorer? Hur gamla är de?
  • Fjärilslarv

men det är helt normala saker som du tar upp ts och det var så redan när jag gick i skolan.
    att fröken kommer med nya grejjer är väl för att man förväntas ha klarat av frågan innan.

• Fatheya
    ciann skrev 2014-03-11 19:03:28 följande:
    Det kan ju förståss vara en poäng. Att slippa se de andra för att koncentrera sig bättre.
    Men hur gör han då när det undervisas? Sitter och vrider sig?
    Har alla barn hos er egna datorer? Hur gamla är de?
    Är det genomgång så sitter han vid bordet med de andra barnen sen går han till sin dator. Nej, bara han. Han skakar så mycket på händerna så han kan inte skriva läsligt.
    De är 9-10år.
    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Fjärilslarv

sen när har man haft studiero i ett klassrum?

• ciann
    Fjärilslarv skrev 2014-03-11 19:05:44 följande:
    men det är helt normala saker som du tar upp ts och det var så redan när jag gick i skolan.
    att fröken kommer med nya grejjer är väl för att man förväntas ha klarat av frågan innan.
    Tycker ni verkligen att det är OK att barnen inte sitter stilla under lektionen? Intressant!
    Min erfarenhet från skolan var att vi satt stilla - men det kanske var ett undantag?

Om det var nya moment för undervisningen som fröken avbröt för vore väl en sak. Men det var mer typ efterlysningar av böcker och kaffekoppar. Tycker hon kunde väntat till lektionen var slut och ta efterlysningarna mer samlat.

• pigglet

Jag är lika chockad som dig TS. Efter någon dag i barnens klassrum har jag full förståelse för varför de verkar ha så mycket lättare att lära sig saker hemma. Vilket springande! Ska man klara att sitta och koncentrera sig på sitt eget arbete måste man ha en enorm förmåga att koppla bort allt runtomkring, både ljud och synintryck.

• ciann
    pigglet skrev 2014-03-11 20:16:50 följande:
    Jag är lika chockad som dig TS. Efter någon dag i barnens klassrum har jag full förståelse för varför de verkar ha så mycket lättare att lära sig saker hemma. Vilket springande! Ska man klara att sitta och koncentrera sig på sitt eget arbete måste man ha en enorm förmåga att koppla bort allt runtomkring, både ljud och synintryck.
    Precis som jag känner. Och mitt barn har svårt att koncentrera sig i klassrummet, Hemma är det inga problem. 

Frågan är hur man lär sitt barn att koppla bort alla dessa intryck. 
Svar på tråden vandrande i klassrummet?