• ciann

vandrande i klassrummet?

Var med mitt barn i skolan idag efter som hon har svårt att koncentrera sig under lektionerna.

Det var enskilt arbete för barnen och jag blev smått chockerad över vad jag såg. Eller jag kände att jag förstod varför det är svårt att koncentrera sig.

1) Barnen satt i grupper runt bord. Vissa barn var placerade så att de hade ryggen mot "längst fram" i klassrummet. Det fanns inte ens en kateder
    2) Barnen satt inte stilla utan vandrade runt. För att dricka, vässa pennan, hämta en bok, ta en en pratstund, fråga fröken. Det var inte många sekunder under lektionen som alla satt stilla. 
    3) Några barn jobbade mitt i klassrummet med en gigantisk dataskärm
    4) Fröken kom ständigt med nya frågor till klassen som störde de som kommit till ro i enskilt arbete.

Vad säger ni som är lärare? Är detta en normal arbetsmiljö för er? 

• Svar på tråden vandrande i klassrummet?
  • Flickan och kråkan
    Fjärilslarv skrev 2014-03-12 10:46:04 följande:
    ehm jag skrev INTE ENS PÅ univesitet och komvux...dvs varken i grundskola eller i gymnasium heller. så då har vi rett ut det.

Jag vet det, men det är fortfarande inte jämförbart. Att du aldrig fått studiero i grundskolan är sorgligt.
  • Fjärilslarv
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-12 11:02:54 följande:

Jag vet det, men det är fortfarande inte jämförbart. Att du aldrig fått studiero i grundskolan är sorgligt.
    de flesta jag känner upplever så att lektionerna i skolan redan på typ högstadiet endast var genomgångar och så gick man igenom det hela i lugn och ro hemma sen.
  • TrendyFarsa
    Natulcien skrev 2014-03-12 10:52:42 följande:
    Eventuella problem i svensk skola har knappast att göra med att man slänger ut katedern och låter barnen gå och kissa eller vässa pennan...
    ...snarare beror det på för stora klasser och resursbrist...
    ...Samt brist på diciplin hemifrån
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • mr me
    Natulcien skrev 2014-03-12 10:51:05 följande:
    Fast nu skrev ju jag att man måste ha studiero, så du läste visst inte hela mitt inlägg...?

Men katederundervisningen har vi, tack och lov, lämnat i de flesta fall... fast det finns väl en och annan stofil som anser sig besitta en massa kunskaper som hen ska mata eleverna med, men de är väl på utdöende...
    Förhoppningsvis vet läraren mer än eleverna iaf. Annars har de där åren på lärarhögskolan varit förgäves...
  • ciann
    Fjärilslarv skrev 2014-03-12 10:29:52 följande:
    Jag kan inte minnas att jag någonsin har fått studiero i ett klassrum, inte ens på komvux eller universitet.
    klassrummet är ju mer till för genomgångar och pluggandet får man ju sköta hemma.
    Vad hemskt att du haft en sådan inlärningssituation i skolan! 
  • ciann
    Litet My skrev 2014-03-12 10:38:13 följande:
    Man kan inte få en diagnos enbart baserad på hur skolan fungerar. Tror inte heller någon förälder VILL ha en diagnos på sitt barn, det är liksom inget man direkt går och önskar sig.
    Det var inte så jag menade. Men jag tror att många barn klarar sig ganska bra i skolan om den är baserad på struktur, lugn och ro. Men i en mer rörig miljö så framkommer strategier hos vissa barn som skolan inte kan hantera. Och för att skolan ska kunna motivera extra resurser till dessa barn måste det finnas en diagnos i botten. 
  • ciann
    mr me skrev 2014-03-12 10:43:55 följande:
    Ja, fy, det är gammaldags att ha studiero och lära sig saker i skolan... Drömmer

Jag tillhörde den generation där man började "luckra upp" katederundervisningen eftersom den ansågs förlegad och hierarkisk. Vi lärde oss definitivt mer de lektioner vi tyst satt i spikraka rader och fick räcka upp handen om vi ville fråga något eller gå på toaletten.

Det är inte konstigt att många barn är stressade och mår dåligt i dagens skola där ljudnivån är hög, det springs hela tiden och man aldrig får någon studiero. Hade det varit vuxna som tvingats arbeta i en sådan miljö så hade facket förmodligen protesterat.
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 10:51:05 följande:
    Men katederundervisningen har vi, tack och lov, lämnat i de flesta fall... fast det finns väl en och annan stofil som anser sig besitta en massa kunskaper som hen ska mata eleverna med, men de är väl på utdöende...
    Nu förstår jag inte hur du tänker. Menar du verkligen att det är fel att det fortfarande finns lärare som har ambition att lära ut genom att föreläsa? 
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 10:52:42 följande:
    Eventuella problem i svensk skola har knappast att göra med att man slänger ut katedern och låter barnen gå och kissa eller vässa pennan...
    ...snarare beror det på för stora klasser och resursbrist...
    För att undervisa stora grupper barn tror jag man behöver ha en bra struktur. I mindre grupper är strukturen inte lika viktig.  
  • Fjärilslarv
    ciann skrev 2014-03-12 11:41:13 följande:
    Vad hemskt att du haft en sådan inlärningssituation i skolan! 
    nja det är tydligen vanligt bland mina vänner med, och vi har inte gått i samma skolor.
    jag har gått i 4 grundskolor och ett gynasium, ett komvux och två universitet, och har aldrig upplevt studiero i klassrumme
Svar på tråden vandrande i klassrummet?